Ska bygga nytt med förhöjt väggliv och snedtak upp i nock på andra våning, full golvyta. Min tanke har hela tiden varit att bygga med träfiber och ångbroms. I snedtaket räknar jag med 40 cm isolering lösull. Vi kommer ha frånluftvärnepump.

Min KA/konstruktör tycker att det är ett ok system för väggarna men är orolig för taket på övervåningen som kommer ta ett stort värme-/ångtryck. Han är rädd att ångbromsen inte är tillräcklig och inte orkar hålla emot utan att man riskerar kondens i konstruktionen, antingen i isoleringen/takstolarna eller vid undertaket. Han hade velat kombinera träfibern med plast istället. Alternativt hade han velat se siffror som visar att systemet klarar påfrestningen.

Jag trodde att detta var ett beprövat byggstart av idag men har kontaktat träfibertillverkaren för att se om de har siffror som kan övertyga ingenjören.

Vad tror ni? Någon som gjort på endera det ena eller andra viset?
 
R
Vi bygger alltid med traditionell mineralull och plast, för att detta är beprövat och välkänt fungerande system..
Cellulosa däremot är inte över tid lika beprövat och känns lite så där…
 
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
T
Vi har ett rum på övervåningen som har ångbroms och sprutad cellulosaisolering i snedtak.
Det har fungerat bra i de 5-6 år som gått sedan vi byggde - har inte känt någon mögeldoft men har ju inte öppnat upp och inspekterat förstås.
Vi har frånluftsventilation med badrum, toalett och klädkammare med frånluftsdon i samma våningsplan.

Konstruktionen är råspont på limträ och vanliga betongpannor (papp och läkt) och på in-/undersidan är det luftspalt av frigolitprofil och isoleringen hålls upp av ångbroms samt glespanel på "tvären" och på den är det bärläkt och träpanel.
Vi har en smal springa mellan fasad och råsponten på utsidan som är täckt av insektsnät och så det finns finns cirkulation.
 
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Jag kommer också ha en toalett med frånluftsdon på övervåningen.👍
 
Eftersom att träfibern kan buffra fukt så tordes en variabel ångbroms fungera okej i konstruktionen. Men det finns ju som sagt inga långa tester / studier på detta då det används i ganska begränsad skara idag.
Sålänge du behåller en luftspalt ovan isoleringen borde du kunna sova gott då den fukt som vandrar helt igenom träfibern ventileras ut.

Hunton själva presenterar ju lösningar utan luftspalt, dock med diffussionöppen papp, så köper du deras skivor och bygger upp enl. deras lösning så kan du ju alltid skylla på tillverkaren sen :) Om dom inte friskriver sig förstås.
https://hunton.se/wp-content/uploads/sites/17/2023/01/Konstruksjonsoversikt_16sider_0123_SE_WEB.pdf
 
Redigerat:
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Eftersom att träfibern kan buffra fukt så tordes en variabel ångbroms fungera okej i konstruktionen. Men det finns ju som sagt inga långa tester / studier på detta då det används i ganska begränsad skara idag.
Sålänge du behåller en luftspalt ovan isoleringen borde du kunna sova gott då den fukt som vandrar helt igenom träfibern ventileras ut.

Hunton själva presenterar ju lösningar utan luftspalt, dock med diffussionöppen papp, så köper du deras skivor och bygger upp enl. deras lösning så kan du ju alltid skylla på tillverkaren sen :) Om dom inte friskriver sig förstås.
[länk]
Min konstruktör resonerade just om luftspalten. Att den i detta fall kan både stjälpa och hjälpa beroende på storlek, isoleringstjocklek och diffusionstäthet. Att man balanserar på en tunn linje i jämförelse med en åldersbeständiga plast som är så mycket tätare…
 
G GalliMattias skrev:
Min konstruktör resonerade just om luftspalten. Att den i detta fall kan både stjälpa och hjälpa beroende på storlek, isoleringstjocklek och diffusionstäthet. Att man balanserar på en tunn linje i jämförelse med en åldersbeständiga plast som är så mycket tätare…
Ja det finns ju en liten risk att det kondenserar mot underlagstaket. Det blir ju svårt att inspektera.
Men ingen minns en fegis? :)
Finns ett verktyg som LTH har varit med att utveckla som heter WUFI där man kan simulera fukttransport. En analys där skulle ju kunna ge ett hum om hur konstruktionen kommer att fungera. Vet dock ej hur den hanterar ex. variabel ångbroms men diffussionöppna material lär ju finnas då det främst beror på Sd-värdet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.