Eaum
OzzyPue skrev:
Ingen trolltråd kompis, bara en väldigt låg kompetens på området. Men håller med helt angående att erbjuda något relevant för grannen.
Det osar ändå lite troll när trådstartaren OzP är helt nyreggad och bara har ett inlägg, och en annan användare med snarlikt namn svarar 😇
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
OzzyPue skrev:
Exakt vad jag tänker mig, att riva/flytta för flera 100 000 tals kronor går ju men för grannsämjans skull så är det ingen höjdare. Dessutom har de inte byggt på deras tomt än och jag kommer övrklaga i all oändlighet om de sätter sig helt på tvären eller inte är nöjda med en föreslagen lösning. Vill inte sänka mig till deras nivå eftersom jag har gjort fel men blir nog tyvärr inte världens bästa granne om vi tvingas göra en dramatisk åtgärd...kan dock bara göra mitt bästa för att de ska bli nöjda men har ingen kontroll över deras slutsats. Är helt och hållet med dig att inspelet kring att ev. flytta/riva skall in i dialogen. Vi får se när vi ska mötas f2f om ett par veckor....
Gillar heller inte din ton i detta. Men här kanske förhandlingen kan komma in, men på ett mera positivt sätt. Fråga grannen vad de kan vilja bygga nära din tomt som du kan tänka dig godkänna. Tyvärr får du nog lov att vara ytterligare lite snällare än du hade behövt vara om du hållit dig till avtalade 3m.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Är det verkligen så svårt och kostsamt att flytta huset 3 dm? Nu vet vi ju ingenting om på vilket sätt plattan är gjuten, om den är helt plan och jämntjock över hela ytan, eller om det finns en klack runtom och den är tunnare innanför. Men OM plattan är jämntjock så borde det inte vara omöjligt att släpa huset i sidled med platta och allt, givet att det finns något att förankra winschar eller liknande i. Det som i så fall kan ställa till det är ju inkommande el och VA. Med lite tur finns allt det i ytterkanten av stugan och det går att gräva fram och flytta med.
Flera OM, men om grannarna är omöjliga är det ju värt att kolla upp.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Om inte annat får man väl riva väggen mot grannen och bygga upp den igen 3 dm längre in?
Visst, man tappar kanske två kvadratmeter men det kanske är värt det istället för att behöva riva halva huset för att flytta på det...
 
  • Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Men undrar ju vad det är för granne som går med på 3m men inte 2.7m.
Låter märkligt
Ja man kan kanske tänka sig att ts kommit förbi och sagt typ: "Hej vi vill bygga lite närmare tomtgränsen än vad som är vanligt är 3 meter ok istället för 4,5?"

grannen: "Ja men det ska gå bra eftersom du frågade men absolut inte närmare än 3 meter men det skriver vi absolut under på."

Ts några månader senare: "Hej vi kom överens om 3 meter men nu har jag byggt 2,7 meter ifrån er tomt istället."


Grannen: "Men vad i helvete...??"

Om man nu går med på att frångå det vanliga med att ts får bygga närmare så är det ju inte konstigt att man nu inte vill att det blir ännu närmare än man kommit överens om på förhand. Grannen har varit schysst men ts har inte respekterat vad man kommit överens om.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Gillar heller inte din ton i detta. Men här kanske förhandlingen kan komma in, men på ett mera positivt sätt. Fråga grannen vad de kan vilja bygga nära din tomt som du kan tänka dig godkänna. Tyvärr får du nog lov att vara ytterligare lite snällare än du hade behövt vara om du hållit dig till avtalade 3m.
Fullt medveten om dett
S SirMayo skrev:
Ja man kan kanske tänka sig att ts kommit förbi och sagt typ: "Hej vi vill bygga lite närmare tomtgränsen än vad som är vanligt är 3 meter ok istället för 4,5?"

grannen: "Ja men det ska gå bra eftersom du frågade men absolut inte närmare än 3 meter men det skriver vi absolut under på."

Ts några månader senare: "Hej vi kom överens om 3 meter men nu har jag byggt 2,7 meter ifrån er tomt istället."


Grannen: "Men vad i helvete...??"

Om man nu går med på att frångå det vanliga med att ts får bygga närmare så är det ju inte konstigt att man nu inte vill att det blir ännu närmare än man kommit överens om på förhand. Grannen har varit schysst men ts har inte respekterat vad man kommit överens om.
Jag förstår deras reaktion helt och förväntar mig inte att de är schyssta tillbaka.....det blev en missräkning helt enkelt och jag får stå mitt kast. Om du kollar i tråden så råder det ingen tvivel om detta. Jag la ut inlägget med förhoppningen att få lite tankar och förslag på lösning. Inte för att tycka synd om mig själv eller frångå mitt ansvar i frågan. Oavsett, tack för din kommentar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Eaum Eaum skrev:
Det osar ändå lite troll när trådstartaren OzP är helt nyreggad och bara har ett inlägg, och en annan användare med snarlikt namn svarar 😇
Helt och hållet upp till dig att tro detta såklart (du kanske är van att identifiera troll 😊), förstår dock inte varför någon skulle vilja fejka och trolla och samtidigt engagera sig fullt ut i frågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Eaum Eaum skrev:
Det osar ändå lite troll när trådstartaren OzP är helt nyreggad och bara har ett inlägg, och en annan användare med snarlikt namn svarar 😇
Och bytte bara användarnamn btw
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Gillar heller inte din ton i detta. Men här kanske förhandlingen kan komma in, men på ett mera positivt sätt. Fråga grannen vad de kan vilja bygga nära din tomt som du kan tänka dig godkänna. Tyvärr får du nog lov att vara ytterligare lite snällare än du hade behövt vara om du hållit dig till avtalade 3m.
Helt enig med dig och kommer givetvis inte att vara "tyken" eller hota med något ....vädrade bara mina tankar
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Är det verkligen så svårt och kostsamt att flytta huset 3 dm? Nu vet vi ju ingenting om på vilket sätt plattan är gjuten, om den är helt plan och jämntjock över hela ytan, eller om det finns en klack runtom och den är tunnare innanför. Men OM plattan är jämntjock så borde det inte vara omöjligt att släpa huset i sidled med platta och allt, givet att det finns något att förankra winschar eller liknande i. Det som i så fall kan ställa till det är ju inkommande el och VA. Med lite tur finns allt det i ytterkanten av stugan och det går att gräva fram och flytta med.
Flera OM, men om grannarna är omöjliga är det ju värt att kolla upp.
Absolut, gillar också denna tanke faktiskt. Men som du säger VA och el måste undersökas. Tack!
 
  • Gilla
My Saxin
  • Laddar…
Har det aldrig hänt att man bygger typ en meter för långt från gränsen till grannen?
 
Mikael_L
H Hybro skrev:
Har det aldrig hänt att man bygger typ en meter för långt från gränsen till grannen?
Jodå, och ibland måste någon riva det som byggts.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nissens
OzzyPue skrev:
Jag förstår deras reaktion helt och förväntar mig inte att de är schyssta tillbaka.....det blev en missräkning helt enkelt och jag får stå mitt kast. Om du kollar i tråden så råder det ingen tvivel om detta. Jag la ut inlägget med förhoppningen att få lite tankar och förslag på lösning. Inte för att tycka synd om mig själv eller frångå mitt ansvar i frågan. Oavsett, tack för din kommentar.
Alltså, de har visat att de är väldigt schyssta, de gick med på att ge dig 1,5 meter.

Att du har mage att tycka att de är oschyssta om de inte går med på ytterligare 3 dm för att du inte kan mäta är märkligt. Håll dig till överenskommelsen eller ge ett erbjudande de inte kan motstå, kanske 30-50 kkr, tar de inte det så får du ju rätta dig efter det.

Som vuxen människa får man ju ta konsekvenserna av sitt egna handlande.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså, de har visat att de är väldigt schyssta, de gick med på att ge dig 1,5 meter.

Att du har mage att tycka att de är oschyssta om de inte går med på ytterligare 3 dm för att du inte kan mäta är märkligt. Håll dig till överenskommelsen eller ge ett erbjudande de inte kan motstå, kanske 30-50 kkr, tar de inte det så får du ju rätta dig efter det.

Som vuxen människa får man ju ta konsekvenserna av sitt egna handlande.
Vem har sagt att jag tycker att de är oschyssta? Läs gärna vad jag skrivit innan du yttrar dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om inte annat får man väl riva väggen mot grannen och bygga upp den igen 3 dm längre in?
Visst, man tappar kanske två kvadratmeter men det kanske är värt det istället för att behöva riva halva huset för att flytta på det...
Yes, har absolut tänkt på den lösningen. Bara det att på insidan av just den väggen ligger både toaletten (kaklade duschen) samt köket med vask och diskmaskin. Funderar bara på vilken del av byggnaden jag behöver kapa för att sedan flytta på fasaden. Får ta kontakt med en riktigt bra bygg o snickerifirma för ett utlåtande samt ev. offert mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.