Inga knarr här heller, inget som går att härleda till golvreglarna. Något småknarr med det beror på golvvärmeplåtarna, och på en nivåskillnad som kommer byggas bort i en framtida renovering. Det ska bli betydligt mindre knarr med nivell än klossar då skruvarna håller i 2 riktningar medan klossar endast håller upp. Dock är inte nivell skruvarna i plast superstadiga, lyckades paja en när jag slog lite för hårt på en nit. Så kan tänka mig att med tiden kan dom gå sönder om en regel ligger och spänner uppåt och då släpper skruven från betongen och knarr kan uppstå.
 
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
Låter bra att det blir knarrfritt, men jag är i en dispyt med min fru om det är vettigt att lägga ner så mycket pengar och arbete som denna tråden visar på för att få bukt med knarr. Hon anser att hus knarrar, jag anser att så ej är fallet.

Kanske att det skulle funka att bara riva upp spånet och göra om det med ordentlig limning (troligtvis är liggande spån ej limmat runt om vilket förklarar en del) samt palla upp bättre, men det garanterar ju inget till en väldigt stor arbetsinsats. Lutar åt att försöka ignorera knarret, som är som värst just nu med eldande i kamin och allmänt torr luft.
 
  • Gilla
vk123
  • Laddar…
Jag håller med din fru. Det finns roligare saker att lägga pengarna på än lite knarr. Ta en långhelg i Paris, Rom, Berlin, London eller New York så kanske du får ett leende på läpparna när du hör knarret. :D
 
Nyfniken skrev:
Jag håller med din fru. Det finns roligare saker att lägga pengarna på än lite knarr. Ta en långhelg i Paris, Rom, Berlin, London eller New York så kanske du får ett leende på läpparna när du hör knarret. :D
Helt rätt, men har man väl börjat störa sig på en detalj så... ;) Lämnar det nog därhän, känns roligare att spar pengarna till en inredd övervåning, får man den knarrfri så kan man ju gå runt där hela dagarna istället...
 
Ja det är ju ingen lek att åtgärda om man nu skulle ge sig på det...

Jag har lite knarr runt en dörr till ett sovrum, men det är parketten som trilskas.
Nivellgolvet blir ändå rätt stabilt när man limmat/skruvat fast spånet så jag har svårt att se hur det skulle kunna
låta om det är gjort riktigt.
 
Står väggen på plastkilarna permanent eller var det bara tillfälligt under rivningen?
 
Bilderna i tråden verkar ha försvunnit, hade varit intressant att se.
 
  • Gilla
Etnoy och 3 till
  • Laddar…
P Pawwen skrev:
Helt tyst och stumt nu. Upplever golvet mer ljuddämpat nu också. Inte samma "häl-duns-ljud" som tidigare. Antar att det beror på att isoleringen ligger dikt spånskivan nu.
Drar igång en gammal tråd.
Bor du kvar? Om inte, hur långt efter installationen flyttade du?
Det jag undrar är långtidsrecensionen på om det luktar idag? Vi är ju några stycken med exakt samma problem.
 
Hej. Ja det har gått ett tag nu! :D Men vi bor kvar i huset. Är glad att vi gjorde detta nu i efterhand. Har sedan dess inte känt ens en tillstymmelse av mögellukt. Dessutom känns golven tystare och varmare än jag minns det som. Inga knarr eller ojämnheter/sättningar har framkommit.

Inget att klaga på faktiskt! :D
 
Det är ju fantastiskt!
Som sagt så har jag samma problem och oroar mig för om arbetet och kostnaden är värt det. Uppenbarligen verkar det fungera i alla fall. tack för återkoppling!
 
Det här med knarr intresserar mig. Jag renoverar mig fram i kåken och ska lägga golvspån på 45x70 nivellreglar. Jag funderar på om jag ska limma golvspånet eller ej? Jag förstår att man limmar golvspån när man vill uppnå styrka i konstruktionen. Dvs träbjälklag osv. Men måste man limma när reglarna vilar på ett betongbjälklag? Om man skulle vilja lyfta spånet någon gång i framtiden så är det ju en avsevärd skillnad på det jobbet om man inte kan göra det utan att även riva ut reglarna.

Massiva trägolv limmas ju aldrig. De knarrar ju inte. Varför skulle just golvspån knarra? Är inte orsken till knarr att reglarna inte är stabila och infästa ordentligt. Om de inte rör på sig så borde man väl inte få knarr?

Och om jag nu inte limmar spånet. Bör jag lägga något mellan spånet och regeln? Remsor av lumppapp eller motsvarande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.