Jag kollar objekt som ligger i vattenskyddsområde och det verkar vara otroligt mycket regler. Bör man undvika objekt i sådana områden, kan det blir riktigt dyrt och jobbigt jämfört med standard? Kan man räkna med regelbundna obehagliga besök från olika inspektörer som rotar runt på ens tomt? Jag skulle nämligen vilja leva mer naturligt, utan moderniteter, med utedass, utedusch och matodling mm.

Efter att ha läst igenom information så jag får ut följande (rätta mig gärna om inte stämmer):

● Man får inte ha utedass
● Man får inte gödsla blommor med dassavfall
● Hundstackarn får inte begravas på sin egen tomt när hen dör
● Man får kanske bränna träavfall, men inte plast mm.
● Man måste ha tillstånd för en ny jordkällare för potatis mm.
● Nyanläggd septiktank är förbjudet om fastigheten ligger in skyddszon A?
● Man behöver tillstånd för lagring av hushållsved som timmer

Här finns informationen: https://www.borlange.se/bygga-bo-oc...tenskyddsomraden/vattenskyddsomrade-lennheden
 
Redigerat:
Ja, det finns extra bestämmelser i vattenskyddsområden så att vattnet inte ska kontamineras. Det är liksom själva poängen. Exakt vad som regleras varierar från område till område, men de exempel du har är säkert inte ovanliga.

Det är osannolikt att det kommer inspektörer på slump till din (framtida?) fastighet, men inte uteslutet. Någon kan lämna klagomål också som gör att ett besök blir aktuellt. Naturvårdsverket har särskilt pekat ut skydd av vattenresurser som ett prioriterat tillsynsområde.

Om inskränkningarna är en dealbreaker för dig eller ej kan bara du avgöra, men de finns där av en anledning. Det är ett miljöbrott att bryta mot dem. Flytta inte dit om du inte kan leva med dem.
 
R
Att elda plast och andra produkter är rent trä är inte tillåtet någonstans i Sverige enligt miljöbalken..
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Blir nog en sväng till kommunen och få reda på fakta, om allt du räknat upp. Vissa av dom är nog inte aktuella för dig. Klart är huset direkt på stranden kan det vara problem.
 
J jonaserik skrev:
Blir nog en sväng till kommunen och få reda på fakta, om allt du räknat upp. Vissa av dom är nog inte aktuella för dig. Klart är huset direkt på stranden kan det vara problem.
Det är olika bestämmelser i olika zoner, huvudsakligen beroende på (teoretisk) transporttid till uttagspunkten. Vad som gäller framgår av beslutet, men kan vara lite lurigt att tolka vad som egentligen menas ibland.

I det här fallet gäller det en grundvattentäkt, så det är utsläpp till marken som är viktigt. Därav att tex biltvätt på gräsmattan inte är okej.
 
OK läste inte länkarna först innan svaret. Renvattentäckt då blir genast besvärligare med att få till något som kan passa en modern villa. Toa kan man ha en förbränningssort. Vatten finns säkert. Men i övrigt med något jordnära eller ner i marken kan bli en nöt att knäcka. Dom godkänner nog inte ens ett reningsverk av kraftigare typ. Tror inte jag själv skulle vilka bo på ett sådant ställe permanent
 
J jonaserik skrev:
Renvattentäckt då blir genast besvärligare med att få till något som kan passa en modern villa. Toa kan man ha en förbränningssort.
Ja du menar en ny septik anläggning tillexempel? Så du gissar att vanligt utedass med kompostströ eller dylikt kan vara förbjudet? Men det ju också duchvatten och tvättvatten, inte bara toalett som måste hanteras, möjligtvis.

J jonaserik skrev:
Dom godkänner nog inte ens ett reningsverk av kraftigare typ. Tror inte jag själv skulle vilka bo på ett sådant ställe permanent
Du menar septiktank? Vilka saker är det mer i detalj som du vill undvika?
 
G Genomklok skrev:
I det här fallet gäller det en grundvattentäkt, så det är utsläpp till marken som är viktigt. Därav att tex biltvätt på gräsmattan inte är okej.
Jag ser i dokumenten att det är tillåtet att tvätta bilen utan medel, med tanke på salt och sådant så borde vara kanske värre än utedass egentligen? Lite fundersamt hur man ska tolka det.
 
G Genomklok skrev:
Om inskränkningarna är en dealbreaker för dig eller ej kan bara du avgöra, men de finns där av en anledning. Det är ett miljöbrott att bryta mot dem. Flytta inte dit om du inte kan leva med dem.
Det är svårt, är mycket sugen på området. Tycker det är trevlig miljö. Men man måste ju också kunna leva, gå på toaletten osv. innan man har råd med en lyxig septiktank, om jag ens vill ha det i framtiden. Sen vet man ju knappt om septiktanken blir godkänd heller.
 
R Rejäl skrev:
Att elda plast och andra produkter är rent trä är inte tillåtet någonstans i Sverige enligt miljöbalken..
Jaha, då jag lärt mig nåt nytt. Ser folk som bränner allt möjligt. Trodde mest det gällde impregnerat trä och typ bildäck, inte lite plast.
 
A acks skrev:
Det är svårt, är mycket sugen på området. Tycker det är trevlig miljö. Men man måste ju också kunna leva, gå på toaletten osv. innan man har råd med en lyxig septiktank, om jag ens vill ha det i framtiden. Sen vet man ju knappt om septiktanken blir godkänd heller.
Det är klart man ska kunna leva inom ett vattenskyddsområde, även om vissa saker inte är tillåtna.

Är det ett befintligt hus kan man anta att avloppet är löst på något sätt i dagsläget. Eller? Är det en tomt du tänkt bebygga kommer du bara få bygglov om avloppsfrågan går att lösa, vilket i viss omfattning redan ska ha prövats vid avstyckningen.

Tycker du ska ta kontakt med kommunen och få reda på vad som gäller för just den här fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.