OscarPuent skrev:
Gjuten
Hur tänker du själv att du ska flytta ett sådant hus? Är detta en trolltråd? Du har lagt säkert närmare miljonen på bygget. Köp dig grannens medgivande för vad det än må kosta. Erbjud 30 000kr från början så han känner sig uppvaktad och smickrad.
 
  • Gilla
OzP och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Hur tänker du själv att du ska flytta ett sådant hus? Är detta en trolltråd? Du har lagt säkert närmare miljonen på bygget. Köp dig grannens medgivande för vad det än må kosta. Erbjud 30 000kr från början så han känner sig uppvaktad och smickrad.
Ingen trolltråd kompis, bara en väldigt låg kompetens på området. Men håller med helt angående att erbjuda något relevant för grannen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Kapa och flytta halva..? Ska du ha ett 30cm mellanrum rakt igenom huset då? Hur lätt det är att flytta hela huset beror väl på dels grunden, står det på plintar är det väl lättare att lyfta med golvbjälklag och allt, är det en gjuten grund blir det ju kanske betydligt besvärligare
Tänkte bara på att det kanske är lättare att flytta en midre del och foga samman dessa men det är säkert en orealiserbar/dålig idé....
 
T
Men undrar ju vad det är för granne som går med på 3m men inte 2.7m.
Låter märkligt
 
  • Gilla
Lennstorm och 5 till
  • Laddar…
OscarPuent skrev:
Tänkte bara på att det kanske är lättare att flytta en midre del och foga samman dessa men det är säkert en orealiserbar/dålig idé....
Jag tror du får spela med öppna kort mot grannen här. Säg som det är att du gjort en riktig dundertabbe helt utan avsikt och om de under några som helst omständigheter kan tänka sig ett grannemedgivande förnuvarande position. Säg att du gärna betalar ersättning som kompensation. Du skall också vara öppen med att din avsikt är att flytta huset om dom inte vill ändra sig så dom inte lever i villfarelsen att du kommer överge projektet helt.
 
  • Gilla
Kustvägen och 6 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Allt går att köpa. Det är devisen du får jobba efter här om du inte vill börja rodda med bygglov eller bygga om huset. Ta reda på vad grannen vill ha för att gå med på den nya placeringen och förhandla därefter. En låda Whisky? 10 000kr? Vad är enklare och billigare än alternativen?

För andra som läser detta. Just det som hänt här är anledningen till att göra en tidig lägeskontroll. Redan vid grundläggning. Jag menar inte att klanka ned på TS här. Jag själv gjorde inte inte en lägeskontroll på grunden, men hade lite mer tur än TS.
Tidig lägeskontroll rekommenderas härifrån med!

Vi kontrollerade inte heller, utan litade på att leverantören av vårt attefallshus hade placerat grunden enligt ritningar och startbesked, med avtalad distans till tomtgränser. Det hade de ju inte…
Huset hamnade lite närmre tomtgräns till 2 grannar än vad som var avtalat.
Upptäcktes först när huset hade hissats på plats - så då var det bara att börja om med nya grannmedgivanden…

Lesson learned.
 
  • Gilla
AndersMarklund och 4 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Som Claes var inne på, har du byggt enligt anmälan eller har du anmält fel till kommunen?
Har inte byygt enigt anmälan, utan gjort fel själv. Får inget slutbesked förän grannen ger ett ok. Men avviker som sagt från det som är gidkänt i bygglovet
 
K Kvackatore skrev:
Jag tror du får spela med öppna kort mot grannen här. Säg som det är att du gjort en riktig dundertabbe helt utan avsikt och om de under några som helst omständigheter kan tänka sig ett grannemedgivande förnuvarande position. Säg att du gärna betalar ersättning som kompensation. Du skall också vara öppen med att din avsikt är att flytta huset om dom inte vill ändra sig så dom inte lever i villfarelsen att du kommer överge projektet helt.
Exakt vad jag tänker mig, att riva/flytta för flera 100 000 tals kronor går ju men för grannsämjans skull så är det ingen höjdare. Dessutom har de inte byggt på deras tomt än och jag kommer övrklaga i all oändlighet om de sätter sig helt på tvären eller inte är nöjda med en föreslagen lösning. Vill inte sänka mig till deras nivå eftersom jag har gjort fel men blir nog tyvärr inte världens bästa granne om vi tvingas göra en dramatisk åtgärd...kan dock bara göra mitt bästa för att de ska bli nöjda men har ingen kontroll över deras slutsats. Är helt och hållet med dig att inspelet kring att ev. flytta/riva skall in i dialogen. Vi får se när vi ska mötas f2f om ett par veckor....
 
M myrstack skrev:
Vad snackar vi för hus här och vad är det för grundläggning? Vad har du för genomföringar nedåt för el, vatten, dränering osv.

Inspiration från denna tråden, förvisso i ett betydligt tidigare skede men likväl
[länk]
Tack! har en gjuten grund och Attefall på 30 kvm med loft och fullt utrustad med allt mellan himmel och jord (förutom hjul att flytta huset på...ironisk), är dock osäker på exakt hur de lagt el och vatten/avlopp.....skall höra med de som byggt ifall de ser att det är gjörbart att genomföra en flytt...
 
Nissens
T TH885 skrev:
Men undrar ju vad det är för granne som går med på 3m men inte 2.7m.
Låter märkligt
Det är väl betydligt mer märkligt att man inte byggde enligt ritningen?

När jag byggde hus hamnade utmärkningen nästan 2 meter fel. Jag fick själv påpeka det för entrepenören… så huset hamnade rätt till slut…
 
  • Gilla
M95 och 4 till
  • Laddar…
OzzyPue skrev:
Tack! har en gjuten grund och Attefall på 30 kvm med loft och fullt utrustad med allt mellan himmel och jord (förutom hjul att flytta huset på...ironisk), är dock osäker på exakt hur de lagt el och vatten/avlopp.....skall höra med de som byggt ifall de ser att det är gjörbart att genomföra en flytt...
Det låter ju spontant inte som något som hasas 2-3 decimeter enligt den inspirationen jag tipsade om i andra tråden. Inte för att säga att det är omöjligt
 
Mikael_L
Bart Bart skrev:
För andra som läser detta. Just det som hänt här är anledningen till att göra en tidig lägeskontroll. Redan vid grundläggning. Jag menar inte att klanka ned på TS här. Jag själv gjorde inte inte en lägeskontroll på grunden, men hade lite mer tur än TS.
Jag hade enligt DP rätt att ha garaget 1 meter från tomtgräns, jag lade det på 1,3 meter ifrån, just för att ha lite vingelmån, och slippa gnäll, bråk och gorm om jag skulle råkat vara 5cm för nära tomtgränsen.

Jag tycker man ska ta sånt här på djupaste allvar, och verkligen vara otroligt noga med att inte hamna på fel sida om gränser och avstånd.
Det handlar dels om respekt för andra och deras egendom, dels om att kunna sova gott och slippa ev framtida bråk.
 
  • Gilla
MetteKson och 16 till
  • Laddar…
Mikael_L
OzzyPue skrev:
Dessutom har de inte byggt på deras tomt än och jag kommer övrklaga i all oändlighet om de sätter sig helt på tvären eller inte är nöjda med en föreslagen lösning. Vill inte sänka mig till deras nivå eftersom jag har gjort fel men blir nog tyvärr inte världens bästa granne om vi tvingas göra en dramatisk åtgärd...
Ehhh. 😮 😠
Hur går dina tankar här egentligen.
DU har förmått grannen att ge medgivande till något som denne kanske inte var så sugen på.
DU har sen tabbat dig och snott ännu mer mark som skulle varit obebyggt.
DU försöker sen på något märkligt vis få det till att det är din grannes fel ...
... och du tänker göra allt för att djävlas maximalt.

Det känns inte som att du är någon jag skulle vilja ha som granne ...
 
  • Gilla
Mallin5 och 30 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Men undrar ju vad det är för granne som går med på 3m men inte 2.7m.
Låter märkligt
Känns som att ena hälften kanske sa ja till 3 meter. Den andra hälften:
-Varför gjorde du det, är du inte klok? Du måste ju sätta ner foten…
Sedan blir det 2,7. Således verkligen dags att visa för andra hälften att man inte är en vekling…
 
  • Gilla
Fotstad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.