Jag skulle behöva lyfta ett timmerhus i ett hörn vars hörsten har sjunkit ner lite.( lutvinkeln börjar bli för mycket nu)
Huset står på 4 hörnstenar.

Det behöver lyftas typ 5-15cm ( svårt att uppskatta).
Lyftet i sig är inga konstigheter utan min fråga är vad ska jag ställa huset på!?
Jag behöver en till sten ovanpå den tidigare stenen, men det får ju inte bli "vingligt"

Min tanke är en vanlig betongplatta jag gjuter dit.
Men vilket tryck tål en betongplatta eg innan den smular!?
Ladan har rejäl vikt. 100-150 ton uppskattningsvis. Så stenen bör klara typ 50 ton direkt tryck.

Har ni några ideer på vad för sten jag kan använda?
Krav är platt och tåla högt tryck utan att spricka.
Granitplatta från bauhaus!?

Ideer! Två gamla sågblad hängande på en rödmålad timmervägg, snö på marken, cirkel markerar något nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
150 ton låter oerhört mycket för en lada? I så fall är den väldigt stor och då lär väl inte en tredjedel av vikten hamna på en upplagspunkt?

Jag hade letat rätt på några platta stenar i skogen och lagt i hörnet och några punkter intill.
 
useless useless skrev:
150 ton låter oerhört mycket för en lada? I så fall är den väldigt stor och då lär väl inte en tredjedel av vikten hamna på en upplagspunkt?

Jag hade letat rätt på några platta stenar i skogen och lagt i hörnet och några punkter intill.
Jag överdrev nog vikten med marginal. Men ja, det väger nog bra mycket. Har betongpannor på tak också så bara det är väl 5 ton.


Leta sten i skogen...mmm.
Men tycker all sten är antingen rund morän eller frostsprängd och försvagad bergbit
Sjukt svårt att hitta en hyggligt platt moränsten.
 
Jag göt på en klack med lättflytande expanderbetong som härdade snabbt. Då stenen under va ojämn så var det stora jobbet att göra en tät gjutform. Sedan dubbade jag i armeringsjärn i stenen o armerade lite....
 
  • Bild av träbjälkar på betongblock, slitna, robusta, med blå isolering synlig vid grund. Construerad utomhusstödstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cole123
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
Jag göt på en klack med lättflytande expanderbetong som härdade snabbt. Då stenen under va ojämn så var det stora jobbet att göra en tät gjutform. Sedan dubbade jag i armeringsjärn i stenen o armerade lite....
Snyggt! Ja nått sånt där vore kungligt!
 
Jag personligen är allergisk mot "moderna" lösningar där det estetiskt sett är trevligare med något mer ursprungligt. Jag hade gått och hämtat sten och använt det. Är lika fascinerad (och skrämd) varje gång jag är under vårat hus och ser stenstaplarna som hela huset står på.

Men jag förstår absolut varför man väljer att gjuta.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.