Dags igen att kliva ut i okänd terräng. Börjar i dag att göra en välvd, slät dörr.
Enkel handritad skiss av en båge, ritad på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har historiskt gjort mycket runt. Men inget som är nittio centimeter brett och två meter högt. Det skall vara tillräckligt stabilt för att passa i en karm och för att kunna bära lås och gångjärn.

Tanken slog mig att jag kanske inte måste uppfinna hjulet själv. Måhända det existerar någon form av öppen anslagstavla där andra som behövt lösa problem kan se en fråga och bidra med idéer. Kanske den här flugan, internet, erbjuder möjligheter att anslå frågor digitalt 🙄. Testar här👍.

Beskrivning.
Det jag vet är att den skall målas. Är därför ganska fri i vilket material jag använder. Hoppas på att karmen skall ha foder. Det ökar toleranserna.

Ser två huvudmöjligheter att bygga upp dörren.
Två ritade objekt märkta A och B, liknar stiliserade bågar eller strukturer med linjer eller plattor, på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A. Ytter och innerskikt limmade på stående ribbor över en invändig plugg.
B. Hel ramstomme med kopierfrästa bågar.
Kan se fördelar och nackdelar med båda metoderna.

Frågor som jag hoppas intresserar er.
Finns det fler alternativ?
Vilken uppbyggnad blir formstabilast?
Kan man gissa sig till hur mycket dörren återfjädrar när den tas ur formen?

Vad säger ni?

Mvh Findus
 
  • Träarbetsverkstad, bord med skruvstycke, borr, genombrutet trästycke, verktyg i bakgrunden, arbetsbänkar, organiserat rörigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kanske en kombination? En limmad konstruktion med bågar upptill och nedtill (och kanske i mitten) för att hålla formen?
 
En uppbyggnad med stående ribbor kommer förstås ha en liggande högst upp och längst ner. Blir så att säga en yttre ram oavsett metod.

Att blanda riktning för övrigt ha jag personligen svårt att se fördelar med.

Mvh Findus
 
Hej
Kul projekt.

Gör en yttre ram.
Klä innerradien med masonit/plywood.
Såga ut innerstomme av formstabil foam och limma in i dörren.
Klä ytterradien med lämplig board, som insidan?

Jag ser inte att detta är speciellt bättre, men ett ytterligare alternativ iaf.

Personligen skulle jag byggt B, det känns som det bästa alternativet.

/Workingclasshero
 
Jag hade gjort en ram i stål eller aluminium som jag sedan klätt med trä.

Betydligt mindre känsligt för tidens gång och mindre risk att det tappar formen till följd av variationer i (inomhus)klimatet över tid
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gör en yttre ram.
Klä innerradien med masonit/plywood.
Såga ut innerstomme av formstabil foam och limma in i dörren.
Klä ytterradien med lämplig board, som insidan?
Tack för inspel. Ett tredje sätt 👍. Kräver nog mer händighet än jag besitter. Utnyttjar inte fördelen som böjning i ett moment erbjuder. Limning på plugg tvingar ytan att bli rak och jämn. Viktigt på en dörr.
Violina Violina skrev:
ram i stål eller aluminium
Fjärde sättet. 😉…
Så tänker en smed. Har ju sådana runt hörnet som ibland gör grejer som jag klär in. Tror att jag gör det snabbare helt i trä. De har dessutom haft en tendens på senaste tiden att ta betalt som modulbytare på märkesverkstäder. Även om de skulle vara snabbare så ryms de inte i budget.

Gjort ett test med stående ribbor för att få en hint om hur mycket det fjädrar tillbaka.
Träsnickeri, limning, trä, skruvstycken, verkstad, arbetsbänk, limflaska, spån, konstruktion, hantverk, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har gissat att det går tillbaka ca fem millimeter. Gjort böjarna med tanke på det så att det jobbet kan användas. Har inte mätt eller mallat själv. Den som gjort det är inte här nu. Vill förhöra honom om detaljerna innan jag tar fram de riktiga bitarna…

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ska bli intressant att följa detta projekt !
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Personligen skulle jag byggt B, det känns som det bästa alternativet.
Har tänkt så och gjort så många gånger. Det funkar när det går att ha lite dimension på böjarna. En dörr är lite tunn. Så är öppen för att tänka om. Dessutom så vill jag inte ha för tomt i mitten. Med många bågar ökar risken för glapp och vridningar i konstruktionen.

Lossade mitt test.
Träbearbetning, troligen en hylla eller låda under tillverkning, synliga träfibrer, precision, hantverk, verkstadsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

👌Fjädrade inte tillbaka alls. Står lös på bilden.
Tänker vidare i denna riktning.

Min böjar till testet är nu lite tajtare än de borde. Argumenterar för att köra på dessa ändå. Väggen där dörren skall sitta är putsad och ojämn. Bättre att karmöverstycket ligger utanför på mitten istället för att muren sticker ut här och där.

Om karmen skall vara inputsad är det enklare. Skall det vara foder är det också bättre.

Det är sånt som ingår i förhöret med måtttagaren.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Redde ut detaljerna i går med snickaren som mallat. Karmen skall putsas in. Har också pratat med byggaren som håller med mig om att radien på karmen skall vara snäv så att den ligger utanför muren i mitten. Det är enklast att spackla upp.

Kunde gå vidare i går eftermiddag.
Kopierade de böjar gjort och gjort en plugg.
Trädelar på arbetsbänk i snickeri, troligen för möbeltillverkning, med synliga märken och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätt in noga och fäst på en bit överbliven boardlamell. Styrkan är inte superviktig. Viktig att de linjerar. Satta i vinkel efter ena kanten.

Hyvlat upp lamellerna och limmat dessa i pressen på den plyfa som kommer vara insida på dörren.
Gjorde urtag på tre ställen så att de kunde fästas ihop med tvärgående lister (listerna bara spikade och togs bort innan fotot) exakt parallella. Hade varit en mardröm att göra samma sak med mellanlägg.
Träpaneler med spår, lutande mot verkstadsbänk, hantverk, snickeri, ofärdigt tillstånd, arbetsmiljö, ljusa träslöjdmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdiglimmat på en sida ger stora fördelar. Den är redan rak och blir ännu rakare när den böjs över pluggen. Kunde i lugn och ro rikta in den. Sitter provisoriskt med skruv i varje regel.
Träslöjd, arbetsbänk, snickare, klämfäste, spänna, parallella träreglar, verkstadsinredning, träbearbetning, orange band, hantverkstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att limma utsidan är ett moment som kräver koncentration. Därför inga steg för steg bilder.

Stryka lim på allt. Extra på de yttersta lamellerna.

Lägga på skivan och fästa provisoriskt med två tvingar på en sida.

Dra ändlösa spännband. Ett på varje formböj.

Lossa de provisoriska tvingarna och sätt tillbaka med en spännbit emellan. Plyfan buktar upp mellan spännbanden. Med en spännbit och alla tvingar jag kunnat skramla ihop hoppa jag få bra limning på hela kanten. Extralimmet har förhoppningsvis givit mig tillräckligt extra öppettid på limmet (Kestol 200). Har åtminstone fått framträngning i hela fogen på bägge sidor.

Återstår bara att låta det sitta över natten.

Fortsättning i morgon.

Mvh Findus
 
  • Båt under konstruktion i snickeri, fixerad med klämmor för limning eller montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel_N och 8 till
  • Laddar…
Lossade i morse. Otroligt formstabilt. Återfjädring på någon millimeter. Går att lyfta i ett hörn utan att svaja det minsta.
Träkonstruktion, böjd form, med vertikala stöd, närbild, snickeri, inomhusbelysning, hantverk, detaljerad struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en bit 24mm K-plyfa. Det får duga till topp och bottenregel.
Vill att böjarna har exakt samma bredd som lamellerna i dörren. Använde en passare med indexskruv för att slippa borra fler centrumhål. Därmed kan jag provfräsa någon mm ner och justera efter kontrollmätning.
M6 har en stigning på en millimeter. Använder ett 16mm stål och målbredden var 37. Roterar muttern 53,5 varv. Alla sådana här grejer har ett litet glapp. 53 blir för litet. Kör alltid först så att fräsen drar mot den linje jag vill följa. Inbillar mig att det blir bättre då.
Träsnickeri, router, ledstång, mall, verktyg, arbetsbänk, spånskivor, snickarverkstad, tillverkningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterligare ett tips…
Inte fräst igenom. Hur stabil man än tror att plyfa är så sviktar det. Det lilla lämnade materialet förhindrar detta. Grovsågade med sticksåg och skar bort fnaset med kniv. Fasade den kanten för att bågarna skulle gå att slå i ändarna på dörrämnet.
Träpanel med tre långa, smala, utskurna spalter; naturligt mönster och textur; upprättstående orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hammare och kloss. Inte jättemycket lim. Lamellerna ligger 30mm innanför ytterkanten i var ände. Slagit botten och toppregel i botten.
Klomålare på plywood i snickeri, arbetsbänk, träbit, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg är att justera bredden på dörren. Använder samma riktbräda som jag alltid använder.
Snickeriverkstad, träskiva fixeras med skruvtving, arbetsbänk, oordning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få riktbrädan att ligga i vinkel i kanten har den pallats upp med en list innan den tvingats fast. Använder stål med kullager på axeln. Hyvlar så att säga kanten med handöverfräs.
Träkonstruktion, fastklämd med en skruvtving, snickeri, verktyg, ihoppressade trästycken, arbetsmiljö, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bågarna i topp och botten låg lite innanför. Kört rent med renkörningsstål. Alltså ett treskärigt Cobolt 13mm stål med underliggande kullager.
Kanterna ytterst som fortfarande stack ut sågade jag av med Japansåg.
En överhandsfräs från DeWalt används på ett träarbetsbord med uppspända trästycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag limmade lamellerna på insidesplyfan. Då ansträngde jag mig för att få det så vinkelrätt som jag kunde.
Botten och toppböjarna slog jag i stumt mot lamellerna. Har sedan hoppats att de legat rätt och att renfräsningen skall resultera i en rak dörr.
Korsmätning visade en avvikelse på en millimeter.
Har svårt att tro att det är värt besväret att korrigera detta. Troligen lutar bygget ändå mer än dörrämnet.

Färdigt, justerat, dörrämne. Hur stabilt som helst. Kul… tur igen.
Träarbetsbänk i verkstad med ommålad plåt med träeffekt. Byggnadsmaterial i bakgrunden, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För tre arbetsdagar sedan hade jag ingen aning om hur det skulle göras så det är tur.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
ConnyK och 11 till
  • Laddar…
T
Man kan ju bara citera Stenmark "Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag"...

Jag vet att diskussionen om din "tur" @findus42 har förts förut men jag tror att du hjälper din tur på traven en hel del med genomtänkta lösningar, lite experimenterande och en hel del erfarenhet och skicklighet, och det är ju tur att du har den :)

Kul att se hur det blir och att du delar med dig av processen. Tack!
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Problemet är att det finns folk därute som tror att proffs alltid vet vad de gör.

Jag tar betalt för min tid. Därmed definitionsmässigt proffs. Men det är ofta som uppdragen kräver djupa undersökningar eller rena uppfinningar. Jag vet således inte vad jag gör.

Har tur än så länge.

Angående processen. Det är därför jag är här. Det är sådant som intresserar mig när jag ser andra ”proffs” som inte heller vet vad de gör. Kan jag hjälpa någon att vidga perspektivet är det sin egen belöning. Jag vet förstås inte om det händer. Försöker ändå beskriva sättet jag tänker på som leder mig till fungerande lösningar.

Andra kommer inte att göra som jag gör. Det är inte heller målet. Mycket roligare när de hittar på sådant som ligger bortom vad jag kan se mig själv göra.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Ellagård och 5 till
  • Laddar…
Det ligger en sanning i det du säger, för om man visste exakt hur man skulle göra så hade någon annan redan gjort det.
Någon byggreklam sade att "Händerna blev smartare vartefter man jobbade", och det ligger en sanning i det också.
Jag jobbar med teknisk utveckling och har en förmåga att läsa mellan raderna vad kunden vill ha vid beställning, så inte sällan utvecklar man ideerna och lägger till saker för bättre funktion.

Men för att återgå till "Turen" så brukar jag säga, att "När jag får en uppgift så tar det inte många timmar innan jag vet mest på hela företaget om det som skall utvecklas".
Så när det går från tanke till handling, det är då stordåden sker och man närmar sig en verklig produkt, inte sällan med sådan verkanshöjd att det kan generera en patentansökan.

Så tur=agilt=envishet osv ;-)

/Workingclasshero

Snyggt jobb med dörren, så intressant med att se hur du gör och man får en massa infallsvinklar till andra hyss som skall göras.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.