Hej forumet! har uppfört ett Attefallshus och gjort en korkad felbedömning av avståndet till grannens tomtgräns. Vanligtvis får man ju bygga 4,5 meter utan medgivande men vi kom överens om att tre meter var ok (vilket jag har skriftligt på). En liten del av framsidan "hamnade" tyvärr lite närmare än vad vi bestämt. Grannen vägrar gå med på att ge ett godkännande av detta och kommer inte att skicka in ett ok till kommunen så att vi får vårt slutbesked och kan stänga ärendet. Nu till min fråga, detta är ju givetvis väldigt tråkigt och stressande eftersom vi inte vet hur vi kan lösa detta. Om grannen står på sig, finns det någon annan lösning som skulle innebära att vi slipper bygga om den delen av fasaden som ligger 2,7 meter från gränsen? Skulle utfallet om "liten avvikelse" platsa? vi vill ju givetvis inte behöva göra ingrepp på byggnaden med allt vad det innebär. Stort tack på förhand för alla idéer på lösning eller kommentarer.
 
Claes Sörmland
Tråkigt budskap:

Nej liten avvikelse gäller avvikelse från från detaljplanens regler när byggnadsnämnden prövar ett bygglov. Och detta har alltså inget att göra med bygglovsbefriade åtgärder av den typ som ni önskar genomföra.

Ni har uppfört en byggnad som inte har grannemedgivande. Även om ni har planerat att den ska vara en attefallsbyggnad så är den nu inte det, utan det är ett svartbygge. Så jobba på grannen eller rätta, alltså bygg om fasaden.
 
  • Gilla
EvertL och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Samtidigt förstår jag inte riktigt hur situationen har uppkommit? Ni har ju lämnat in omfattande handlingar till byggnadsnämnden när ni anmälde detta bygge, inklusive ritningar och en tomtkarta med husets exakta placering. Har ni byggt ett annat hus än det som ni anmälde eller har ni placerat det fel när ni grundlade?
 
  • Gilla
EvertL och 17 till
  • Laddar…
Kan man söka bygglov i efterhand och på så vis få byggnaden laglig i den här situationen? Förutsatt att det är möjligt i övrigt, med hänsyn till detaljplan osv.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Allt går att köpa. Det är devisen du får jobba efter här om du inte vill börja rodda med bygglov eller bygga om huset. Ta reda på vad grannen vill ha för att gå med på den nya placeringen och förhandla därefter. En låda Whisky? 10 000kr? Vad är enklare och billigare än alternativen?

För andra som läser detta. Just det som hänt här är anledningen till att göra en tidig lägeskontroll. Redan vid grundläggning. Jag menar inte att klanka ned på TS här. Jag själv gjorde inte inte en lägeskontroll på grunden, men hade lite mer tur än TS.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tråkigt budskap:

Nej liten avvikelse gäller avvikelse från från detaljplanens regler när byggnadsnämnden prövar ett bygglov. Och detta har alltså inget att göra med bygglovsbefriade åtgärder av den typ som ni önskar genomföra.

Ni har uppfört en byggnad som inte har grannemedgivande. Även om ni har planerat att den ska vara en attefallsbyggnad så är den nu inte det, utan det är ett svartbygge. Så jobba på grannen eller rätta, alltså bygg om fasaden.
Tack! Yes, blir att bearbeta grannen med alla möjliga medel.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt förstår jag inte riktigt hur situationen har uppkommit? Ni har ju lämnat in omfattande handlingar till byggnadsnämnden när ni anmälde detta bygge, inklusive ritningar och en tomtkarta med husets exakta placering. Har ni byggt ett annat hus än det som ni anmälde eller har ni placerat det fel när ni grundlade?
Det blev tyvärr tokigt med grundläggningen och det är helt och hållet mitt fel :(. Lärdom den hårda vägen...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Allt går att köpa. Det är devisen du får jobba efter här om du inte vill börja rodda med bygglov eller bygga om huset. Ta reda på vad grannen vill ha för att gå med på den nya placeringen och förhandla därefter. En låda Whisky? 10 000kr? Vad är enklare och billigare än alternativen?

För andra som läser detta. Just det som hänt här är anledningen till att göra en tidig lägeskontroll. Redan vid grundläggning. Jag menar inte att klanka ned på TS här. Jag själv gjorde inte inte en lägeskontroll på grunden, men hade lite mer tur än TS.
Hej! ingen dålig idé med wiskeyn. Kommer fråga vad som är viktigt för dem och baserat på det se hur vi skulle kunna komma fram till en gemensam lösning.....behöver dock en plan B....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är det någon som vet vad det kan kosta, mellan tummen och pekfingret, att flytta huset med 30 cm? (antar att det är ett väldigt komplext moment?) alternativt kapa det någonstans och endast flytta halva. Det kanske är samma sak som att fråga "hur långt är ett snöre" men om någon har tankar eller förslag kring detta vore det extremt uppskattat (vet att jag kommer behöva nytt bygglov etc.). Tack.
 
  • Gilla
ann-ci
  • Laddar…
OscarPuent skrev:
Är det någon som vet vad det kan kosta, mellan tummen och pekfingret, att flytta huset med 30 cm? (antar att det är ett väldigt komplext moment?) alternativt kapa det någonstans och endast flytta halva. Det kanske är samma sak som att fråga "hur långt är ett snöre" men om någon har tankar eller förslag kring detta vore det extremt uppskattat (vet att jag kommer behöva nytt bygglov etc.). Tack.
Beror på hur grunden ser ut och hur långt du kommit med attefallshuset. Helt omöjligt att svara på utan alla fakta. Är det på platta och bara ett skal så kan du säkert gjuta lite på plattan på andra sidan och dra/lyfta det rätt. Förutsatt att VA inkopplingar klaffar med nya placeringen. Är det helt färdigbyggt blir det såklart mycket dyrare då hela inredningen behöver göras om. Det billigaste om huset är färdigbyggt är naturligtvis att sonika kapa det med 30 cm.
 
  • Gilla
fand
  • Laddar…
OscarPuent skrev:
(vet att jag kommer behöva nytt bygglov etc.).
Som Claes var inne på, har du byggt enligt anmälan eller har du anmält fel till kommunen?
 
OscarPuent skrev:
Är det någon som vet vad det kan kosta, mellan tummen och pekfingret, att flytta huset med 30 cm? (antar att det är ett väldigt komplext moment?) alternativt kapa det någonstans och endast flytta halva. Det kanske är samma sak som att fråga "hur långt är ett snöre" men om någon har tankar eller förslag kring detta vore det extremt uppskattat (vet att jag kommer behöva nytt bygglov etc.). Tack.
Kapa och flytta halva..? Ska du ha ett 30cm mellanrum rakt igenom huset då? Hur lätt det är att flytta hela huset beror väl på dels grunden, står det på plintar är det väl lättare att lyfta med golvbjälklag och allt, är det en gjuten grund blir det ju kanske betydligt besvärligare
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
T
Bart Bart skrev:
Allt går att köpa. Det är devisen du får jobba efter här om du inte vill börja rodda med bygglov eller bygga om huset. Ta reda på vad grannen vill ha för att gå med på den nya placeringen och förhandla därefter. En låda Whisky? 10 000kr? Vad är enklare och billigare än alternativen?

För andra som läser detta. Just det som hänt här är anledningen till att göra en tidig lägeskontroll. Redan vid grundläggning. Jag menar inte att klanka ned på TS här. Jag själv gjorde inte inte en lägeskontroll på grunden, men hade lite mer tur än TS.
Japp tänkte samma sak.

Jag går hellre över med ett kuvert med 10 000kr i kontanter och lämnar över än att bygga om eller krångla på annat sätt. Se till att uppdatera det skriftligt bara så du slipper lämna kuvert varje år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Kapa och flytta halva..? Ska du ha ett 30cm mellanrum rakt igenom huset då? Hur lätt det är att flytta hela huset beror väl på dels grunden, står det på plintar är det väl lättare att lyfta med golvbjälklag och allt, är det en gjuten grund blir det ju kanske betydligt besvärligare
Gjuten
 
K Kvackatore skrev:
Som Claes var inne på, har du byggt enligt anmälan eller har du anmält fel till kommunen?
Avvikte från ritningen i bygglovet då jag mätte fel. Riktigt talanglöst....
 
  • Ledsen
Hedax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.