Hej,

Jag tänkte bara höra vilken vit färg ni rekommenderar till innedörrar? Har ni matchat så det är samma färg på dörrfoder och golvlister? Vad jag har förstått så levereras många dörrar som standard i färgen NCS S-0502-Y vilket drar åt det gula hållet... men skär det sig inte då om man har golvlister i tex obruten vit?

Tack på förhand!
 
Skillnaden på ncs 0502 och 0500 är minnimal, du ser endast skillnad om du håller 2 bitar jämte varandra. så 0502-y är den vanliga färgen man ska ha.
 
Ok, men om man har dörren i 0502-Y och dörrfoder/golvlister i obruten vit så är ju dessa placerade precis intill varandra. Då borde man väl uppleva dörren som gul?
 
Det ser oftast bäst ut med 0502-y på alla snickerier, det är det som ser bäst ut tycker vi
och vi är ganska petiga med kulörer.

Om du vill måla något i obrutet vitt skall du undvika Beckers, enligt deras personal är all deras färg
redan bruten 0500, kul när vi upptäckte det efter att vi målat våran trappa som vi ville skulle vara kritvit.
Nu ser den grå ut mot den vita väggen.
 
Peter2400 skrev:
Det ser oftast bäst ut med 0502-y på alla snickerier, det är det som ser bäst ut tycker vi
och vi är ganska petiga med kulörer.
...
Håller med och kan även tycka att allt man målar som är neutralt borde ha XX02-Y. Det gäller även takfärg. På sätt ser man inget alls av det gula. Andra kulörer blir också klarare.
 
NyfikenVit skrev:
Ok, men om man har dörren i 0502-Y och dörrfoder/golvlister i obruten vit så är ju dessa placerade precis intill varandra. Då borde man väl uppleva dörren som gul?
Självklart skall man försöka få dörrar, lister samt foder i samma kulör om man kan! Vi skall precis till att måla allt detta och kommer att köra på det spåret
 
Ok, för att ta det hela ytterligare ett steg längre: Om ni valt 0502-Y på alla snickerier, innebär det att ni också målat tak och väggar i 0502-Y för att matcha?

Vad jag har förstått är det en ganska många som *inte* väljer 0502-Y på väggarna, utan tex 0500-N eller Nordsjövit? Funkar det då fortfarande bra att ha 0502-Y på snickerierna?! Då borde väl snickerierna se "gula och inrökta ut" i jämförelse?
 
"Vanligt" brukar vara 0502-Y på väggarna för att matcha snickerierna och 0500-N eller någon råvit i taket. Om det inte finns någon taklist brukar man dra ner övergången mellan väggkulör och takkulör 5-15cm från taket.
Detta enligt målarna som fräschade till min bostadsrätt innan försäljning.
 
Johan Gunverth skrev:
"Vanligt" brukar vara 0502-Y på väggarna för att matcha snickerierna och 0500-N eller någon råvit i taket. Om det inte finns någon taklist brukar man dra ner övergången mellan väggkulör och takkulör 5-15cm från taket.
Detta enligt målarna som fräschade till min bostadsrätt innan försäljning.
Det lät ju bra! Blev resultatet lyckat? Inte för gult?

Frågan kvarstår iofs hur alla som inte väljer 0502-Y på väggarna gör när de väljer färg på snickerierna, och det måste ju vara en hel del?! Alla kan väl inte ha 0502-Y på väggarna... ;)

En tanke är kanske att köra med obruten vit på snickerierna för att bryta av mot en annan vit nyans som man har på väggen? En annan tanke är att måla snickerierna i samma färg som väggen, fast då blir det blir det förstås jobbigare om man sedan väljer att byta färg på någon vägg. Finns det någon som provat någon av dessa lösningar eller liknande i fall där ni inte valt att måla väggen i 0502-Y?
 
NyfikenVit skrev:
Det lät ju bra! Blev resultatet lyckat? Inte för gult?

...
Jag gillade det inte, men det gjorde köparen. Målaren var också nöjd. Alltså var saken avklarad för min del. :D
Man ser tydligt att att väggen är varmare i tonen (inte gul dock).
 
Johan Gunverth skrev:
Jag gillade det inte, men det gjorde köparen. Målaren var också nöjd. Alltså var saken avklarad för min del. :D
Man ser tydligt att att väggen är varmare i tonen (inte gul dock).
Hmm... hur ska jag tolka detta? Å ena sidan rekommenderar du att måla allt i 0502-Y, men å andra sidan säger du att resultatet inte blir bra? ;)
 
NyfikenVit skrev:
Hmm... hur ska jag tolka detta? Å ena sidan rekommenderar du att måla allt i 0502-Y, men å andra sidan säger du att resultatet inte blir bra? ;)
Jag gillade inte resultatet med att blanda väggfärg S 0502-Y och råvitt tak. Det gillade dock köparen av lägenheten. Målaren var nöjd med sitt jobb. Själva hantverket alltså.
Resultatet blev alltså bra ur den synpunkten. Skulle jag flytta in själv hade kört S 0502-Y överallt.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.