Hej jag undrar om någon vet när man beställer ut en mättekniker för att mäta en atterfallsutbyggnad som får vara höst 15 kvm i brutto area? Dvs man mäter utanpå-inte innuti byggnaden. Vår mättekniker vi betalat uppdraget för har mätt sockeln på utbyggnaden och skrivit att den är 14,98 kvm. Men då gör kommunen avslag på vårt slutbeksed som vi ansökt om och säger att man måste utgå från hela byggnaden. Vi bor i en oerhört jobbigt kommun tyvärr som aldrig är nöjda vad man än gör. Så nu vet jag inte hur vi ska göra. Betala för en ny mätning? Men hur ska man göra den då? Måste ju vara okej att utgå från grunden dvs sockeln på utbyggnaden?
 
Det är väl fasadyttermått som gäller. Varför mätte han sockeln? Har ni betalat teknikern? Men du skriver lägeskontroll i rubriken?
 
Jag fattar inte vad problemet är, att fasaden hänger över grunden då och upptar större plats? Ska ett entretak och överhäng på taket också räknas in?
 
  • Gilla
Sport4ever
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är väl fasadyttermått som gäller. Varför mätte han sockeln? Har ni betalat teknikern? Men du skriver lägeskontroll i rubriken?
Är det vedertaget? Man undrar som du säger varför i så fall nåt annat mätts...

Man får väl bara bygga fasaden 1 cm längre in i så fall. Sätta nån plåt längs ner för avrinning. Känns inte som ett omöjligt problem att lösa iaf.
 
K Kane skrev:
Det är väl fasadyttermått som gäller. Varför mätte han sockeln? Har ni betalat teknikern? Men du skriver lägeskontroll i rubriken?
Hej betalat mätteknikern ja. Han sa att de brukar utgå från grunden dvs sockeln på lägeskontroller. Som om man skulle kunna bygga utnför geunden-nej fasaden går lite utanför sockeln då de tär tegel som bygger lite- men jag vet inte varför kommunen säger att man inte får utgå från sockeln? Tittar på andra kommuner och letar runt men ser inte at tman måste utgå från något speciellt ställe vid en lägesmätning tyvärr.
 
S Sport4ever skrev:
Hej betalat mätteknikern ja. Han sa att de brukar utgå från grunden dvs sockeln på lägeskontroller. Som om man skulle kunna bygga utnför geunden-nej fasaden går lite utanför sockeln då de tär tegel som bygger lite- men jag vet inte varför kommunen säger att man inte får utgå från sockeln? Tittar på andra kommuner och letar runt men ser inte at tman måste utgå från något speciellt ställe vid en lägesmätning tyvärr.
Är det redan byggt eller kan du justera lite innan du börjar?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det vedertaget? Man undrar som du säger varför i så fall nåt annat mätts...

Man får väl bara bygga fasaden 1 cm längre in i så fall. Sätta nån plåt längs ner för avrinning. Känns inte som ett omöjligt problem att lösa iaf.
Det är vad jag lärt mig i alla fall.
 
S Sport4ever skrev:
Hej betalat mätteknikern ja. Han sa att de brukar utgå från grunden dvs sockeln på lägeskontroller. Som om man skulle kunna bygga utnför geunden-nej fasaden går lite utanför sockeln då de tär tegel som bygger lite- men jag vet inte varför kommunen säger att man inte får utgå från sockeln? Tittar på andra kommuner och letar runt men ser inte at tman måste utgå från något speciellt ställe vid en lägesmätning tyvärr.
Är det läget eller storleken som är problemet enligt kommunen? Om storleken mäts yttersida fasad måste ju läget rimligtvis också mätas från den.
 
Det är fasadens yttermått som gäller om inget annat är överenskommet. Om en byggnad har te x utstickande knutbräder räknar man inte in dem utan fasaden, dvs det som begränsar bruttoarean.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är väl fasadyttermått som gäller. Varför mätte han sockeln? Har ni betalat teknikern? Men du skriver lägeskontroll i rubriken?
Lägeskontroll är vad kommunen brukar kräva efter att bygget är klar i syfte att se om byggnadens läge/storlek stämmer överens med anmälan/bygglov. Detta ska göras innan slutbesked utfärdas.

TS, vad var det för mättekniker du använde? Har kommunen egen kart- och mätavdelning eller är det en fristående firma? I min kommun måste byggkontoret godkänna utomstående som anlitas för att se om de uppfyller vissa krav/certifikat.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte vad problemet är, att fasaden hänger över grunden då och upptar större plats? Ska ett entretak och överhäng på taket också räknas in?
Storleken blir problemet eftersom en attefallstillbyggnad max får ha en bruttoarean på 15 kvm. Mäter TS i fasadliv och inte grund överstiger TS bygge sannolikt dessa 15 kvm. När det gäller attefall finns inget sådant som ”liten avvikelse” utan 15 kvm är ett absolut värde.
 
S Sport4ever skrev:
Hej betalat mätteknikern ja. Han sa att de brukar utgå från grunden dvs sockeln på lägeskontroller. Som om man skulle kunna bygga utnför geunden-nej fasaden går lite utanför sockeln då de tär tegel som bygger lite- men jag vet inte varför kommunen säger att man inte får utgå från sockeln? Tittar på andra kommuner och letar runt men ser inte at tman måste utgå från något speciellt ställe vid en lägesmätning tyvärr.
För att sockelns area inte är det viktiga i det här fallet, det anger inte bruttoarean. Att mäta i fasadliv gör det, därav kommunens svar.
 
M MetteKson skrev:
Storleken blir problemet eftersom en attefallstillbyggnad max får ha en bruttoarean på 15 kvm. Mäter TS i fasadliv och inte grund överstiger TS bygge sannolikt dessa 15 kvm. När det gäller attefall finns inget sådant som ”liten avvikelse” utan 15 kvm är ett absolut värde.
Ja då har ju nån gjort en dundermiss när man gjutit plattan då antar jag. Men man behöver väl inte använda hela plattan.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja då har ju nån gjort en dundermiss när man gjutit plattan då antar jag. Men man behöver väl inte använda hela plattan.
Jag tolkar det som att TS redan byggt tillbyggnaden vilket krånglar till saken. Annars vore det inget problem. TS hade kanske inte hade helt klart för sig hur bruttoarea beräknas.
 
Claes Sörmland
Sånt här ska en mättekniker kunna. Konsumenttjänstlagen gäller och skyddar TS. Reklamera för fel i tjänsten så får mätteknikern komma ut och mäta igen, denna gång korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.