Klarinettfett
Godkväll alla!

Hoppas på att hitta hjälp här då jag inte hittar någon tråd med samma problem som vi verkar ha. Försöker förklara så utförligt jag kan.

Vi bor i ett hus byggt 2014 och vi har en Nibe F750 som följde med huset, och vi är de första som bott här.

Kommunen mejlade i fredags och misstänkte att vi hade en vattenläcka (de avläser vår vattenmätare på distans) då det dygnet runt rann 31 liter i timmen hemma hos oss. Efter att ha kollat alla kranar/blandare och letat fläckar på väggar och tak såg vi att det rinner vatten konstant från spillkoppen på vår Nibe F750. Mätte lite snabbt i vasken med ett litermått och den stadiga vattenströmmen från Niben verkar motsvara ca 31 liter i timmen. Så vi hoppas att vi hittat "läckan".

Men, jag fattar inte vad det är för vatten som rinner!

Har avluftat, rensat spillkoppen (dock ej det vita räfflade röret som sitter fast med ett buntband) och fyllt på så trycket är på 1 bar. Under helgen var jag tvungen att fylla på den två gånger då trycket sjönk till 0,5 men sedan igår morse är trycket oförändrat.

Och vattnet rinner på...

Ser inga tecken till att rinner vatten ovanpå ett rör som SEDAN kommer ner i spillkoppen då det är damm ovanpå rören (se bifogade bilder).

Är det någon som har en aning vad det kan vara??

Bifogar bilder och en kort video på hur mycket vatten det rinner...

Ska kontakta Nibe-service i morgon också men hoppas kanske att någon därhemma har suttit med samma problem och bar vet EXAKT vad jag ska göra! :D

Trevlig kväll,

Emil
 
  • Cirkulationspump märkt Grundfos, manometer, rörkopplingar, dammiga ytor, teknisk utrustning, grön Power-indikator påslagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskindelar, röranslutningar och reglage, sannolikt del av en större apparat, tekniskt och industriellt sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus VVS-installation med kopparledningar, plastslangar och elektrisk komponent, smuts och en vattenfläck synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är spillvattnet varmt eller kallt? Troligen kallt.

Eftersom trycket i värmesystemet är konstant på 1 bar så lär det vara säkerhetsventilen på VVBn (den svarta) som läcker.
Prova att vrida på ratten några gånger.
 
Klarinettfett
Hej!

Tack för svar! Vattnet är kallt ja, och jag testade att vrida på den svarta (moturs) 4-5 gånger och sedan släppa den. Den släpper ut en vatten då men det slutar inte rinna efteråt...


Demmpa Demmpa skrev:
Är spillvattnet varmt eller kallt? Troligen kallt.

Eftersom trycket i värmesystemet är konstant på 1 bar så lär det vara säkerhetsventilen på VVBn (den svarta) som läcker.
Prova att vrida på ratten några gånger.
 
Ser ut som att det sitter en avstängningsventil precis under säkerhetsventilen, stäng den, det är inkommande kallvatten till VVBn, då bör det sluta rinna vatten.

Om det gör det så är det utbyte av säkerhetsventilen som gäller.
 
Klarinettfett
Kan det vara den här som det står "avstängn" på? 😎

Försökte vrida lite medurs men det känns som om den ska lossna, och vred tillbaka den...

VVS-installation, kopparledningar, ventiler, avstängningsvred markerat med "Avstängn", del av pump, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är den avstängningsventilen.

Kan prova att vrida den fram å tillbaka, då kan avlagringar släppa så att det går att stänga den

Annars kan ni stänga inkommande kallvatten vid vattenmätaren, så slipper det stå å rinna.
 
Klarinettfett
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är den avstängningsventilen.

Kan prova att vrida den fram å tillbaka, då kan avlagringar släppa så att det går att stänga den

Annars kan ni stänga inkommande kallvatten vid vattenmätaren, så slipper det stå å rinna.
Ok. Hm, jag känner mig inte helt säker på att vrida på avstängningsventilen för mycket utan att ha en tekniker på plats. Och inkommande vattnet måste vi ha på för att kunna leva normalt 😊.

Men men, har kontaktat Nibe:s support och inväntar svar där. Tills vidare får vi ta att vi torskar lite pengar, och tur i oturen är ju att det inte läcker någon annanstans i huset.

Tack för hjälpen!
 
Spola upp vatten för dricka/matlagning, etc.
Stäng av inkommande, å öppna vid tex dusch.
Ja, det blir lite bökigt men det fungerar.

Sen behöver det inte vara någon tekniker från Nibe, utan vilken rörmokare som helst ska klara av att byta säkerhetsventilen, eventuellt även hela ventilen för inkommande kallvatten till VVBn.
 
Klarinettfett
Demmpa Demmpa skrev:
Spola upp vatten för dricka/matlagning, etc.
Stäng av inkommande, å öppna vid tex dusch.
Ja, det blir lite bökigt men det fungerar.

Sen behöver det inte vara någon tekniker från Nibe, utan vilken rörmokare som helst ska klara av att byta säkerhetsventilen, eventuellt även hela ventilen för inkommande kallvatten till VVBn.
Har tänkt samma sak, men det blir för meckigt för en trebarnsfamilj utan får bli en stadigt men relativt liten läcka tills det kommer en kille och byter ventilen på fredag.
Tack för tips!
 
Klarinettfett
Update:
För de som har liknande problem så bokade vi en NIBE-certifierad tekniker som kom och bytte två säkerhetsventiler. Enligt dem så är detta ett extremt vanligt problem på NIBE som har en 8-10 år på nacken.

Hoppas det kan hjälpa någon. :)
 
Vad kostade kalaset?
 
Klarinettfett
useless useless skrev:
Vad kostade kalaset?
Inte fått räkningen än... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.