Bara att börja demontera.

Varför tveka?
 
F
electroluxaren skrev:
Typisk lagerljud enkla att byta
Ja hade garantin gått ut så kunde det varit aktuellt.
 
F Fideliox skrev:
Ja hade garantin gått ut så kunde det varit aktuellt.
Men dom vill inte byta rakt av till en lika, då dom inte säljer dom längre. Ska nog säga att det är inte dina problem, dom får väl köpa in lika från annat håll och byta. Det är inom garantitiden och det är deras bekymmer. Så stå på dig och godkänn inte någon annan om du inte behöver en starkare. Dom har erkänt men har inte den utan en dyrare och du skulle betala mellanskillnad. Upp till dig då hur du gör.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Men dom vill inte byta rakt av till en lika, då dom inte säljer dom längre. Ska nog säga att det är inte dina problem, dom får väl köpa in lika från annat håll och byta. Det är inom garantitiden och det är deras bekymmer. Så stå på dig och godkänn inte någon annan om du inte behöver en starkare. Dom har erkänt men har inte den utan en dyrare och du skulle betala mellanskillnad. Upp till dig då hur du gör.
Enligt kundtjänst så kan de enbart kreditera om jag beställer en ny fläkt. Tycker det låter konstigt.

Men som sagt har jag aldrig varit helt nöjd med denna så jag tror jag beställer den lite dyrare systemair fläkten. Jag tror det blir svårt att få plats med en kvk fläkt.

Annars så är jag sugen på att överge detta projekt och överlåta till en ventilationsfirma. Jag kommer ändå att behöva justera in flöden etc ändå. Vet inte om man kan montera eventuell ljuddämpning.
 
F
Nån som vet vad den vita/1 (Tachosignal) är till för?
 
  • Kopplingsschema, elektriska anslutningar, färgkodade kablar, teknisk illustration, anvisningar, komponentbeteckningar, min-max reglage symbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är en utgång/signal som indikerar att fläkten roterar. Signalen varierar med varvtalet.
 
F
E etompau skrev:
Det är en utgång/signal som indikerar att fläkten roterar. Signalen varierar med varvtalet.
Jaha ok, så om man då vill koppla in det i ett större system då eller nåt.
 
F Fideliox skrev:
Jaha ok, så om man då vill koppla in det i ett större system då eller nåt.
Ja det kan användas för övervakning av motorerna och även som återkoppling till något reglersystem som styr varvtalet på motorn.
Overkill i hemmasystem skulle jag säga.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
E etompau skrev:
Ja det kan användas för övervakning av motorerna och även som återkoppling till något reglersystem som styr varvtalet på motorn.
Overkill i hemmasystem skulle jag säga.
Misstänkte det.

Jag har ju denna potentiometern idag:
https://ventilation.se/sv/products/varvtalsstyrning-ms-ec-steglos#product-information

Borde funka fint med systemairfläkten? Den skickar ju ut 10V till poteniometern som sedan reglerar spänningen tillbaka.

Systemairs egen verkar ha samma specs:
https://www.systemair.com/sv-se/pro...stighetsregleringar/elektronisk/mtp?sku=32731
 
Jag tror att det finns en enkel förklaring till att företaget inte säljer fläkten längre… usel kvalité. Jag har själv 2 stycken fläktar av samma fabrikat, den ena har jag fått tyst på efter lagerbyte medan den andra fortfarande väsnas.

Det går bra att byta lager även om det är lite trixigt.

Hade jag varit i dina kläder o haft garanti kvar med möjligheten att byta till något annat fabrikat så hade jag definitivt gjort det!
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
B
F Fideliox skrev:
Misstänkte det.

Jag har ju denna potentiometern idag:
[länk]

Borde funka fint med systemairfläkten? Den skickar ju ut 10V till poteniometern som sedan reglerar spänningen tillbaka.

Systemairs egen verkar ha samma specs:
[länk]
Det borde funka. Jag har en liknande 0-10v styrning på min ec fläkt.

Från börjaen var det bara en potentiometer, men numera har uppgraderat till en smart styrning som reglerar fläkten utifrån en generell 0-10v signal.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
B BSOD skrev:
Det borde funka. Jag har en liknande 0-10v styrning på min ec fläkt.

Från börjaen var det bara en potentiometer, men numera har uppgraderat till en smart styrning som reglerar fläkten utifrån en generell 0-10v signal.
Vilken då? Jag har kikat lite på zigbee som jag mestadels kör. https://www.amazon.se/Ysrsai-ZigBee-dimningskontroll-smartthings-LED-enheter/dp/B0BD5RRQYV Dock lite tveksam till dessa kina grejerna men verkar inte som att något mer etablerat märke har 0-10V grejer. Plejd har men jag är inte intresserad av deras ekosystem.

De drivs ju dock av 230V och kör ut 0-10V så jag får ha elektriker till att koppla en sån. Men jag vet inte om det funkar med en sån. Bryr sig fläkten bara om insignalen? Eller behöver man göra något med utsignalen också tro? 🤔

T ex hade det ju varit trevligt att höja flödet när luftfuktigheten går upp i badrummet eller liknande.
 
Redigerat:
B
F Fideliox skrev:
Vilken då? Jag har kikat lite på zigbee som jag mestadels kör. [länk] Dock lite tveksam till dessa kina grejerna men verkar inte som att något mer etablerat märke har 0-10V grejer. Plejd har men jag är inte intresserad av deras ekosystem.

De drivs ju dock av 230V och kör ut 0-10V så jag får ha elektriker till att koppla en sån. Men jag vet inte om det funkar med en sån. Bryr sig fläkten bara om insignalen? Eller behöver man göra något med utsignalen också tro? 🤔

T ex hade det ju varit trevligt att höja flödet när luftfuktigheten går upp i badrummet eller liknande.
Jag har en shelly rgbw2 https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-rgbw2
den har 4 kanaler, och är 0-12V. Så jag kör den inte på max utsignal, eftersom jag försöker styra mellan 0 och 10v. Jag vet inte hur nog det är, men jag antar att det är dumt att skicka på 12v in till en 0-10v signalingång.

Min styr även en pump (som har 0-10v styrsignal), och en 0-10v reglerventil. Därav att jag ville ha en med flera kanaler. Dessutom drivs den av 12v, så min kräver ju även en liten spänningskälla (jag tycker det är bättre/enklare med 230v matning...) Jag skulle inte rekommendera att ta min lösning rakt av även om den säkert funkar även för dig.

Men jag har sett att denna finns nuförtiden:
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-plus-0-10-v-dimmer

Dock är den ju inte zigbee som du är ute efter. Hade jag gjort mitt system nu, hade jag nog satsat på zigbee. Det är nog rätt.

Jag är också lite tveksam till noname kinaprylar, antar att det finns någon brandrisk som är lite svårbedömd.

Jag förstår inte riktigt vad du menar om insignal/utsignal? Insignalen till fläkten är ju utsignalen från shellyn :) fläkten varvade upp direkt när den fick några volt på insignalen.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
B BSOD skrev:
Jag har en shelly rgbw2 [länk]
den har 4 kanaler, och är 0-12V. Så jag kör den inte på max utsignal, eftersom jag försöker styra mellan 0 och 10v. Jag vet inte hur nog det är, men jag antar att det är dumt att skicka på 12v in till en 0-10v signalingång.

Min styr även en pump (som har 0-10v styrsignal), och en 0-10v reglerventil. Därav att jag ville ha en med flera kanaler. Dessutom drivs den av 12v, så min kräver ju även en liten spänningskälla (jag tycker det är bättre/enklare med 230v matning...) Jag skulle inte rekommendera att ta min lösning rakt av även om den säkert funkar även för dig.

Men jag har sett att denna finns nuförtiden:
[länk]

Dock är den ju inte zigbee som du är ute efter. Hade jag gjort mitt system nu, hade jag nog satsat på zigbee. Det är nog rätt.

Jag är också lite tveksam till noname kinaprylar, antar att det finns någon brandrisk som är lite svårbedömd.

Jag förstår inte riktigt vad du menar om insignal/utsignal? Insignalen till fläkten är ju utsignalen från shellyn :) fläkten varvade upp direkt när den fick några volt på insignalen.
Ja Shelly är ju lite trevligare, har några av deras wifi pluggar redan för energimätning. Ja man får nog tänka igenom det hur man kan lösa det. Jag hade föredragit zigbee då det mesta jag har kör det redan. 😬 Jag är skeptisk till kinaskit som ska ha nätspänning. 😉

Det jag menar är om man styr fläkten med en analog potentiometer som jag har idag, om jag fattar det rätt, så skickar ju fläkten ut en 10V signal till potentiometern som sedan regleras ned och skickas tillbaka? Men om man då kör med nån smart puck istället, då har man ju ingen större nytta av fläktens 10V utgång, men den kanske bara kan ignoreras då.

Nåväl, kommer inte bry mig om detta just nu, får sätta upp nya fläkten först. 😅 Men det hade varit mycket trevligt att kunna automatisera vissa grejer såsom förhöjd eller lägre hastighet i olika scenario. T ex en knapp vid kaminen som minskar fläkten i 20 minuter tills det tagit sig med mera.
 
F Fideliox skrev:
Förra året satte vi en kanalfläkt där FLVP tidigare satt och ventilerade. Söderman 125 EC som vi har, verkar dock inte vara någon höjdare då den har ett rosslande högfrekvent ljud som går igenom väggar till närliggande rum som kök och vardagsrum. Det driver oss smått till vansinne, man får ont i huvudet av det:

[video]
För att bli kvitt med ljudet helt skulle man väl flyttat upp fläkten på vinden, men det kräver ganska stor åverkan på ventilationen och jobbigare att återställa om man vill gå till FLVP i framtiden.

En annan lösning kan ju vara att bygga in fläkten i nån slags isolerad låda. Jag har dock redan testat vira in den i ljuddämpade filtar men det hjälpte inte nämnvärt.

Så mitt tredje alternativ, och därmed anledningen till denna tråden, är att se om det finns en tystare fläkt? Tyvärr är det jättesvårt att veta hur fläktar låter innan köp. En decibel siffra säger ju ingenting om karaktären på ljudet. Har letat på nätet, tänkte kanske om man hittade folk som spelat in ljud från sina fläktar men jag har ej funnit något. Så jag tänkte kolla om folk har nån erfarenhet? Har läst att AC fläktar kanske är lite tystare än EC, drar lite mer el men kanske värt det. Fläkten bör kunna köra ut 50l/s från ett kanalsystem, jag har fattat det som att man räknar med drygt 150 Pa mottryck då?

Har någon erfarenhet av dessa?

  • Fresh DF D125 (AC)
  • Östberg 125 CK A1 (AC)
  • Östberg 125 CK C1 EC
  • Systemair EC 125
  • Systemair AC 125
Lutar lite åt Systemair då de verkar mycket seriösa med bra diagram där man kan räkna på flöde osv. Men deras AC fläkt är nästan i klenaste laget. Dyra är de också men kanske värt det? På EC versionen vid t ex 140 Pa och 50L/s utlovas det 22dB vid 3m avstånd. Låter ganska lågt? Mätte nuvarande fläkt i samma rum som den står, ca 2m bort och då har jag 52 Decibel.
[bild]
Var sitter fläkten? En sån kan man normalt inte ha inom bostaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.