Hej!

Kan jag ta bort detta uttag eller klippa kablarna? Mig veterligen är det ett gammalt telejack. Stämmer det?
 
  • Öppen eluttag på vägg, lösa sladdar, demonterad yttre del, fara, under renovering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om du vet att det inte ligger nån spänning kvar från telia till uttagen, så ja.
Det var väl ca 48V likspänning på kopparnätet.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Om du vet att det inte ligger nån spänning kvar från telia till uttagen, så ja.
Det var väl ca 48V likspänning på kopparnätet.
76V när det ringer, men det är väl ingen risk att det skulle inträffa.
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Jag tänkte bara att det kanske inte är helt bra att klippa kablar hej vilt, OM det nu ligger spänning kvar på dom. Inte för att det är direkt farligt, men det kan ju bli kortis nån annan stans.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tänkte bara att det kanske inte är helt bra att klippa kablar hej vilt, OM det nu ligger spänning kvar på dom. Inte för att det är direkt farligt, men det kan ju bli kortis nån annan stans.
Utrustningen i telestationen känner av kortslutningen och stänger ner linjen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Utrustningen i telestationen känner av kortslutningen och stänger ner linjen.
OK! Då så :)
 
Jag tar det som att jag kan klippa båda kablarna, tack :) den ena går till jacket på bilden och den andra verkar gå in mot elskåpet
 
Tänk om man kommer att sakna de gamla analoga teleledningarna om 10 år, när alla våra trådlösa smartphones är helt proppfulla med virus, så att det inte går att ringa nån alls?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tänk om man kommer att sakna de gamla analoga teleledningarna om 10 år, när alla våra trådlösa smartphones är helt proppfulla med virus, så att det inte går att ringa nån alls?
Vill man bara ringa går det fint att köpa en ny mobil, inte uppdatera eller ladda ned några appar, samt avinstallera/avaktivera allt som bara går. Sedan enbart bara ringa, borde fungera men inte provat.😉
 
A AndersS skrev:
Vill man bara ringa går det fint att köpa en ny mobil, inte uppdatera eller ladda ned några appar, samt avinstallera/avaktivera allt som bara går. Sedan enbart bara ringa, borde fungera men inte provat.😉
Utan att gå in på detaljer så har det funnits hål som har kunnat utnyttjas på distans utan behov av att användaren har gjort något
 
Hej igen.
Nu har jag skruvat bort uttaget, men bakom finns det två kabelkanaler. En vit och en svart. Blir lite orolig att röra mer om det skulle vara strömförande. Är det så? Om inte, ska jag bara sätta tejp på kabeländarna och på med ett doslock?
 
  • Öppen elinstallation, osäkert, kablar och anslutningar hänger fritt från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korta ner kablarna lite, snygga till det hela och sedan tryck in dom i dosan och på med lock.
Telekablage, där finns ingen farlig spänning. Den svarta kabeln kan ev. vara inkommande markkabel från telestationen.
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Jag förstår, tack! Alla bilder jag sett på borttagna telejack har färre kablar. Men jag får lita på dig ;)
 
Vad vet du om föregående ägare, ser nästan ut som att det varit 2 abonnemang. Alla 4 i den svarta inkommande är kopplade. Som sägs, klipp så långa som möjligt, rulla ihop och peta in. Det finns säkert fler dosor i huset.
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.