Vi har kommit fram till att vi behöver mer förvaring. Vi tänkte först bygga en friggebod i trä, men kom fram till att det blir för dyrt. Därför vill vi nu ha ett i plåt. Är det någon som har ett förråd/skjul i plåt? Hur tåler den snö etc.? Vi bor i norra skåne, så snözonen är 2-2.5. All information är av intresse...
 
  • Gilla
htpod
  • Laddar…
Billiga plåtförråd och plåtgarage brukar få väldigt lågt till tak med de snömängderna som vi har i Österbotten. Med tur kan de klara sig ett år eller två men sedan ser man att de har sjunkit ihop totalt.
Här vi kusten har vi extremt litet snö för att vara såhär långt norrut. Liknande mängder som de har i Uppland.
Kondens är ett annat stort problem.

Hur de fungerar i Skåne vet jag inte.
 
En på vår väg köpte ett plåtgarage i slutet av november. Efter två månader hade taket pressats ned någon meter och väggarna ut något liknande av snön. Vi bor i södra Dalarna (snözon 3 men vi bor högt upp och brukar ha skaplig snötillgång för att vara så långt söderut).
 
Ursviken Ursviken skrev:
En på vår väg köpte ett plåtgarage i slutet av november. Efter två månader hade taket pressats ned någon meter och väggarna ut något liknande av snön. Vi bor i södra Dalarna (snözon 3 men vi bor högt upp och brukar ha skaplig snötillgång för att vara så långt söderut).
Tack, det var det jag misstänkte... kanske det får bli en byggsats av trä istället. Både snyggare, hållbarare samt dyrare.
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Jag tycker att ni ska bygga i trä eller sten om ni har råd och möjlighet, följ lokal byggtradition och takvinkel.
Om ni ändå önskar ett plåtföråd tycker jag ni ska kika på beg fraktcontainer.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jag har ett förråd på ca 50m2, stomme i trä och tak, fasad och portar klädd i plåt.

Byggarbetsplats med halvfärdig träkonstruktion, material spridda, trädgårdsmiljö, molnig himmel, residentiella byggnader runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis byggt garage med öppen framdel, träd och verktyg syns, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit plåtgarage med två dörrar, asfaltering framför och gräsmatta, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
B
Ja @Gabbe1 det där funkar ju, det är ju en rejäl stomme i trä. Prydligt.

Tror ts funderade på ett plåtförråd där stommen var i plåtreglar. Jag har sett att det finns en del riktigt klena konstruktioner.

Ts Med tanke på hur länge ett förråd ska stå, kan jag absolut tycka det är värt att bygga en riktig stomme. Trä, eller leca.

Har man inte råd med en riktig stomme så bör man nog köpa ett garagetält från jula och räkna med att det håller i 3 till 5år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.