Antag en plan och paddad grusbädd som är hård. På denna bädd ska ett mindre hus med måtten 7m * 4,5m ställas.

Vilken konfiguration av 10st utlagda lecabalkar gör att grunden som huset ska ställas på blir mest stabil? Se bifogade bilder. Alternativ A eller E?

Skulle alternativ E bli mer stabil om 2 extra balkar lades in i mitten? (De streckade linjerna i skissen)

Har ni förslag på hur grunden kan lösas på liknande sätt genom att lägga ut betongslipers eller liknande så är jag idel öra. Vill dock inte gjuta ö.h.t.
 
  • Handritad skiss av ett plan, uppmärkt med mått och sektioner, eventuellt för byggnation eller design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss med mått, verkar vara planlösning eller design, innehåller längd- och breddangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det ena känns ju lättare att knuffa från ena sidan och den andra från andra sidan😅

Jag tjejgissar att A är bäst. Minst risk för sviktande golv, bättre stöd.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det ena känns ju lättare att knuffa från ena sidan och den andra från andra sidan😅

Jag tjejgissar att A är bäst. Minst risk för sviktande golv, bättre stöd.
Tack! Jag har killgissat att den också känns stabilare 😄
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Karrock
Ska huset byggas eller transporteras dit? I vilken riktning kommer bjälkar och bärlinor ligga? Det borde vägas in för att avgöra läge för plintar/sulor.
 
Karrock Karrock skrev:
Ska huset byggas eller transporteras dit? I vilken riktning kommer bjälkar och bärlinor ligga? Det borde vägas in för att avgöra läge för plintar/sulor.
Huset ska transporteras dit. Har tyvärr inte kunnat få fram hur bjälkar och bärlinor ligger. Jag antar att de går från långsida till långsida. Jag har varit i huset och provborrat i golvet men inte kunnat lista ut det i och med att hela bjälklaget är isolerat. Huset står för närvarande löst på en oisolerad platta på mark.
 
Karrock
Huset står löst på en oisolerad platta, men har ett uppreglat golv. Det är då förstås osäkert om reglarna är distanser för isolering, eller rimligt bärande över 4,5m. Jag antar att du redan har lecabalkarna. Tre kontinuerliga linor, långsidor och mitten tror jag är en hyfsat säker väg om det inte går ta reda på mer. Komplettera mittenlinan med vanliga lecablock om det inte räcker, och lägg syllpapp och regel ovanpå.

Kolla om du får tag på cc-mått och höjd på reglarna, och jämför med svenskt träs dimensioneringsverktyg för att se om spann på 2,2m är rimligt.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Huset står löst på en oisolerad platta, men har ett uppreglat golv. Det är då förstås osäkert om reglarna är distanser för isolering, eller rimligt bärande över 4,5m. Jag antar att du redan har lecabalkarna. Tre kontinuerliga linor, långsidor och mitten tror jag är en hyfsat säker väg om det inte går ta reda på mer. Komplettera mittenlinan med vanliga lecablock om det inte räcker, och lägg syllpapp och regel ovanpå.

Kolla om du får tag på cc-mått och höjd på reglarna, och jämför med svenskt träs dimensioneringsverktyg för att se om spann på 2,2m är rimligt.
Tack för svar. Nä jag har inte lecabalkarna ännu. Ditt förslag har fått mig att tänka om. Jag har hittat lecabalkar som är hela 6m långa, se bifogad bild. Vad tror du om att lägga ut 3 st som på den andra bifogade bilden? Är det dumt att lämna 2 hörn helt utan stöd?
 
  • Handritad skiss av ett objekt med måttangivelser: 3,05 m, 1 m, 1,97 m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bildskärmdump från webbutiken Velltra.se visar längdmarksten från Finja, pris 5436 kronor, storlek 190x190x5995mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Ok. Jag tror inte det är bra att lämna hörnen. Men kompletterar du med 6st vanliga lecablock så räcker det ju även dit. Osäker på om du vinner något på balkar eller om det går lika bra med bara vanliga block.

Sen, nästa pilsner. Man brukar ju ha en trossbottenskiva eller liknande undertill, finns det? Har du funderat på hur du fixar övergången från vilande på platta till plintar med avseende på mus- fukt- vindfrågor?

Om det är uteslutet att gjuta kanske helheten är bättre med ett lager marksten eller xps-isolering under istället.

Det är nog flera här som kan ha bra ideer, men det behövs mer info om själva huset. Kanske fundera på att skaffa hjälp på plats, men osäker om det skulle vara en besiktningsman, konstruktör eller byggnadsfysiker som är bäst att vända sig till.
 
Karrock Karrock skrev:
Sen, nästa pilsner. Man brukar ju ha en trossbottenskiva eller liknande undertill, finns det? Har du funderat på hur du fixar övergången från vilande på platta till plintar med avseende på mus- fukt- vindfrågor?
Trossbotten är rejält isolerad. Jag provborrade i golvet för att försöka lista ut hur långt avstånd det är mellan bärlinor osv men såg bara glasull. Det är åtminstone 20 cm glasull i hela trossbotten.

Jag tänkte lägga ett lager tjärpapp ovanpå plintarna innan huset läggs på dem. Med avseende på fukt så tror jag att grunden kommer att bli bättre ventilerad nu när den ska ligga på plintar än tidigare när den låg på en oisolerad betongplatta.
 
D
E Einh skrev:
Antag en plan och paddad grusbädd som är hård. På denna bädd ska ett mindre hus med måtten 7m * 4,5m ställas.

Vilken konfiguration av 10st utlagda lecabalkar gör att grunden som huset ska ställas på blir mest stabil? Se bifogade bilder. Alternativ A eller E?

Skulle alternativ E bli mer stabil om 2 extra balkar lades in i mitten? (De streckade linjerna i skissen)

Har ni förslag på hur grunden kan lösas på liknande sätt genom att lägga ut betongslipers eller liknande så är jag idel öra. Vill dock inte gjuta ö.h.t.
Frågan kan inte besvaras förrän du informerat hur syllen/golvbjälkarna placeras.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D din granne skrev:
Frågan kan inte besvaras förrän du informerat hur syllen/golvbjälkarna placeras.
Det går inte att reda ut. Jag har varit där och provborrat i golvet utan resultat. Antag ett standardmått på golvbjälklaget.
 
Hur får man förresten tag på betongslipers eller håldäck som privatperson? De lär bli den bästa grunden.
 
R
Betongpålar brukas säljas ibland..
 
Karrock
E Einh skrev:
Trossbotten är rejält isolerad. Jag provborrade i golvet för att försöka lista ut hur långt avstånd det är mellan bärlinor osv men såg bara glasull. Det är åtminstone 20 cm glasull i hela trossbotten.

Jag tänkte lägga ett lager tjärpapp ovanpå plintarna innan huset läggs på dem. Med avseende på fukt så tror jag att grunden kommer att bli bättre ventilerad nu när den ska ligga på plintar än tidigare när den låg på en oisolerad betongplatta.
Ok. Men du vet inte om glasullen ligger kvar på plattan när huset lyfts. Jag hade inte velat kräla runt under ett hängande hus och försöka peta tillbaka och fästa upp isoleringen igen med trossbottenskivor.
Att flytta mindre hus är en rimlig rutingrej. Att byta typ av grundläggning från platta till plintar kräver lite bättre koll än du har för tillfället. Du verkar inställd (fixerad?) på att hitta begagnade betong klossar att lägga huset på. Alla hus med platta på mark grundläggs på eps eller xps-isolering i hållfasthet från 80-300. Det håller och är lätt att arbeta med. Går du på ett utbrett lager xps så lär huset ligga fint.
 
Karrock Karrock skrev:
Ok. Men du vet inte om glasullen ligger kvar på plattan när huset lyfts. Jag hade inte velat kräla runt under ett hängande hus och försöka peta tillbaka och fästa upp isoleringen igen med trossbottenskivor.
Att flytta mindre hus är en rimlig rutingrej. Att byta typ av grundläggning från platta till plintar kräver lite bättre koll än du har för tillfället. Du verkar inställd (fixerad?) på att hitta begagnade betong klossar att lägga huset på. Alla hus med platta på mark grundläggs på eps eller xps-isolering i hållfasthet från 80-300. Det håller och är lätt att arbeta med. Går du på ett utbrett lager xps så lär huset ligga fint.
Jo jag tror att isoleringen kommer att ligga kvar i och med att huset lyftes på plats på plattan nån gång under 70-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.