Hej det finns trasor som är blöta mellan stakarna ska de bort ?. Huset er från 1927 så ingen isolering i väggarna. Vill isolera inifrån sen tilläggsisolering utifrån i framtiden . Vill inte stänga in fukt . Så i vilken ordning, gips ,plast , isolering vindpap tjockhet .tack .

Två av vägarna är ytterväggar men ska isolera inifrån tillbyggnad.
 
  • Delvis renoverat rum, blottlagt takbjälkar, skadad gipsvägg, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med exponerade träbjälkar, isolering och en spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, rörigt inomhus, gammalt timmer, nedtagen väggbeklädnad, arbetsverktyg, byggskräp, vitmålad paneltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jarenback
  • Laddar…
Hej och Välkommen till forumet!

Har väggen varit lerklinad eller putsad invändigt?
 
  • Gilla
jarenback
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och Välkommen till forumet!

Har väggen varit lerklinad eller putsad invändigt?
Båda delarna, men det mesta är borta . Så det blir rena stockar typ. Tacksam för all info jag kan få . Tänkte regla upp 45 ,luft spalt 2 cm , isolering ,gips . Efter avlägsnade av masoniten så finns det trasor som är blöta mellan stolarna vet ej om de ska bort eller bara torka o låta vara kvar. (Vad har de för funktion nu ?) Ett förfallet rum med skadat tak, söndriven tapet, skräp och isoleringsmaterial över ett smutsigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska även isolera taket o golvet men det är yttervägen från insidan som jag vet ej hur jag ska isolera så att jag inte stänger in fukt eller så.
 
  • Gamla träbjälkar, smutsiga väggar, sönderfallande tapet, grov yta, undangömd skrymsle, försummelse, förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
jarenback
  • Laddar…
Det har väl egentligen ingen betydelse, men varifrån kommer uppgiften att huset skulle vara byggt 1927? Av allt att döma är huset betydligt äldre.
Trasorna mellan stockarna är drevning, för att täta helt enkelt. Är trasorna blöta av vatten måste du ta reda på varifrån vattnet kommer! Det är också möjligt att trasorna är hemma-impregnerade med någon olja eller tjära, som känns fuktigt.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det har väl egentligen ingen betydelse, men varifrån kommer uppgiften att huset skulle vara byggt 1927? Av allt att döma är huset betydligt äldre.
Trasorna mellan stockarna är drevning, för att täta helt enkelt. Är trasorna blöta av vatten måste du ta reda på varifrån vattnet kommer! Det är också möjligt att trasorna är hemma-impregnerade med någon olja eller tjära, som känns fuktigt.
Köpte den precis så det står så i alla papper 😉
 
Jag skulle tro att drevning mellan stockarna och lerklining invändigt är det bästa för en sådan vägg, Örnpapp och stående panel utvändigt och kanske nån dm isolering på utsidan av timret under vindpappen om huset ska värmas upp som helårs bostad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Honsk Honsk skrev:
Köpte den precis så det står så i alla papper 😉
Jag säger inte att det är omöjligt att huset är byggt 1927, men jag tror att det är osannolikt. Varför tror jag det? Att bygga med timmer blev mer och mer omodernt i takt med sågverksteknikens framväxt under slutet av 1800-talet. På 1920-talet var stående plank den helt dominerande huskonstruktionen. På insidan täcktes väggarna med något av de nya träbaserade materialen: masonit eller plyfa. Inte lerklining.
Dessutom är det lågt i tak i ditt hus, vilket är något som hör ihop med att det är timrat. Det var mycket jobb att få ihop ett stockvarv, så man byggde inte högre än nödvändigt. På 1920-talet var det fint med takhöjd och rymd inne, minst 2,4 meters takhöjd gärna mer.

Isolera väggarna kan man göra om man vill, men det är inte nödvändigt. Jag har inte gjort det på mitt timmerhus. I ett timmerhus är det oftast mer behov av isolering och tätning där vägg möter golv, runt fönster och dörrar och på kallvinden/mot yttertaket.
 
Förmodligen byggde man ut huset 1927 så det har fått det som värdeår en gång i tiden. Sen har det hängt kvar som byggnadsår.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kan vara ett flyttat hus kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.