Hej alla glada och kunniga,

Vi ska byta ut varmvattenberedaren då den är daterad sedan -75, samt har sprungit läck någon gång innan vi flyttade in i huset. Varmvattenberedaren kommer vi kanske byta ut mot en värmepumpsberedare, beroende på vad ni i tråden kommer med för rekommendationer :)

Har kollat på Nibe F110 samt Indol Ecoheat 200.

Förutsättningar:
Vi har ett teknikrum/källare i huset på ungefär 9m2 som mynnar ut i krypgrunden.
Har loggat temperaturen över vintern och vi landar aldrig under 8 grader där tanken att värmepumpsberedaren ska stå.
Medelhårt vatten med 7,7 i PH. Kopparmantel antar jag?
Vi är en familj på 2 mindre barn samt 2 vuxna.
Vi gör i dagsläget av med ca 2300kWh/år. Uppskattningsvis 3000kWh/år om några år?

Känns spontant att en värmepumpsberedare över 35.000:- kommer ta för lång tid att betala sig. Även om man får bidrag i dagsläget.

Pratade med Polarpumpen som säljer båda modellerna. Han var inte så sugen på att sälja eller svara på frågor.
När går detta ihop sig tro? Någon som kan komma med lite input vore mycket tacksamt!
 
Redigerat:
Kan ingenting om värmepumpsberedare men tänk på att rummet den gamla står i nu kommer bli mycket kallare då den gamla troligen är dåligt isolerad.
 
M Mapet890 skrev:
Kan ingenting om värmepumpsberedare men tänk på att rummet den gamla står i nu kommer bli mycket kallare då den gamla troligen är dåligt isolerad.
Tack för bra input! Med förhoppning om att det inte spelar så stor roll om jag kyler ner detta utrymme så kanske det tom kan bidra med att mögelrisken minskar :)
Har inget mer än elektronik, hydrofortank samt vin & rom där nere

Fast det kanske blir - grader då?? Då finns det kanske risk för förfrysning av vattenledningar?
 
B
Ska du blåsa ut utloppet från aggregatet utomhus?

Du kan ju prova att se hur mycket varmare rummet blir om du sätter på ett 1kW element. Ungefär lika mycket kallare kommer det bli om du blåser ut det i rummet. Risk för kondens?

Kolla om aggregatet har en mintemp på inloppet eller omgivning.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
S Shropshre skrev:
Hej alla glada och kunniga,

Vi ska byta ut varmvattenberedaren då den är daterad sedan -75, samt har sprungit läck någon gång innan vi flyttade in i huset. Varmvattenberedaren kommer vi kanske byta ut mot en värmepumpsberedare, beroende på vad ni i tråden kommer med för rekommendationer :)

Har kollat på Nibe F110 samt Indol Ecoheat 200.

Förutsättningar:
Vi har ett teknikrum/källare i huset på ungefär 9m2 som mynnar ut i krypgrunden.
Har loggat temperaturen över vintern och vi landar aldrig under 8 grader där tanken att värmepumpsberedaren ska stå.
Medelhårt vatten med 7,7 i PH. Kopparmantel antar jag?
Vi är en familj på 2 mindre barn samt 2 vuxna.
Vi gör i dagsläget av med ca 2300kWh/år. Uppskattningsvis 3000kWh/år om några år?

Känns spontant att en värmepumpsberedare över 35.000:- kommer ta för lång tid att betala sig. Även om man får bidrag i dagsläget.

Pratade med Polarpumpen som säljer båda modellerna. Han var inte så sugen på att sälja eller svara på frågor.
När går detta ihop sig tro? Någon som kan komma med lite input vore mycket tacksamt!
Hej,

Hur värme ni upp resten av huset?
 
B BSOD skrev:
Ska du blåsa ut utloppet från aggregatet utomhus?

Du kan ju prova att se hur mycket varmare rummet blir om du sätter på ett 1kW element. Ungefär lika mycket kallare kommer det bli om du blåser ut det i rummet. Risk för kondens?

Kolla om aggregatet har en mintemp på inloppet eller omgivning.
Utrymmet i teknikrummet är på ca 9m2 och på en av väggarna så är det ett 50x50 stort hål som mynnar ut i krypgrunden. Krypgrunden är på ca 50m3 så tänkte att det kanske skulle kunna fungera att blåsa ut luften där.
 
H he-peter skrev:
Hej,

Hur värme ni upp resten av huset?
Vi värmer huset med en luft-luftvärmepump och stödeldar vi behov.
 
S Shropshre skrev:
Vi värmer huset med en luft-luftvärmepump och stödeldar vi behov.
Jag hade liknande situation. Varmvattenberedare från 1974. Tänkte jag skulle energieffektivisera, hösten '22, under elpris-paniken. Valde en Daikin värmepumpsberedare med utedel. Kostade lite över 40.000 installerat och klart.

Med dagens elpriser tar det väldigt lång tid att räkna hem det, om man gör det överhuvudtaget.

Värmepumpsberedaren fungerar väldigt bra. Vi kan till stor fördel styra, när varmvattnet skall produceras (timpris) Den gamla bara körde sig eget liv.

Jag ångrar mig då och då, att jag inte valde Daikins minsta luft-vatten värmepump med 180L tank (Altherma 3 mini) skulle har kostat mer, men vi kunde har ökat värmekomforten och installerat ett antal vattenburna element i det rummen, där luft-luft värmepumpen inte fungerar så bra. Sovrum med stängda dörrar etc.
 
  • Gilla
Shropshre och 1 till
  • Laddar…
H
Googla polarpumpen och reklamationer först innan ni handlar från dom.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B
S Shropshre skrev:
Utrymmet i teknikrummet är på ca 9m2 och på en av väggarna så är det ett 50x50 stort hål som mynnar ut i krypgrunden. Krypgrunden är på ca 50m3 så tänkte att det kanske skulle kunna fungera att blåsa ut luften där.
Om du blåser ut luften utomhus så slipper du ju få iskyla i rummet den står i. Vettigt. Men dra ut det utblåset utanför krypgrunden. Luften ut från värmepumpen är kall och fuktig.

Jag hade dragit på kondensisolering på röret, och dragit ut röret utanför krypgrunden, utomhus alltså.

Titta även på sverigepumpen bereda. Jag tyckte lösningen bereda multi är rätt intressant om man inte har ett vattenburet värmesystem i huset.

Nibe f110 är ett rätt gammal konstruktion, trodde knappt de såldes längre.

Jag vet att indol i alla fall förr var rätt bullriga, men vet inte hur de nya modellerna är.
 
  • Gilla
Shropshre
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Googla polarpumpen och reklamationer först innan ni handlar från dom.
Jag förstår vad du antyder med tanke på hur sugna de var på att prata med mig häromdagen :)
Lät mer som en trött ferieungdom.
 
  • Haha
H-Thomasson
  • Laddar…
H
S Shropshre skrev:
Jag förstår vad du antyder med tanke på hur sugna de var på att prata med mig häromdagen :)
Lät mer som en trött ferieungdom.
Å lika trött är installatörerna, när man läser om problemen som uppkommer på nyinstallerade maskiner så har dom problem som få andra installationer har.
 
  • Haha
Shropshre
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om du blåser ut luften utomhus så slipper du ju få iskyla i rummet den står i. Vettigt. Men dra ut det utblåset utanför krypgrunden. Luften ut från värmepumpen är kall och fuktig.

Jag hade dragit på kondensisolering på röret, och dragit ut röret utanför krypgrunden, utomhus alltså.

Titta även på sverigepumpen bereda. Jag tyckte lösningen bereda multi är rätt intressant om man inte har ett vattenburet värmesystem i huset.

Nibe f110 är ett rätt gammal konstruktion, trodde knappt de såldes längre.

Jag vet att indol i alla fall förr var rätt bullriga, men vet inte hur de nya modellerna är.
Bra idé!
Det finns förutsättningar att dra ut kalluften. Visste inte att fukten var fuktig. Trodde den fungerade som en vanlig luftvärmepump och skickade ut kondensvatten genom något rör. Vill INTE ha fukt i krypgrunden. :)

Tack för tipset!
Det är precis sådan information som är bra att ha. Nibe F110 säljs på flera olika ställen och känns "prisvärd" men det är kanske för att den är en gammal modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.