Hej!

Är ny här och vet inte om det här är rätt del av forumet.

Har tagit in en firma för att montera kök, priset dom skulle ha var runt 48000 för arbetskostnad och sen 2000 extra för att riva och montera ny gipsskiva på en vägg som var kaklad sedan tidigare.

När arbetes utfördes så valde montören trots detta att bara riva kaklet och sätta täckskivan direkt på befintliga nu skadad gipsskiva, på vissa ställen så gipsskivan bara har ett lager papp intakt, detta är dessutom en yttervägg och är osäker på om detta kan ha någon annan påverkan.

Jag tog bilder av gipsskivan innan dom han sätta upp täckskivan och ifrågasatte detta, då försäkrades jag om att gipsskivan skulle lagas innan täckskivan sattes upp, när dom sen inte lagade gipsskivan utan bara satte upp täckskivan direkt och jag klagade till ägaren av företaget så sa han bara att "alla kök är fula bakom skåpen".

Jag har nu fått slutfakturan och dom har dragit av dom 2000 dom hade lagt på för att fixa väggen, i slutändan tog arbetet dock bara 24 timmar vilket jag delvis tror är för dom hoppade över att göra någon typ av grundarbete och bara monterade köket, timkostnaden för arbetet är alltså runt 2000/timme, jag anser att det här är helt orimligt men dom hänvisar till att jag har accepterat orginal offerten.

Jag vet inte om det finns något jag kan göra här eller om man bara ska acceptera att man blivit lurad och betala glatt.

Mvh Henjans
 
  • Kök under renovering, väggskåp upphängda, kakel borttaget, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
H Henjans skrev:
bara riva kaklet och sätta täckskivan direkt på befintliga nu skadad gipsskiva, på vissa ställen så gipsskivan bara har ett lager papp intakt,
Vad är det för "skiva" som avses?
Ett lager papp, är det pappen på baksidan av gipsskivan som du menar?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det för "skiva" som avses?
Ett lager papp, är det pappen på baksidan av gipsskivan som du menar?
Ja, ursäkta att jag var otydlig, det var ursprungligen en gipsskiva som kakel var fäst på som skulle bytas ut mot en helt ny gipsskiva och sedan skulle laminat väggplattor från IKEA monteras på denna.

Dom knackade istället av kakel på befintliga gipsskiva och det gjorde att det blev skador på gipsskivan så att på vissa ställen har kaklet tagit med sig det yttrelagret papp, allt gips och bara lämnat det inre lagret av papp.
 
Redigerat:
JanneJanne123
Går ju nästan snabbare att byta skivan än att hålla på att riva kakel, så det var ju lite underligt gjort. Är dock inte försent än, går bra att skära bort skivan nu och byta ut på den delen som ska kaklas. Personligen hade jag gjort så för att få ett helt jämnt underlag att kakla på.

Att det är skador i gipset är ingen fara.

Edit: läste inte allt uppenbarligen. Om skivan sitter uppe nu och det där är underlaget hade jag inte varit orolig alls.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Går ju nästan snabbare att byta skivan än att hålla på att riva kakel, så det var ju lite underligt gjort. Är dock inte försent än, går bra att skära bort skivan nu och byta ut på den delen som ska kaklas. Personligen hade jag gjort så för att få ett helt jämnt underlag att kakla på.
Köket är redan monterat och dom limmade på skivan på den ytan som du ser, som du nämner är underlaget inte jämnt och skivan sitter utstickande några centimer från väggen vilket ledde till att dom fick spackla i kanten där det syntes.
 
JanneJanne123
H Henjans skrev:
Köket är redan monterat och dom limmade på skivan på den ytan som du ser, som du nämner är underlaget inte jämnt och skivan sitter utstickande några centimer från väggen vilket ledde till att dom fick spackla i kanten där det syntes.
Aha, ja det är ju inte optimalt såklart. Om det visuellt inte ser bra ut hade jag gnällt.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Mats-S
Instämmer, funktionellt så håller det, men det visuella kan endast du avgöra 😉

Angående priset så är det bara att gratulera firman som gjorde jobbet, bra vinst på det. Men jag tror inte du kan bestrida fakturan eftersom du har skrivit på ett avtal med fast pris, och dom drog ju även bort dom 2.000 för skivbytet.

Hur det ser ut bakom skåpet spelar ingen större roll, bara skåpen är monterade korrekt och funktionellt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H Henjans skrev:
Hej!

Är ny här och vet inte om det här är rätt del av forumet.
Välkommen!
H Henjans skrev:
Har tagit in en firma för att montera kök, priset dom skulle ha var runt 48000 för arbetskostnad och sen 2000 extra för att riva och montera ny gipsskiva på en vägg som var kaklad sedan tidigare.
Här har du godkänt en offert på montering av kök för 48000, sen ytterligare 2000 för byte av en gipsskivor. Dvs du godkände att betala 48000 för det som de till slut gjorde.
H Henjans skrev:
När arbetes utfördes så valde montören trots detta att bara riva kaklet och sätta täckskivan direkt på befintliga nu skadad gipsskiva, på vissa ställen så gipsskivan bara har ett lager papp intakt, detta är dessutom en yttervägg och är osäker på om detta kan ha någon annan påverkan.

Jag tog bilder av gipsskivan innan dom han sätta upp täckskivan och ifrågasatte detta, då försäkrades jag om att gipsskivan skulle lagas innan täckskivan sattes upp, när dom sen inte lagade gipsskivan utan bara satte upp täckskivan direkt och jag klagade till ägaren av företaget så sa han bara att "alla kök är fula bakom skåpen".
Här känns det som att firman klantat sig. Först ska de byta gipsskiva, enligt offert, sen laga befintlig och sen gör de inget alls?
H Henjans skrev:
Jag har nu fått slutfakturan och dom har dragit av dom 2000 dom hade lagt på för att fixa väggen, i slutändan tog arbetet dock bara 24 timmar vilket jag delvis tror är för dom hoppade över att göra någon typ av grundarbete och bara monterade köket, timkostnaden för arbetet är alltså runt 2000/timme, jag anser att det här är helt orimligt men dom hänvisar till att jag har accepterat orginal offerten.
Du har ett fastprisavtal tolkar jag det som?! Då spelar det ingen roll om det tar 2 timmar eller 200 timmar, det är vad ni kommit överens om för jobbet. Var det mer än en person på plats? Var det 2 personer som arbetade 3 dagar så är det 48 timmar, men som sagt det är inte intressant om der är fastpris.

Däremot har de ju sagt att de ska byta gipsskiva för 2000 kr, det bör du kunna kräva att de gör. Att de inte gjorde det innan de monterade köket var ju klantigt av dem, men inte ditt fel.
H Henjans skrev:
Jag vet inte om det finns något jag kan göra här eller om man bara ska acceptera att man blivit lurad och betala glatt.

Mvh Henjans
Jag tycker du ska be de göra hela jobbet klart, dvs byta gipsskivor som vi var överens om och sen betala 50000 som ni var överens om. De är lika bundna av avtalet som du är.

De kommer inte gå med på det, men då finns det säkert bättre möjlighet att pruta.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Har man satt en skiva gips ovanpå det bilden visar? Isf spelar det Väl ingen roll förutom att kaklet kommer lite längre ut än nödvändigt.

Jag hade gipsat hela väggen när köket ändå var nerplockat.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen!
Tack!
Fairlane Fairlane skrev:
Här har du godkänt en offert på montering av kök för 48000, sen ytterligare 2000 för byte av en gipsskivor. Dvs du godkände att betala 48000 för det som de till slut gjorde.
Yes, jag blev refererad till dom av IKEA och antog därför att deras offert var rimlig, i efterhand så skulle jag såklart tagit in fler offerter.
Fairlane Fairlane skrev:
Här känns det som att firman klantat sig. Först ska de byta gipsskiva, enligt offert, sen laga befintlig och sen gör de inget alls?
Ja, dom ansåg att befintlig gipsskiva var tillräcklig att fästa väggskivorna på, inget som informerade mig om förens väggskivan satt på plats dock..
Fairlane Fairlane skrev:
Du har ett fastprisavtal tolkar jag det som?! Då spelar det ingen roll om det tar 2 timmar eller 200 timmar, det är vad ni kommit överens om för jobbet. Var det mer än en person på plats? Var det 2 personer som arbetade 3 dagar så är det 48 timmar, men som sagt det är inte intressant om der är fastpris.
Ja, ett fastpris, det är en person som varit på plats under 3 dagar.

Fairlane Fairlane skrev:
Däremot har de ju sagt att de ska byta gipsskiva för 2000 kr, det bör du kunna kräva att de gör. Att de inte gjorde det innan de monterade köket var ju klantigt av dem, men inte ditt fel.

Jag tycker du ska be de göra hela jobbet klart, dvs byta gipsskivor som vi var överens om och sen betala 50000 som ni var överens om. De är lika bundna av avtalet som du är.

De kommer inte gå med på det, men då finns det säkert bättre möjlighet att pruta.
Tack för dina råd, jag får se hur jag går vidare.
 
Ser inga fel i att sätta täckskivan direkt på och har mycket svårt att tänka mig att det skulle orsaka några framtida problem.
Priset har du accepterat och ska givetvis betala.
Vill du absolut ha den extra lagningen som var ursprungliga tanken. Då får du prata med företaget igen och då får du betala 2000kr extra.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
S
H Henjans skrev:
Tack!

Yes, jag blev refererad till dom av IKEA och antog därför att deras offert var rimlig, i efterhand så skulle jag såklart tagit in fler offerter.

Ja, dom ansåg att befintlig gipsskiva var tillräcklig att fästa väggskivorna på, inget som informerade mig om förens väggskivan satt på plats dock..

Ja, ett fastpris, det är en person som varit på plats under 3 dagar.


Tack för dina råd, jag får se hur jag går vidare.
Som beställare av en tjänst har du ingenting med att göra hur många timmar det tog (för lite åtminstone), om det tar för lång tid och det påverkar dig negativt är det en annan sak.

Men du har accepterat ett fast pris, om dom så hade monterat hela köket på 4 timmar så spelar det ingen roll, du har accepterat priset.
 
S snickar skrev:
Ser inga fel i att sätta täckskivan direkt på och har mycket svårt att tänka mig att det skulle orsaka några framtida problem.
Priset har du accepterat och ska givetvis betala.
Vill du absolut ha den extra lagningen som var ursprungliga tanken. Då får du prata med företaget igen och då får du betala 2000kr extra.
Felet är ju att något annat än det man var överens om är gjort.
 
Om det är så att du endast anser att du betalar för tid, och själv hade kunnat göra arbetet lika bra på tre dagar så förstår jag att du känner dig blåst, men jag tror inte att det är så det ligger till. Förhoppningsvis är det kunnig duktig personal som rekommenderas av ikea. Hade en kompis som arbetade med att bara snickra ikeakök, de tjänade helt okej på det och blev förstås väldigt bra på att sätta upp ikeakök. Hade gärna betalat 15% mer för att han bygger mitt nya kök på 2-3 dagar istället för stt random alltiallosnickare gör det något billigare och på 1,5 vecka. Vet inte varför du skulle vilja ha långsammare hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.