Vi har ett stänkskydd i glas som är glasfärgat. Vi vill måla det vitt och undrar ifall det ens är möjligt? Sett att vissa har använt kakelfärg till liknande projekt men hur hållbart blir det egentligen?
 
Ni kan slipa det med sandpapper så blir det typ vitt men inte längre blankt
 
Violina Violina skrev:
Ni kan slipa det med sandpapper så blir det typ vitt men inte längre blankt
Vad för sandpapper?
 
V Vic92 skrev:
Vad för sandpapper?
Helt vanligt sandpapper man har när man slipar trä eller metall, börja med ett lite grövre och avsluta med ett finare
 
Det är nog lättare att sätta en vit folie på baksidan.
Det går nog att måla glas men det är svårt att få det bra
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är nog lättare att sätta en vit folie på baksidan.
Det går nog att måla glas men det är svårt att få det bra
Okej, du tänker att man tar bort glasskivan först och sätter vit folie mot väggen och sen sätter dit skivan igen över?
 
V Vic92 skrev:
Okej, du tänker att man tar bort glasskivan först och sätter vit folie mot väggen och sen sätter dit skivan igen över?
Jag hade satt den på glasskivans baksida, på väggen och om det varierar lite i avstånd så kan det vita bli flammigt. Alternativt måla baksidan.
 
V Vic92 skrev:
Okej, du tänker att man tar bort glasskivan först och sätter vit folie mot väggen och sen sätter dit skivan igen över?
Som Anders skriver så skulle jag satt den på baksidan av glasskivan. Ja man måste ta bort glasskivan för det. Är det vanligt glas du har och inte någon renad variant så kommer du att få en svag grön ton från färgen i själva glaset. Men det gäller allt som du sätter bakom glasskivan.

Jag tror att det blir väldigt svårt att få något att fästa på framsidan av glaset när den suttit monterad i ett kök.
 
N Niq skrev:
Som Anders skriver så skulle jag satt den på baksidan av glasskivan. Ja man måste ta bort glasskivan för det. Är det vanligt glas du har och inte någon renad variant så kommer du att få en svag grön ton från färgen i själva glaset. Men det gäller allt som du sätter bakom glasskivan.

Jag tror att det blir väldigt svårt att få något att fästa på framsidan av glaset när den suttit monterad i ett kök.
Precis, det är ingen renad variant utan glaset idag är grönaktigt och det är det vi vill få bort. Kanske inte löser problemet med att sätta vit folie bakom om, som du skriver, det oavsett kommer bli en svag grön ton från glaset.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
V Vic92 skrev:
Precis, det är ingen renad variant utan glaset idag är grönaktigt och det är det vi vill få bort. Kanske inte löser problemet med att sätta vit folie bakom om, som du skriver, det oavsett kommer bli en svag grön ton från glaset.
Är det ni vill få bort så kommer det inte att lösas på det sättet. Folie på framsidan blir väldigt ömtåligt men färg kommer inte heller att vara så hållbart och dessutom svårt att få att fästa.
Vad har ni bakom idag? Om det är lätt att komma åt så skulle ni kunna sätta in ett vitt papper bakom och se vad ni tycker.

Det finns renade glas att köpa som inte har den gröna tonen som är färdigt målade vita. Men jag antar att ni helst inte vill byta glas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.