Vakum eller förbränning?

  • Vakum

    0 Röster 0,0%
  • Förbränning

    5 Röster 100,0%
  • Antal röster
    5
Vi håller på att bygga ut samt renovera upp en sommarstuga i Stockholms skärgård och har kommit till toalettbeslut. Det går inte att ha vanlig vattentoalett.

Valet står mellan en vakuumtoalett från Jets eller en förbränningstoalett och vi vill gärna ha råd, tankar och erfarenheter från er som har något av alternativen.

Vi försöker hålla lite budget på renoveringen men vill samtidigt ha ett bekvämt hus. Vi är ute 4 veckor på sommaren samt planerar att vara ute lite helger året om. Vi tänker också på vad som är mest lönsamt vid en eventuell försäljning om 5 år eller mer. Hade pengar inte varit en fråga hade vi nog valt vakumtoalett.

Det vi överväger är följande;

Kostnad
Vakuumtoalett:
Kostnaden för vakuumtoaletter (2 st) ligger på cirka 100 000. Sedan tillkommer arbete med installation och nedgrävning av tank och slangar, uppskattat 3 dagar. Driftskostnad är el och slamtömning.
Förbränningstoalett: Kostnader för förbränningstoaletter (2 st) ligger på cirka 50 000 (vi tänker en enklare och en mer avancerad. Kostnad för drift är el och påsar (ca 1 kr per besök).

Installation
Vakumtoalett
: Huset ligger nästan 50 meter från vägen, varifrån slamtömning skulle ske vilket försvårar och fördyrar då vi måste bekosta och gräva ner rör för tömning 50 m på bergig och kuperad tomt.
Förbränningstoalett: Tar dryga timmen att installera.

Underhåll
Vakumtoalett
: Sägs vara "nästintill underhållsfritt". Dock elkomponenter och pump. Går något sönder centralt så har vi ingen fungerande toalett och långt till service.
Förbränningstoalett: Är nästintill underhållsfri. Måste tömma aska någon gång i veckan. Går en sönder har vi en fungerande toalett.

#förbränningstoalett #vakuumtoalett #vakumtoalett #jets #cinderella #skärgård #slamtömning
 
Vi har en Cinderella förbränningstoa på landstället i skärgården. Fungerar väldigt bra. Har några grannar som köpt andra märken av förbränningstoaletter - de har inte fungerat speciellt bra. De har haft strul med manuella spolningsspakar och förbränning som inte helt förbränns.

Så om du väljer förbränning hade jag inte valt ett billigare märke.

Lycka till!
 
Nilstyko Nilstyko skrev:
Vi har en Cinderella förbränningstoa på landstället i skärgården. Fungerar väldigt bra. Har några grannar som köpt andra märken av förbränningstoaletter - de har inte fungerat speciellt bra. De har haft strul med manuella spolningsspakar och förbränning som inte helt förbränns.

Så om du väljer förbränning hade jag inte valt ett billigare märke.

Lycka till!
Tack för feedback!

Får man fråga vilken Cinderella modell ni har? Upplever ni någon lukt utomhus när ni kör toaletten?
 
C Casy skrev:
Tack för feedback!

Får man fråga vilken Cinderella modell ni har? Upplever ni någon lukt utomhus när ni kör toaletten?
Vi har Cinderella comfort.

Ja, det luktar så klart vid förbränning. Det kommer man inte ifrån. Jag tycker inte doften är så farlig och man vänjer sig. Sen beror det ju på hur vinden ligger på, vart skorstenen är placerad osv.
 
  • Gilla
Casy
  • Laddar…
Nilstyko Nilstyko skrev:
Vi har Cinderella comfort.

Ja, det luktar så klart vid förbränning. Det kommer man inte ifrån. Jag tycker inte doften är så farlig och man vänjer sig. Sen beror det ju på hur vinden ligger på, vart skorstenen är placerad osv.
Tack!
 
Jag har en Cinderella Comfort förbränningstoalett som jag valde att komplettera med en separat urintoalett, för att slippa ev missöden med folk som tycker "jag kissade bara, synd att elda upp en påse för det". Kan bli dyrt. Dessutom går urinen utmärkt att använda som gödningsmedel.
 
  • Gilla
Casy
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag har en Cinderella Comfort förbränningstoalett som jag valde att komplettera med en separat urintoalett, för att slippa ev missöden med folk som tycker "jag kissade bara, synd att elda upp en påse för det". Kan bli dyrt. Dessutom går urinen utmärkt att använda som gödningsmedel.
Låter inte dumt.

Hur länge har ni haft toaletten? Några problem?
 
Satte in dem förra sommaren och de är sparsamt använda, så ingen riktig erfarenhet.
Hade ett långt samtal/möte med en kille som servar sånt här innan köpet.

Han servade alla märken, men han renoverade & sålde bara Cinderella, för övriga märken tyckte han var skit.

De största problemen enligt honom är:
  • Man glömmer sätta i påse eller är slarvig när man gör det så att bajset inte hamnar i påsen.
  • Man eldar inte efter "bara lite kiss". Problemet då är att påsen löser upp sig och det blir till slut en saltskorpa som gör att "pottan" löser upp sig. Eldar man så är det inga problem mer än att det går åt påsar.
  • Täppt luftintag, luftintaget måste vara HELT rent. Annars blir det dålig förbränning och jävligt äckligt.
I början så kollade jag "pottan" rätt ofta för att se att allt funkade.
 
L lat skrev:
Satte in dem förra sommaren och de är sparsamt använda, så ingen riktig erfarenhet.
Hade ett långt samtal/möte med en kille som servar sånt här innan köpet.

Han servade alla märken, men han renoverade & sålde bara Cinderella, för övriga märken tyckte han var skit.

De största problemen enligt honom är:
  • Man glömmer sätta i påse eller är slarvig när man gör det så att bajset inte hamnar i påsen.
  • Man eldar inte efter "bara lite kiss". Problemet då är att påsen löser upp sig och det blir till slut en saltskorpa som gör att "pottan" löser upp sig. Eldar man så är det inga problem mer än att det går åt påsar.
  • Täppt luftintag, luftintaget måste vara HELT rent. Annars blir det dålig förbränning och jävligt äckligt.
I början så kollade jag "pottan" rätt ofta för att se att allt funkade.
Detta är otroligt hjälpsamma tips, tack!

Har en 10 och 7 åring så är lite nervöst för just det där med påsen...
 
Jag är uppvuxen med vakuum-toalett och hade inte valt det. Låter jättemycket och strular något funkar ingenting.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag är uppvuxen med vakuum-toalett och hade inte valt det. Låter jättemycket och strular något funkar ingenting.
Om du har lust, vill du dela lite mer? Just det du säger att om något strular funkar inget är det som oroar lite. Inte kul att stå utan toalett på sommarlovet ute i skärgården med service förmodligen ett par dagar borta minst och till hög kostnad.

Vad var det som strulade? Och var hade ni pumpen placerad? Jag har förstått att det är den som låter?

Stort tack på förhand!
 
C Casy skrev:
Om du har lust, vill du dela lite mer? Just det du säger att om något strular funkar inget är det som oroar lite. Inte kul att stå utan toalett på sommarlovet ute i skärgården med service förmodligen ett par dagar borta minst och till hög kostnad.

Vad var det som strulade? Och var hade ni pumpen placerad? Jag har förstått att det är den som låter?

Stort tack på förhand!
Jag var ju barn så jag har inte så bra koll på det tekniska. Inget jag tänkte på då. 🙂
Vi bodde i kedjehus-kvarter där alla hade vakuum-toalett. Eftersom alla hade hopkopplat system räkte det med att grannarna hade stopp eller gjorde något för att hela systemet skulle slås ut. Det hände att vi fick barack-toaletter på gatan för att något tog tid att fixa. Kanske blir det annorlunda i moderna system?
Har ingen aning om var ev. pump satt. I badrummet såg det ut som en vanlig toalett. Men den lät som sagt jättemycket.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag var ju barn så jag har inte så bra koll på det tekniska. Inget jag tänkte på då. 🙂
Vi bodde i kedjehus-kvarter där alla hade vakuum-toalett. Eftersom alla hade hopkopplat system räkte det med att grannarna hade stopp eller gjorde något för att hela systemet skulle slås ut. Det hände att vi fick barack-toaletter på gatan för att något tog tid att fixa. Kanske blir det annorlunda i moderna system?
Har ingen aning om var ev. pump satt. I badrummet såg det ut som en vanlig toalett. Men den lät som sagt jättemycket.
Tack för du tog dig tid att svara, väldigt hjälpsamt!
 
C Casy skrev:
Detta är otroligt hjälpsamma tips, tack!

Har en 10 och 7 åring så är lite nervöst för just det där med påsen...
Vår dotter har klarat av det från 4 års ålder. Inte ett missöde på 10 år. Då har även massa kompisar till henne varit hos oss, även det har funkat fint. Barn är smarta och lär sig snabbt, så jag hade inte oroat mig för det.
 
  • Gilla
Casy
  • Laddar…
Nilstyko Nilstyko skrev:
Vår dotter har klarat av det från 4 års ålder. Inte ett missöde på 10 år. Då har även massa kompisar till henne varit hos oss, även det har funkat fint. Barn är smarta och lär sig snabbt, så jag hade inte oroat mig för det.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.