hej,

Funderar på hur jag kan bäst sänka min radon i källaren. Ligger på ca 230.
Hur funkar det med en sugfläkt på dräneringsrören?
Jag har ett rör som sticker upp i gräsmattan tror det är en spolbrunn av nåt slag.
Ska testa att sätt en fläkt på den. Har läst att någon gjort det med bra resultat.

Men undrar, hur kan det funka? Är det inte tätade rör som går under huset från takavvattningen?
Då hjälper väl ingen sugfläkt om det är täta rör?

Tack på förhand,
MVH anders
 
Aldrig hört om någon som använt dräneringsrör, men det kanske funkar, vad vet jag.

Radon är inte så farligt i sig, det blir farligt när det får ligga kvar i för hög koncentration under för lång tid - då faller det sönder till radondöttrar som är mycket mer skadliga för oss. Anledning till att en fläkt /ventilation hjälper är att man byter ut luften i rummet och därmed vädrar ut radonet. Radonhaltig luft sugs ut - frisk luft sugs in utifrån. Så länge man har tillräcklig cirkulation ska det räcka. Nytt radon fälls hela tiden ut från vad det nu är för radonhaltigt material man har, men så länge man vädrar bort det ska det inte göra något.
 
K Kiario skrev:
Men undrar, hur kan det funka? Är det inte tätade rör som går under huset från takavvattningen?
Då hjälper väl ingen sugfläkt om det är täta rör?
Du får skilja på dräneringsrör och rören som leder bort takavvattningen.
Dessa två ska aldrig vara ihoppkopplade, om de är ihoppkopplade så kommer dräneringen/grunden att bli vattenfylld vid regn.

Dräneringsrör har perforerade hål för att kunna leda in vatten utifrån in i rören.
 
K Kiario skrev:
Funderar på hur jag kan bäst sänka min radon i källaren. Ligger på ca 230.
Var ifrån kommer radonet, är det markradon eller är det radon från byggmaterial?

Detta måste man veta för att kunna göra rätt beslut på vilken/vilka insatser som bör göras.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Aldrig hört om någon som använt dräneringsrör, men det kanske funkar, vad vet jag.

Radon är inte så farligt i sig, det blir farligt när det får ligga kvar i för hög koncentration under för lång tid - då faller det sönder till radondöttrar som är mycket mer skadliga för oss. Anledning till att en fläkt /ventilation hjälper är att man byter ut luften i rummet och därmed vädrar ut radonet. Radonhaltig luft sugs ut - frisk luft sugs in utifrån. Så länge man har tillräcklig cirkulation ska det räcka. Nytt radon fälls hela tiden ut från vad det nu är för radonhaltigt material man har, men så länge man vädrar bort det ska det inte göra något.
Demmpa Demmpa skrev:
Du får skilja på dräneringsrör och rören som leder bort takavvattningen.
Dessa två ska aldrig vara ihoppkopplade, om de är ihoppkopplade så kommer dräneringen/grunden att bli vattenfylld vid regn.

Dräneringsrör har perforerade hål för att kunna leda in vatten utifrån in i rören.
jag satte dit en biltema ventilationsfläkt på detta rör som sticker upp ur gräsmattan. Ligger bara en sten på annars. Enligt ritning hänger det ihop med avloppet i huset vad jag kan se men inte säker. Suterängshus från 1979.
I natt har fläkten gått och radonet sjunkit till hälften mot natten innan. Kan vara en tillfällighet så längre mätning skall göras.

En sånt här rör som sticker upp ur gräsmattan kan om man har tur också vara draget till ett dräneringsrör under huset?
 
  • Ett hål med metallrör i marken, omgivet av gräs och jord, nära en sten och en snigel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En välhållen trädgård med gräsmatta, stenstig och vita verandastolar. Soligt och grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Var ifrån kommer radonet, är det markradon eller är det radon från byggmaterial?

Detta måste man veta för att kunna göra rätt beslut på vilken/vilka insatser som bör göras.
hålstensbetong enligt byggritning på huset så tror inte det är blåbetong. Då enbart markradon
 
R
Jag vet inte om du har dränslang nedlagd under betongplattan..
Men har man det så är det en vanlig metod att sänka radonhalten genom att ventilera dessa rör med en sugande fläkt och därmed sänka radonhalten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.