Vi ska bygga en lösvirkesbastu i vårt badrum. Uppbyggnad av fr a bastuväggar beskrivs på minst 3-4 olika sätt av olika byggbeskrivningar. Jag funderar på hur lösningen ska se ut för oss.

Vägg 1: Mot duschvägg, dvs fuktspärra från andra sidan. Jag är orolig att ha fuktspärr på bastusidan för att isf bygga fack som är fuktspärrat från två håll.

Vägg 2: Uppmurad innervägg (leca).

Vägg 3: Reglad innervägg

Så, det är lite blandade förutsättningar...

Frågorna är:
1. Med eller utan luftspalt?
2. Med eller utan fuktspärr?
Isolering har jag tänkt mig 45mm mineralull.
 
Luftspalt. Rekommenderas nästan alltid och anses vara ett måste om det är en yttervägg (vilket det iofs inte verkar vara i ditt fall). Rum-i-rum är bäst om kvadratmeterna tillåter.

Som du säger är reglerna lite olika men de leverantörer som rekommenderar fuktspärr brukar avråda från att ha två fuktspärrar från vardera håll (som det i praktiken blir mot duschväggen). Antar att du menar att det finns ett tätskikt mot duschväggen men det är väl samma princip.

Om du får plats skulle jag ha tjockare isolering, särskilt i taket.

Jag körde helt utan fuktspärr, i enlighet med Tylö's sätt att se på saker och ting.
 
  • Gilla
Jabbas
  • Laddar…
Har du plats så är det alltid bäst att bygga bastun som en separat låda som står fritt i princip. Som att du byggde den klar ute eller köpte en fabriksmodul och bara ställde in. Sen kan man ju såklart bygga in den på olika vis men det blir ändå skiljt från övriga delar och aldrig tätt emellan.
 
N nikoman skrev:
Luftspalt. Rekommenderas nästan alltid och anses vara ett måste om det är en yttervägg (vilket det iofs inte verkar vara i ditt fall). Rum-i-rum är bäst om kvadratmeterna tillåter.

Som du säger är reglerna lite olika men de leverantörer som rekommenderar fuktspärr brukar avråda från att ha två fuktspärrar från vardera håll (som det i praktiken blir mot duschväggen). Antar att du menar att det finns ett tätskikt mot duschväggen men det är väl samma princip.

Om du får plats skulle jag ha tjockare isolering, särskilt i taket.

Jag körde helt utan fuktspärr, i enlighet med Tylö's sätt att se på saker och ting.
Vad hade du för att täcka isoleringen i luftspalt så den inte dammar ut i inomhusluften? Hur såg din väggkonstruktion ut? Jag ska också bygga enligt Tylös ide.
 
Det är klart att du ska ha masonit i som skydd mot isoleringen, sen luftspalt på kloss sen panelen. Masoniten för dammet skull och stoppa värmeutstrålningen
 
  • Gilla
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.