Hej,

Vi har tänkt bygga en bastu i källaren där vi även planerar ett badrum med dusch och badkar. Jag har nu en fråga gällande användning av bastufolie samt om något tätskikt behövs på betongväggarna?

Förutsättningarna är följande:
  • Bastu kommer byggas mot följande väggar; innevägg i betong, yttervägg i betong, uppbyggd vägg mot ny dusch som har tätskikt och fronten kommer utgöras av ett stort glasparti.
  • Klinker kommer att ligga över allt golv i badrummet inklusive bastu
  • Innertak i källaren är av trä
Jag har tittat på följande guider/rekommendationer där bastufolie inte ingår. Dock undrar jag om man behöver behandla betongväggarna på något sätt innan bastun börjar byggas enligt instruktionerna nedan. Och behöver innertaket i trä någon särskild behandling?

https://www.tylohelo.com/hubfs/How to/Guide - Hur du bygger bastu.pdf
https://www.bastuspecialisten.se/blog/bygg-din-egen-bastu.html

Vet att det finns liknande guider som förespråkar användningen av bastufolie samt en del trådar på ämnet som dock börjar bli till åren. Hur ser rekommendationerna ut idag?
 
De två länkarna som du har lagt fram är i princip samma tylö-instruktion.
Mtp dessa har det inte kommit ngt nytt.
Jag har ngt svårt för Tylö-instruktionen da den är väldigt bastant och inte tar några undantag mtp konstruktion.

"Ska alltid byggs som et rum i rummet" är ett av de.

En annan är ventilation och påståendena runt det-t.ex at väggarna blir brända.

Överupphettning av bastu med bränd panel har jag observerad i många bastun-gemensam nämnare för dessa är aggregat med lite/ingen sten(alltid tylö), felplacerad termostat och kombination av dessa tillsammans med långa driftstider.

Den tredje är "bastu är ett väldigt torrt rum och fuktvandring är inte ett problem"
Det verkar som att de som ha skrivit detta inte kan fysikk alls.
Relativ fuktighet ÄR lågt, men iom att luften är 70-90c så är fuktinnehåll/m2 luft mycket större än vid vanlig rumtemp(eller intill kall källarvägg) temperaturgradienter på 50-70c ger potentielt kondens

Det viktiga att anmärka om man ska bygga som rekommenderat här är att "det skal vara en ventilerad spalt mellan kall yttervägg och bastuns isolation" och at man inte isolerar för mycket.

Kan man inte ha spalt som är öppen mot angränsande rum/är ventilerad, t.ex i ett existerande källarrum som man bygger helt om til bastu så är detta en riskkonstruktion.
En innstängd spalt är inte bra.

Finsk byggstandard är annorlunda- folie används så att säga alltid, kondensproblemena mtp temperaturgradient tas hänsyn til.
Bastu byggs också alltid samtidigt med huset, alltså inlemmat i huset- och inte som ett löst rum i ett färdigt bad. Därav också behov för "säkrare" byggsätt.
Byggstandard i nya hus är nuförtiden stort sett moderna aluminiumsbelagda byggskivor (t.ex kingspan sauna-satu) , maskinell tilluft/frånluft är också helt vanligt.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
De två länkarna som du har lagt fram är i princip samma tylö-instruktion.
Mtp dessa har det inte kommit ngt nytt.
Jag har ngt svårt för Tylö-instruktionen da den är väldigt bastant och inte tar några undantag mtp konstruktion.

"Ska alltid byggs som et rum i rummet" är ett av de.

En annan är ventilation och påståendena runt det-t.ex at väggarna blir brända.

Överupphettning av bastu med bränd panel har jag observerad i många bastun-gemensam nämnare för dessa är aggregat med lite/ingen sten(alltid tylö), felplacerad termostat och kombination av dessa tillsammans med långa driftstider.

Den tredje är "bastu är ett väldigt torrt rum och fuktvandring är inte ett problem"
Det verkar som att de som ha skrivit detta inte kan fysikk alls.
Relativ fuktighet ÄR lågt, men iom att luften är 70-90c så är fuktinnehåll/m2 luft mycket större än vid vanlig rumtemp(eller intill kall källarvägg) temperaturgradienter på 50-70c ger potentielt kondens

Det viktiga att anmärka om man ska bygga som rekommenderat här är att "det skal vara en ventilerad spalt mellan kall yttervägg och bastuns isolation" och at man inte isolerar för mycket.

Kan man inte ha spalt som är öppen mot angränsande rum/är ventilerad, t.ex i ett existerande källarrum som man bygger helt om til bastu så är detta en riskkonstruktion.
En innstängd spalt är inte bra.

Finsk byggstandard är annorlunda- folie används så att säga alltid, kondensproblemena mtp temperaturgradient tas hänsyn til.
Bastu byggs också alltid samtidigt med huset, alltså inlemmat i huset- och inte som ett löst rum i ett färdigt bad. Därav också behov för "säkrare" byggsätt.
Byggstandard i nya hus är nuförtiden stort sett moderna aluminiumsbelagda byggskivor (t.ex kingspan sauna-satu) , maskinell tilluft/frånluft är också helt vanligt.
Mvh
Sakke
Tack för svaret.

Hur hade du rekommenderat att bastun byggdes upp givet de förutsättningar vi har i källaren? Vi vill maximera storleken på bastun så mycket det går då den är ganska liten.

Takhöjd nu är endast 204cm, bredd 185cm och djup 156cm.

Så 45mm regel, och isolering och panel 15mm mot innerväggar tar ju endast bort 6cm på vardera sida.

Luftspalt 20mm, 45mm regel/isolering, panel 15mm tar bort 8cm.

Med taket, kan man göra som mot innevägg då så att sänkning blir 6cm.

Då bör bastuns dimensioner bli 198cm takhöjd, 173cm bred, 148 cm djup (minus glasvägg).

Du nämner att luftspalten är en riskkonstruktion om den ej är öppen mot angränsande rum. Kan man lösa det på något sätt? Handlar det om att borra ventilationshål till angränsande rum från luftspalten?

Missar jag något annat i uppbyggnaden? Bastufolie, våtrumsmasonit eller liknande som jag sett i andra guider?
 
Vad är förutsättningarna annars? Yttervägg helt under marken? Byggår på hus? Dränering? Utvändig isolering? Är allt existerande väggar eller är t.ex väggen i trä något som du ska bygga?
Så som du beskriver det så kan ju spalten lämnas öppen framtil(altså mot rättningen där glasväggen är, glipan kan ju täckas med en list som är monterad framför med distansklossar t.ex . Förutsatt att jag har förstått planlösningen rätt.
Men ge info om punkterna ovan så är det lättare att svara.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.