Har en varmvattenberedare som sitter i gästhuset och används kanske 4 gånger per år. Gamla ägaren hade på den jämnt. Och det har vi haft också men nu tänker jag det är onödigt.
Vad är smartast.
- Stänga av vattentillförseln och duscha slut på varmvattnet( en bekant sa att det kan vara farligt för överhettning?).
Stänga av värmen och tömma (varma)vattnet.
Lite rädd för legionella ska ligga kvar i rören, eller värmast det bort när jag sätter på det inför gäster(?)
Hur gör ni?
 
A Anders Andersson1 skrev:
Stänga av vattentillförseln och duscha slut på varmvattnet
Det kan du inte, kallvattentrycket är det som driver fram varmvattnet, (såvida inte beredaren sitter högre än kranen så det är gravitationen som tömmer ut vattnet).

Absolut enklast är att stänga av strömmen till beredaren, stänga av inkommande vatten till beredaren, tömma ur beredaren via övertrycksventilen med en kran öppen så luft kan komma in i tanken.
 
  • Gilla
Anders Andersson1
  • Laddar…
Legionella växer till i ljummet vatten. Så det bör inte vara värre i en kall varmvattenberedare än i kalla vattenrör. Finns det ändå legionella i beredaren då dör de när vattnet värms igen. Oavsett om du skall tömma beredaren så måste du stänga av strömmen till den. Låt aldrig en tom varmvattenberedare ha värmen igång. Då förstörs den.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B
Stäng bara av strömmen. Ev. Legionella dör när du återvärmer den inom ett par h.

Tömma den gör man bara om du ska kallställa hela huset, och vill vara säker på att inte den fryser sönder.

Om man ska tömma dem måste man slå av strömmen först, annars går elpatronen sönder, den är gjord för att vara nedsänkt i vatten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kan du inte, kallvattentrycket är det som driver fram varmvattnet, (såvida inte beredaren sitter högre än kranen så det är gravitationen som tömmer ut vattnet).

Absolut enklast är att stänga av strömmen till beredaren, stänga av inkommande vatten till beredaren, tömma ur beredaren via övertrycksventilen med en kran öppen så luft kan komma in i tanken.
Ok jag förstår. Enkelt då. Tack. Jag får helt enkelt ”offra” det uppvärmda vattnet.
Tanken sitter ovanför duschen (tak emellan) men det vattnet har ju legat där några månader så kanske inte så fräscht längre(?)
 
B
Du kan ju alltid ta en dusch efter att du stängt av strömmen om du vill ha nytta av varmvattnet i beredaren.

Det går åt knappt 5kWh att värma 100 liter varmvatten 40C. Så det är inte så stor förlust...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.