Kan en normalbegåvad lyckas ta sig igenom en läkarutbildning?

  • Ja

    27 Röster 81,8%
  • Nja kanske

    2 Röster 6,1%
  • Troligen inte

    4 Röster 12,1%
  • Antal röster
    33
  • Omröstningen stängd .
Jag har alltid undrat hur många läkare det finns som lyckats fuska på högskoleprovet och tagit sig igenom läkarutbildningen. Min fråga blir ugnefär: kan någon normalbegåvad, som inte skriver 1,9 på högskoleprovet, lyckas ta sig igenom en läkarutbildning?

Artikel om fusk på högskoleprov; bord med teknisk utrustning; person fyller i test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk
 
Ja enligt min bedömning

/ Arbetar som Överläkare
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
Det svåra är att komma in. Så svaret på din fråga är ett ja.
Sen krävs det inte längre 1,9 på högskoleprovet för att komma in.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Fusk är naturligtvis fusk och inte ok i något fall, men vi pratar om två olika saker.
Känns betydligt allvarligare för mig som patient om någon fuskar sig igenom alla tentor och därför erhåller läkarleg än om fusket var att bli antagen på själva utbildningen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nej.

Ingenting är väl omöjligt.
Men om man inte klarar högskoleprovet och heller inte kunde göra jobbet att få bra betyg är det väl inte troligt att man får arbetsmoral när man kommer in på läkarlinjen.

/ATW
 
M MagHam skrev:
Fusk är naturligtvis fusk och inte ok i något fall, men vi pratar om två olika saker.
Känns betydligt allvarligare för mig som patient om någon fuskar sig igenom alla tentor och därför erhåller läkarleg än om fusket var att bli antagen på själva utbildningen.
Mitt scenario belyser bara fusk vid inträde.
Ja visst är det patientfarligt om någon läkare saknar utbildning.
 
Inga problem alls för en normalbegåvad med lite intresse och driv. Varken under grundutbildningen, AT eller ST.

/ST-läkare
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Vet inte vad som avses som "normalbegåvad".

Finns litet olika barriärer man får ta sig över om man vill bli läkare:
1. Kunna få tillräckligt högt meritvärde för att kunna vara aktuell för en erkänd läkarutbilding, högre på vissa orter och lägre på andra. Ibland har det förekommit fusk på tex högskoleprov vilket gett möjligheter för folk att komma in på mer eftertraktade utbildningar utan att egentligen ha där att göra. Oavsett, inte alla klarar av utbildningskraven/kurser och får läkarlegitimation efter ganska omfattande tester och handledarledd praktik. Finns en betydande andel som inte klarar dessa utbildningsprogram, droppar ur förr eller senare.

2. En intresserad läkarkandidat kan även lyckas komma in på en utbildning med lägre/inga intagningskrav, kan i vissa fall visa sig vara helt undermåliga utbildningar. Det finns en del reportage om detta ni kan googla fram men kraven på en del av dessa läkarutbildningar österut är fullkomligt skrattretande usla - typ vem som helst klarar proven eftersom de är publicerade i förväg. Så denna barriär handlar om att trots alla odds och till varje pris få sig tilldelat en läkarlegitimation, som möjligggör att man tex kan jobba som hyrläkare på någon vårdcentral etc, och att inga kollegor eller patienter avslöjar din grava inkompetens.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.