Hej! När jag flyttade in i min lägenhet insåg jag snabbt att min bänkskiva var värre än jag hade trott. Långt ifrån ser den inte så illa ut men när man kommer närmre ser man tydligt att den är betsad/målad/behandlad på något sätt. Detta har inte åldrats bra och stora flagor har dragits upp och bänkskivan ser minst sagt äcklig och kladdig ut. Min fråga är: Går det att lösa detta på egen hand? Bänkskivan ser ut att vara massiv och det hade varit väldigt ekonomiskt om jag kunde slipa ner den själv men är så rädd vad jag hittar under såsom brännmärken osv. Hoppas någon här har erfarenhet eller tips på lösningar!

Tack på förhand, Maja
Slitet svart bord av trä, repor och flisar, kant av metallbricka, grov yta, använt tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt slitet träbord med repor och slitage. Reflektion och diffust ljus syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart, repad yta. Träblock med en hjärtformad urklippning. Speglar ljuset, slitet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart bord med repor och en spricka, vit kabel och delvis synlig vit skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart sliten yta med repor, synliga slitagemärken, och en spricka längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Jag hade nog tittat på att byta bänkskiva. Köper du exempelvis från Ikea och laminat så är det inte speciellt dyrt, kanske runt 800kr för en bänkskiva.
 
  • Gilla
Majsen.
  • Laddar…
A
hyresrätt eller bostadsrätt?
 
Ser ut som en träskiva någon har målat x antal gånger.........kanske inte det lämpligaste ytskiktet i ett kök. Går nog säkert att slipa fram trät och behandla på annat sätt.
 
  • Gilla
Majsen. och 1 till
  • Laddar…
tittar man på bild 2 ser det ut till att vara fanerad spånplatta
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
hyresrätt eller bostadsrätt?
Bostadsrätt
 
S Stefan1972 skrev:
Ser ut som en träskiva någon har målat x antal gånger.........kanske inte det lämpligaste ytskiktet i ett kök. Går nog säkert att slipa fram trät och behandla på annat sätt.
Det jag misstänker också! Sambon fick höra idag av köksplanering att det antagligen är någon som lackerat flera gånger och dessutom med fel typ av lack! Synd när man har en så fin massiv träskiva!
 
T tergo skrev:
tittar man på bild 2 ser det ut till att vara fanerad spånplatta
Är nästan 100 på att bänkskivan är i massivt trä, originalfärgen är exponerad på insidan av skåpen!
 
Testa att slipa och se efter! Det värsta som kan hända är väll att det var en fanerad skiva som är kass och då är det ju bara att byta iaf. Kanske lättast att skrapa bort färgen först om det är tjockt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.