Situation:
Jag har har en bunt stämjärn som jag använder både hemma och två dagar i veckan i skolan. De, och en del andra mindre verktyg, bär jag fram och tillbaka inrullade i ett par rätt usla skinnfodral.

Utmaning:
Det varierar vilken typ av prylar jag behöver ha med mig, så för att inte släpa för mycket så packar jag om mina rullar med vad jag behöver. En variant skulle vara att ha flera olika rullar redo med olika typer av saker, men jag tycker inte att rullarna är speciellt bra och jag skulle hellre ha verktygen i platta överskådliga lådor.

Funktion:
En platt snygg trälåda där alla mina vanliga stämjärn har sin egen plats och som låser fast järnen med en magnet för varje. En till platt låda med t ex lockbettlar och annat som behöver följa med ibland och ytterlikare en låda med diverse andra småsaker som är bra att ha och ytterligare en med andra specialverktyg etc. De olika pizzalådorna, som var och en kanske är i drygt A4-format, fästs under varandra likt festools systainrar så att man kan lyfta i den överstas snygga läderrem. Bara den översta behöver ha lock.

Lösning:
?

Grunda trälådor med fack och magneter kan jag nog bygga, men hur får jag dem att smidigt, säkert och helst snyggt kroka i lådan ovanför? Makita och Bosch har försökt med sina plastlådor och deras lösningar är skit. Festools (Tano?) funkar kanon, men inget jag vet hur jag kopierar för mina trälådor.

Det finns kreativa och smarta människor här. Någon som har någon idé?
 
Eller så fäster du remmen i den understa lådan och gör någon form av "registering pins" som de bara håller ihop i sidled med?
 
Vanliga excenterlås som du fäller in i sidorna så dom slipper sticka ut, kanske en magnet som håller bygeln inne om du inte har någon låda ovanför?
 
E
Om bara den översta behöver ha lock så kanske en större hög låda med mindre staplade lådor i skulle fungera.
 
Du bygger en snygg trälåda, där du kan lägga ner dina tre pizzalådor i?
 
Wow, här hände det saker direkt.

Att jag vill undvika en större låda till flera brickor är att jag tror det kan bli onödigt tungt. Kanske någon lätt ram som funkar som rack, men jag vill få det snyggt och då är det kanske fel väg.

Det där att bygga uppåt är smart. Ett par remmar likt en träningsbag som räcker även med flera lådor på varandra. Ett par trätappar uppåt och hål undertill på varje plan. Hmmm… måste skissa på den lösningen.

@nino Det där får du utveckla så även stockholmare förstår. Det låter som du har en tydlig bild i huvudet, men jag får inte ihop det.
 
Du kanske kan bygga som ett klassiskt syskrin, fast i större format, där man fäller ut lådor åt varsitt håll?
Screenshot_20240131-192143.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite större och med flera "våningar" så kanske det kan rymma dina verktyg?
 
  • Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Wow, här hände det saker direkt.

Att jag vill undvika en större låda till flera brickor är att jag tror det kan bli onödigt tungt. Kanske någon lätt ram som funkar som rack, men jag vill få det snyggt och då är det kanske fel väg.

Det där att bygga uppåt är smart. Ett par remmar likt en träningsbag som räcker även med flera lådor på varandra. Ett par trätappar uppåt och hål undertill på varje plan. Hmmm… måste skissa på den lösningen.

@nino Det där får du utveckla så även stockholmare förstår. Det låter som du har en tydlig bild i huvudet, men jag får inte ihop det.
Pizzalådor som du staplar och låser i varandra med excenterlås, som tanos ungefär.
Metallisk överfallslåsning på vit bakgrund. Används för att hålla fast luckor stängda med säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fräs in låsen i kantbiten så den inte sticker ut
Sen en magnet som håller in bygeln om inget är kopplat.
Ingen aning om det skulle funka i praktiken 😄

Eller om det kan gå att ta låsen från en systainer och göra egna bitar för låsningen
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
nino nino skrev:
Pizzalådor som du staplar och låser i varandra med excenterlås, som tanos ungefär.
[bild]
Fräs in låsen i kantbiten så den inte sticker ut
Sen en magnet som håller in bygeln om inget är kopplat.
Ingen aning om det skulle funka i praktiken 😄

Eller om det kan gå att ta låsen från en systainer och göra egna bitar för låsningen
Ah, då klarnar det. Jag fick upp något helt annat i huvudet när jag läste excenterlås. Kanske inte den snyggaste lösningen då jag sett framför mig något snyggt och smakfullt i ädelträ, men in med lösningen på listan över möjliga lösningar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ah, då klarnar det. Jag fick upp något helt annat i huvudet när jag läste excenterlås. Kanske inte den snyggaste lösningen då jag sett framför mig något snyggt och smakfullt i ädelträ, men in med lösningen på listan över möjliga lösningar.
😄
Kanske skulle gå att göra några halvmånar som man vrider och låser ihop med.
Fråga Findus han kan sånt här tror jag
 
Keiller Keiller skrev:
Du kanske kan bygga som ett klassiskt syskrin, fast i större format, där man fäller ut lådor åt varsitt håll?
[bild]
Lite större och med flera "våningar" så kanske det kan rymma dina verktyg?
En sån har jag funderat på att bygga, bara för att det är snyggt. Men nu vill jag helst ha de där platta ”brickorna” så att jag kan ha den som är aktuell liggande på bänken framför mig och jag enkelt kan plocka det stämjärn som jag vill ha (och lika enkelt lägga tillbaks så att jag vet var det är).
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Skulle det funka att bygga en verktygsbyrå med utdragbara platta lådor där verktygen ligger lätt överskådligt. Typ så här, fast inte röd eller i plåt.
Röd verktygslåda med öppen låda, svart inredning och silverdetaljer på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller blir det för tungt? Svårt att veta hur mycket grejer du vill få rum med i en transportabel låda.
 
Tre pizzalådor med hål i karmarna? Enkel handritad skiss av ett fönster med rullgardiner, markerad som "hål" upptill höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igenom med en pinne med stor Plutt underifrån Enkel handritad skiss av en fyrhjulig vagn märkt "Fastkörn". Det ser ut som en teckning gjord av ett barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en snygg rem överst?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Snyggt. Jag provar att importera bilderna direkt till mitt cadprogram.

Gillar tänket. Jag ska skissa lite mer nästa gång jag har tröttsamt långt teamsmöte med danskar.
 
Enklare är förstås med en liten "båge" på utsidan av varje låda och sen en läderrem med en tjockare bit i änden som du trär in underifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.