Hej. Vi har idag tilluft I takfoten på vårt valmade tak. Galler och rör var inte täta och därav har husfirman tänkt att bygga en låda istället för det böjda röret. Det hade säkert varit en bra lösning men när de tog bort panelen för att mäta så upptäcktes att det blivit lite mögel på innertaket i takfoten och även lite på takstolen (nybyggt 2023) Kan mögelpåväxten bero på att intaget för friskluft sitter där och det blir mer luftflöden och därav mer fuktig luft? Vinden i övrigt ser fin ut och jag vet inte hur resten av takfoten ser ut under panelen.
Tanken är nu iaf att flytta intaget till taket ist för att slippa ha ett intag nära mögel. Vad finns det för risker med det? Hur långt ifrån frånluft och köksfläktens frånluft bör den vara för att inte få in gammal luft?
Finns det en risk att det även kan ha bildats mögel under takpappen eller borde vi då se det i undertaket?
Att inluften är helt ren är viktigt då vi har små barn som är känsliga.
Tacksam för all input.
 
Man brukar vilja ha in på en Norr-sida och ut på söder. Även imkanal och avlopps avluftning på motsatt sida in luft.

Kommer inte ihåg avståndet. Men generell rekommendation är helst med "byggnad" som skärm för att undvika kortslutning av funktionen, dvs den suger in den just utsläppta luften.
 
R Robert-san01 skrev:
Man brukar vilja ha in på en Norr-sida och ut på söder. Även imkanal och avlopps avluftning på motsatt sida in luft.

Kommer inte ihåg avståndet. Men generell rekommendation är helst med "byggnad" som skärm för att undvika kortslutning av funktionen, dvs den suger in den just utsläppta luften.
Tack för svar. Det är så vi har i dagsläget, dock så har vi avloppsavluftningen även på norra sidan , precis vid ftx ser det ut som när jag är på vinden.
Känns ju inte riktigt bra att ha kvar tilluften där vi har, det kanske inte är så stor fara idag att luften under takfoten kommer in i tilluftsystemet men om mögelpåväxten ökar så känns det inte som en bra idé.
 
Jag har allt på norrsidan, kanske 4m mellan imkanal och FTX "skorstenen" inte en tillstymmelse till problem.

Det är troligtvis din frånluft som är fuktig? Bara dra ut det nära genom taket så ska det väl funka
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har allt på norrsidan, kanske 4m mellan imkanal och FTX "skorstenen" inte en tillstymmelse till problem.

Det är troligtvis din frånluft som är fuktig? Bara dra ut det nära genom taket så ska det väl funka
Min frånluft sitter på taket, så den är inte orsaken till mögel i takfoten.
 
Det bör väl inte vara tilluften då som är problemet. Verkar konstigt, bara att undersöka ordentligt. Svårt att säga något utan detaljerade bilder/film
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har allt på norrsidan, kanske 4m mellan imkanal och FTX "skorstenen" inte en tillstymmelse till problem.

Det är troligtvis din frånluft som är fuktig? Bara dra ut det nära
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har allt på norrsidan, kanske 4m mellan imkanal och FTX "skorstenen" inte en tillstymmelse till problem.

Det är troligtvis din frånluft som är fuktig? Bara dra ut det nära genom taket så ska det väl funka
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det bör väl inte vara tilluften då som är problemet. Verkar konstigt, bara att undersöka ordentligt. Svårt att säga något utan detaljerade bilder/film
Jag tänkte att tillluften ökar mängden luft vid takfoten och som det ser ut nu så slutar röret en bit inne i talfoten, så min tanke var att fuktig luft även kommer in under taket. Men det kan ju lika gärna se ut likadant under hela takfoten. Det går ju inte att se utan att såga bort panelen.
Hela takfoten är ventilerad.
Har tyvärr inga bilder dock har byggföretaget tagit bilder men jag har inte fått dem ännu.
Vi får även in grannens rök vid eldning då deras skorsten samt imkanal sitter på samma höjd som vårt friskluftsintag , vi har 2 plans hus. Så en tanke med att flytta den till taket är att också slippa få in det lika mycket. Om det nu kan hjälpa något.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det bör väl inte vara tilluften då som är problemet. Verkar konstigt, bara att undersöka ordentligt. Svårt att säga något utan detaljerade bilder/film
 
  • Träkonstruktion, isoleringsmaterial, del av däck, lutande vit yta, otydlig inomhusmiljö, mörkt föremål i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion under tak, ventilationsgaller, vitt, utanför, dagtid, byggnadsdetalj, missande bräda eller defekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ganska fint ut. Kan ju vara fukt från byggtiden som skapat den påväxten. Sätt tillbaka en snygg anslutnig och kolla igen om ett halvår ifall det kommit mer påväxt eller är samma
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ser ju ganska fint ut. Kan ju vara fukt från byggtiden som skapat den påväxten. Sätt tillbaka en snygg anslutnig och kolla igen om ett halvår ifall det kommit mer påväxt eller är samma
Ja. Kanske. Vi får hoppas det. Snickarna kommer sätta igen det och vi flyttar intaget till taket för säkerhets skull.
 
Finns, det hus i närheten som eldar ved så blir det nytt problem om friskluft tas från taket
 
H Håbbe01 skrev:
Finns, det hus i närheten som eldar ved så blir det nytt problem om friskluft tas från taket
Tyvärr flera stycken. Det är därför vi tvekar. Vår närmsta granne har idag sin skorsten i samma höjd som vårt friskluftsintag, vilket resulterat i att vi dagligen får in en massa rök. De ska dock byta värmesystem så av den anledningen vore det kanske bäst att ha kvar intaget. Dock blir höjdskillnad inte speciellt stort mellan tak och takfot så kanske inte spelar så stor roll ändå eller tänker man att huset skyddar och det blir mer utsatt på taket? Förhoppningsvis kanske taknocken kommer skydda lite ändå kanske.
 
Har haft mitt intag i takfoten sen -85 och de är jätte vanligt. Varför skulle de inte funka hos er?
 
K _KirderF_ skrev:
Har haft mitt intag i takfoten sen -85 och de är jätte vanligt. Varför skulle de inte funka hos er?
Hat du en bild på hur ditt intag ser ut? Antar att du aldrig öppnat upp och sett hur det ser ut under panelen? Det fungerar säkert för de flesta men nu har vi ju öppnat upp och vet att det är mögelpåväxt där, vilket då inte känns allt för bra att ha kvar intaget.
Vårt uttag ät idag i samma höjd som de som eldar då vi har två plans hus och de enplanshus, dessutom ligger vårt hus lite högre upp. Så en tanke är ju att också slippa de närmsta grannarnas rök. Men är samtidigt rädd om det skulle förvärra saken.
 
S Sanpe skrev:
Hat du en bild på hur ditt intag ser ut? Antar att du aldrig öppnat upp och sett hur det ser ut under panelen? Det fungerar säkert för de flesta men nu har vi ju öppnat upp och vet att det är mögelpåväxt där, vilket då inte känns allt för bra att ha kvar intaget.
Vårt uttag ät idag i samma höjd som de som eldar då vi har två plans hus och de enplanshus, dessutom ligger vårt hus lite högre upp. Så en tanke är ju att också slippa de närmsta grannarnas rök. Men är samtidigt rädd om det skulle förvärra saken.
Går det inte ut genom panelen? Jag har ett galler på röret som är fäst i underspikningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.