Hej forumet,

Ville snabbt bara kolla vad ni anser om detta ”generösa” erbjudande. Bakgrunden är telesäljare som ringer och pratar sig varmt om allt som ingår och vad man ”får” på köpet. Har dyrt och heligt sagt till mig själv att aldrig teckna upp mig via telefon men nu lockade det med en Yale Doorman som vi funderat på iaf. Merkostnaden för ett ngt snabbare bredband än behovet vi har skulle innebära ett ganska bra ”pris” för att få ett digitalt lås här hemma. Efter massa påstötningar från telesäljaren och 10- missade samtal på arbetstid gör jag en traditionsenlig snabb koll av när nuvarande avtal går ut och ser då att det ändå är dags för det årligt bytet av bredbandsleverantör för att ha ett ok pris. Kollar även upp deras hemsida och där finns mkt riktigt det erbjudande han snackar om. Kolla gärna själva: https://internetnord.se/kampanj/

Tänker att hmmm……ska ju ändå skaffa ett sådant lås så varför inte….kanske ändå ska nappa på detta????

Så när han ringer för 15:e gången och jag sitter på dålig uppkoppling på tåget hem går jag igenom alla förutsättningarna igen med honom på telefonen. Säger ok och får då avtalet via mailen. Självklart vill han vara kvar i luren och höra att jag klickat signera.
Kan säga att det var en jäkla tur att jag inte fick upp avtalet där och då pga uppkopplingen. Vi lägger på och när jag har uppkoppling så läser ag nedan:
Reklamblad för internetpaket inklusive digitalt lås, bredband, router med information om priser och villkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på text om bredbandsabonnemang, prisinformation, produktbeskrivning och avtalsvillkor på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jämför med informationen över telefon och ganska många kritiska frågor från mig som glatt svarades på kombinerat med info på hemsidan så tycker jag när nu allt framkommer att detta erbjudande suger.

Fick en bra påminnelse att läsa allt ordentligt innan man signerar ett avtal.

Vad anser ni andra, smart paketerat eller ett fult säljknep ala’ Thorn Hyr-tv?
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Hur skiljer sig informationen mot vad du fick på telefon då?

Känns inte som en särskilt bra deal, håller med.
 
Dom var hos oss också (i dörren) och försökte att få det till att dom representerade nätägaren och ville ge mig ett ersättningserbjudande pga strul med uppkopplingen. Anade ugglor i mossen redan vid första andetaget och sa uttryckligen att om det var frågan om något abonnemang var jag inte intresserad. Frågade varför de inte gick via Mail eller tjänsteleverantören om detta och fick bara omsvep. Tillslut så frågade jag för tredje gången vad kommer då hända med mitt abonnemang hos Bahnhof? Var på han insvept sa att det avslutas var på jag jäkligt irriterad sa åt honom att då har han ju trotts allt stått och ljugit för mig i 10min så smällde jag igen dörren.

Skulle inte röra dem med tång!
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur skiljer sig informationen mot vad du fick på telefon då?

Känns inte som en särskilt bra deal, håller med.
Det var ingen antydan alls till att man hyr vare sig
Router eller Låset. Installationen skulle ingå i månadskostnaden och produkterna. Jag kunde ju se det som en ”smart avbetalning på låset till en låg kostnad” som han sa.
Skillnaden av vad som framgår i avtalet men som inte nämnts över telefon eller i informationen på hemsidan var att min Rot skulle nyttjas för 8000:- samt att allt är till låns medan jag har kvar dem som bredbandsleverantör. Att router skall tillbaka har man varit med om förr men vem vill hyra sitt lås på hemdörren villkorat till bredbandet.
 
Om det är 8000kr i rutavdrag så är det ju dessutom 8000kr till man ska betala för installationen.
 
T TypRätt skrev:
Om det är 8000kr i rutavdrag så är det ju dessutom 8000kr till man ska betala för installationen.
Ja exakt, vet inte om de bakar in det i månadskostnaden men det känns väldigt lurigt och som falsk marknadsföring.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Om inte annat är det säkert skattebrott om någon skulle granska upplägget ordentligt. Det är ju inte tillåtet att ta ut rut för själva hårdvaran så skulle det kosta 16.000kr för att installera ett dörrhandtag och sätta i nätverkskabeln i routern?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om inte annat är det säkert skattebrott om någon skulle granska upplägget ordentligt. Det är ju inte tillåtet att ta ut rut för själva hårdvaran så skulle det kosta 16.000kr för att installera ett dörrhandtag och sätta i nätverkskabeln i routern?
Ja du har nog helt rätt. Kollade upp det lite snabbt och hur det skall lagligen ta ut det som rutavdrag utan att debitera mig är nog helt riktigt ett skattebrott. Verkar var som de lierar sig med denna firma för upplägget och som har samma Vd och ingår i samma koncern: https://gardio.se/
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Dom var hos oss också (i dörren) och försökte att få det till att dom representerade nätägaren och ville ge mig ett ersättningserbjudande pga strul med uppkopplingen. Anade ugglor i mossen redan vid första andetaget och sa uttryckligen att om det var frågan om något abonnemang var jag inte intresserad. Frågade varför de inte gick via Mail eller tjänsteleverantören om detta och fick bara omsvep. Tillslut så frågade jag för tredje gången vad kommer då hända med mitt abonnemang hos Bahnhof? Var på han insvept sa att det avslutas var på jag jäkligt irriterad sa åt honom att då har han ju trotts allt stått och ljugit för mig i 10min så smällde jag igen dörren.

Skulle inte röra dem med tång!
Bor i ett område med ett mycket dörrknackning och sen jag fixade en låst grind till tomten har jag sluppit det helt.

Har en porttelefon vid grinden också men det verkar inte som så många dörrknackare vill stå vid grindar och använda porttelefon för det är väldigt få som gjort det.

Har sänkt dörrknackning hos mig med minst 90% så jag rekommenderar det för alla som stör sig på sånt! Men det ställer ju en del krav på hur tomten ser ut. Hos mig kommer man inte in utan att klättra nu mer och det har ingen gjort hittills.
 
  • Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
som alltid.. ska inte handla mat när man är hungrig.. blir bara godis och skräpmat
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
ROT och RUT blandas friskt i tråden. ROT är 30% av arbetskostnaden. RUT är 50% av arbetskostnaden, Inklusive moms.
TS skriver ROT i ett inlägg och det är nog det som gäller för den tjänst som är aktuell i tråden.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
ROT och RUT blandas friskt i tråden. ROT är 30% av arbetskostnaden. RUT är 50% av arbetskostnaden.
TS skriver ROT i ett inlägg och det är nog det som gäller för den tjänst som är aktuell i tråden.
Hej där, bra uppmärksammat. Jag skrev Rot men får rätta mig själv. I avtalet så hänvisar de till 8000:- i Rut-avdrag. Men hur de får till det utan att debitera för installationen undrar jag över🤔
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Ser att jag läste slarvigt, det står RUT i villkoren. Jag hade även fel om ROT, fiber och It-tjänster faller under RUT.
Doorman-låset hittade jag inget som passade in på ROT eller RUT-avdrag.

Tillägg: Ser nu att Hemfixarna lovar ROT vid installation av digitalt lås.
 
Redigerat:
A
T TypRätt skrev:
Om det är 8000kr i rutavdrag så är det ju dessutom 8000kr till man ska betala för installationen.
Inget rut på denna möjligt rot och då betalar du 16000 till.
 
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bor i ett område med ett mycket dörrknackning och sen jag fixade en låst grind till tomten har jag sluppit det helt.

Har en porttelefon vid grinden också men det verkar inte som så många dörrknackare vill stå vid grindar och använda porttelefon för det är väldigt få som gjort det.

Har sänkt dörrknackning hos mig med minst 90% så jag rekommenderar det för alla som stör sig på sånt! Men det ställer ju en del krav på hur tomten ser ut. Hos mig kommer man inte in utan att klättra nu mer och det har ingen gjort hittills.
Jag löste det med en mastiff och en dubbelpipig hagelbrakare
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.