Vi har två lampor som ska kopplas in i denna trapp. Förstår dock inte kopplingsschemat? Någon som kan förklara? :)
 
  • En demonterad elektrisk strömbrytare med kablar på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med märkning 16A 250V, monterat, delar av vit elkabel synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Jag uppfattar det som en dubbeltrapp. Du tog inte bild på hur den tidigare dubbeltrappen var inkopplad?
 
Vi lyckas inte få ytterbelysning att fungera?
 
  • Öppen eldosa i tak, synliga kablar, tapeterat rum, ej färdigställt elarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya brytaren har tre dubbelanslutningar på varje sida. Mittanslutningen växlar sedan mellan anslutningarna uppe och nere på varje ytterkant.

Har du ingen bättre bild på den gamla inkopplingen/brytaren?
Beskriv bättre vilka funktioner du har haft på bef. brytare
 
Här kommer bilder på gamla, har vänt den som anslutning visar.
Vi har fått igång den ena trappen. Men den enpoliga lampan (utebelysning) vit kabel funkar inte
 
  • Strömbrytare öppnad i tak, elledningar exponerade, installationsarbete, säkerhetsrisk, underhåll eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad eluttag med synliga anslutningar och monteringsplatta, installationsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag ska alltså ansluta belysningen ute också.. och Hall-lampan (men den är igång nu)
 
Typiskt för dessa kopplingar där en dubbeltrapp används för hallbelysning och tänd/släck från två plaster samt en utomhusbel. är att det ska finnas en kabelförbindelse mellan de två ingångarna på brytaren.

Tycker jag skymtar en svart ledare på den gamla brytaren. Den måste användas på den nya brytaren.

Svart kabel (fas) till en ingång på ny brytare, där ansluts även en svart kabel till den andra ingången på brytaren.
 
Sitter vita rätt? Vart sätter jag den svarta bryggan?
 
  • Installation eller reparation av en elektrisk vägguttag, synliga elektriska kablar, händer som arbetar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här chansas det friskt.
Som sagt fasledare in på mittplinten på ena sida, därifrån en bygel till mittplinten på andra sidan.
 
D
Cissicl Cissicl skrev:
Sitter vita rätt? Vart sätter jag den svarta bryggan?
Om du ser på ett av fotona på din gamla brytare så ser du att du har två inkommande faser (svarta). Du har bara använt den ena för den ena sidan.
 
VI LÖSTE DET! Tack för all hjälp ❤️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.