lilytwig lilytwig skrev:
Bilen kan inte ladda med 0,7kW. Det lägsta möjliga är att den laddar med endast en laddare och 6A vilket blir ca 1,4kW. Det som tar effekt skulle kunna vara batterivärmaren.Vilken effekt det är på den är jag osäker på, men gissar att den är i häradet 2-6kW så det stämmer ju inte heller. Är det momentaneffekt på 0,7kW eller medeleffekt över tid?
Men du säger att bilen faktiskt laddar.
Ett spekulativt scenario kan ju vara att batterivärmen går på. När batteriet blivit varmt så startar laddning, men då räcker inte strömmen och lastvakten stänger av.
Batteriet måste värmas på nytt, laddning startar men slår av igen osv.
Jag har inte haft kallare än -20 och har inte haft laddproblem. Laddar iofs inte med mer än 11A för då räcker inte strömmen till annat. Har 20A tillgängligt.
De 0.7kW jag ser är från min laddare Zaptec Go men jag vet inte hur den är beräknad. Bilen laddas men ytterst långsamt (bara några få procent på en natt).

Laddningen brukar fungera jättebra fram tills ungefär -20, sedan tappar den i effekt. I -25C går det att ladda men kanske endast med 3/4kW efter ca -30C blir det 0.7kW varje gång.

Men nu har vi varmt ute, så bilen laddar kalasbra just nu. Det jag har lärt mig av denna vinter är att det bara är att stänga av smart laddning när det är kallare än -20C, för då kommer den inte upp i maximal effekt så den hinner inte ladda fullt innan planerad avfärd. Sedan att börja ladda bilen sekunden man kommit hem. Om man gör detta så fungerar det bra i stort sett alla dagar, förutom när temperaturen kryper ner mot -30C.

Det är för övrigt en jättebra bil i Norrbotten kanske 350 dagar på året, och vi använder den varje dag. Men jag skulle nog inte våga köra den alldeles för långt bort till tex fjällen under Januari/Februari då både räckvidden och laddhastigheten är för dålig vintertid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
jonaskop jonaskop skrev:
De 0.7kW jag ser är från min laddare Zaptec Go men jag vet inte hur den är beräknad. Bilen laddas men ytterst långsamt (bara några få procent på en natt).

Laddningen brukar fungera jättebra fram tills ungefär -20, sedan tappar den i effekt. I -25C går det att ladda men kanske endast med 3/4kW efter ca -30C blir det 0.7kW varje gång.

Men nu har vi varmt ute, så bilen laddar kalasbra just nu. Det jag har lärt mig av denna vinter är att det bara är att stänga av smart laddning när det är kallare än -20C, för då kommer den inte upp i maximal effekt så den hinner inte ladda fullt innan planerad avfärd. Sedan att börja ladda bilen sekunden man kommit hem. Om man gör detta så fungerar det bra i stort sett alla dagar, förutom när temperaturen kryper ner mot -30C.

Det är för övrigt en jättebra bil i Norrbotten kanske 350 dagar på året, och vi använder den varje dag. Men jag skulle nog inte våga köra den alldeles för långt bort till tex fjällen under Januari/Februari då både räckvidden och laddhastigheten är för dålig vintertid.
Fint att du delar med dig av din erfarenhet.
 
  • Gilla
jonaskop
  • Laddar…
Testa täcka bilen med ett tält eller presenning. Det kan hända att det räcker för att hålla bort kylan när det är som kallast. Vind kyler mycket också.
 
J Jaggatagga skrev:
Testa täcka bilen med ett tält eller presenning. Det kan hända att det räcker för att hålla bort kylan när det är som kallast. Vind kyler mycket också.
Jag har även föreslagit att skotta upp snö runt bilen. Klassisk isolering för de som bor i norra delen av landet. Man skottade upp snö ända till underkant på fönstren för att få bättre isolering. Kanske lite jobbigt att göra det varje gång man skall ladda dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.