Bor i ett 80-tals hus med enrörssystem.
Har byggts ut en hall gissningsvis runt 2000 som fick golvvärme.
Sitter en gammal wirsbo push 12 till golvvärmen.
"Returen" på primärsidan är kall. testat stänga termostaten helt, har testat öppnat muttern och 4-insexen är max utskruvad som den skall för 1-rörssystem.
Kökets element som jag gissar är sista i den slingan är kallt och har varit sen jag flyttade in(gissar GV är näst sista)
Rören till elementet är kalla, har provat motionera termostaten för elementet samt luftat så gissar finns ingen värme fram
Någon som har ide på vidare felsökning? (instruktion för max-utskruvad är för en nyare modell men gissar på samma förfarande)
Har byggts ut en hall gissningsvis runt 2000 som fick golvvärme.
Sitter en gammal wirsbo push 12 till golvvärmen.
"Returen" på primärsidan är kall. testat stänga termostaten helt, har testat öppnat muttern och 4-insexen är max utskruvad som den skall för 1-rörssystem.
Kökets element som jag gissar är sista i den slingan är kallt och har varit sen jag flyttade in(gissar GV är näst sista)
Rören till elementet är kalla, har provat motionera termostaten för elementet samt luftat så gissar finns ingen värme fram
Någon som har ide på vidare felsökning? (instruktion för max-utskruvad är för en nyare modell men gissar på samma förfarande)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen går för mycket av vattnet genom gv-slingan.
Golvvärmeslingan är varm?
Radiatorerna innan är varma?
Prova att tillfälligt vrida ner maxtermostaten till noll och kontrollera om röret från gv-shunten till nästkommande radiator blir varmt.
Om inte röret blir varmt, vänta en/två timmar och känn efter om/vilka radiatorer som blir kalla.
Golvvärmeslingan är varm?
Radiatorerna innan är varma?
Prova att tillfälligt vrida ner maxtermostaten till noll och kontrollera om röret från gv-shunten till nästkommande radiator blir varmt.
Om inte röret blir varmt, vänta en/två timmar och känn efter om/vilka radiatorer som blir kalla.
*B bjornligan skrev:Bor i ett 80-tals hus med enrörssystem.
Har byggts ut en hall gissningsvis runt 2000 som fick golvvärme.
Sitter en gammal wirsbo push 12 till golvvärmen.
"Returen" på primärsidan är kall. testat stänga termostaten helt, har testat öppnat muttern och 4-insexen är max utskruvad som den skall för 1-rörssystem.
Kökets element som jag gissar är sista i den slingan är kallt och har varit sen jag flyttade in(gissar GV är näst sista)
Rören till elementet är kalla, har provat motionera termostaten för elementet samt luftat så gissar finns ingen värme fram
Någon som har ide på vidare felsökning? (instruktion för max-utskruvad är för en nyare modell men gissar på samma förfarande)
[bild][bild]
Uppfattar det så att golvslingor kopplats in på en ettrörsslinga. Det är dömt att misslyckas.
Ni som har ettrörsslingor bör låta dessa leva ostört om de klarar sin uppgift.
Avser man installera ny värmare kan man kanske koppla den med ny ledning från befintlig pump parallellt med ettrörsslingan, förutsatt att pumpens tryck vid utökat flöde är tillräckligt för ettrörsslingan och nya värmaren, radiator eller inte långa golvslingor. Långa golvslingor kan kräva ny pump för större tryckuppsättning.
*
Golvvärmen är varm, övriga element också varma. Men tror som sagt det kalla elementet är efter gv på den slingan. Vanligs termostaten är på noll, borde inte den räcka för att bypassa allt vatten? (För antar du menar den på pumphuset med maxtermostat)Demmpa skrev:Troligen går för mycket av vattnet genom gv-slingan.
Golvvärmeslingan är varm?
Radiatorerna innan är varma?
Prova att tillfälligt vrida ner maxtermostaten till noll och kontrollera om röret från gv-shunten till nästkommande radiator blir varmt.
Om inte röret blir varmt, vänta en/två timmar och känn efter om/vilka radiatorer som blir kalla.
Korrekt, utbyggnaden är gjord i efterhand. Borde det inte gå att få till likt med ett element att man alltid bypassar x% och bara en del genom golvvärmen.J Jochi skrev:*
Uppfattar det så att golvslingor kopplats in på en ettrörsslinga. Det är dömt att misslyckas.
Ni som har ettrörsslingor bör låta dessa leva ostört om de klarar sin uppgift.
Avser man installera ny värmare kan man kanske koppla den med ny ledning från befintlig pump parallellt med ettrörsslingan, förutsatt att pumpens tryck vid utökat flöde är tillräckligt för ettrörsslingan och nya värmaren, radiator eller inte långa golvslingor. Långa golvslingor kan kräva ny pump för större tryckuppsättning.
*
Kännu mest nu som att 0 bypassas, som det vore ett 2-rörs koppel
Vilken termostat?B bjornligan skrev:
Maxtermostaten på gv-shunten står på 3,25.
Genom att tillfälligt ställa maxtermostaten på 0 så kommer gv-shunten att stänga av flödet mellan inloppet på gv-shunten och gv-slingan.B bjornligan skrev:
Om gv-shunten då är ställd för tvårörssystem så kommer flödet i hela slingan att strypas.
Om gv-shunten är ställd för enrörssystem så kommer det att komma varmt vatten till den radiator som är kall.
Sorry på bilden är den 3.25. Trodde maxtermostaten var den andra som är inbyggd i själva pumphuset(runda mässingsklumpen pumpen sitter på har en maxtermostat också)Demmpa skrev:Vilken termostat?
Maxtermostaten på gv-shunten står på 3,25.
Genom att tillfälligt ställa maxtermostaten på 0 så kommer gv-shunten att stänga av flödet mellan inloppet på gv-shunten och gv-slingan.
Om gv-shunten då är ställd för tvårörssystem så kommer flödet i hela slingan att strypas.
Om gv-shunten är ställd för enrörssystem så kommer det att komma varmt vatten till den radiator som är kall.
Enligt instruktion ska den gå ställa kopplet som 1, respektive 2rörs system. Är ställd som 1 nu men kanske har pajat?
Du har två insexskruvar (4 mm & 10 mm), en för att växla mellan enrörs- och tvårörssystem, den andra för justering av tryckfallet (förinställningen, hur stort delflöde som ska genom gv-slingan).
Så om gv-shunten står inställd för enrörssystem, så lär det vara för stort delflöde som går genom gv-slingan.
Så om gv-shunten står inställd för enrörssystem, så lär det vara för stort delflöde som går genom gv-slingan.
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Testade mer nu. Med termostat stängd så blir det inte ens varmt i rören fram till termostaten. Den fungerar som ett 2rörs. Har bara testat skruva ut 4mm som var max ute redan. Kan det vara stora 10an som ändrar 1/2 rörDemmpa skrev:Du har två insexskruvar (4 mm & 10 mm), en för att växla mellan enrörs- och tvårörssystem, den andra för justering av tryckfallet (förinställningen, hur stort delflöde som ska genom gv-slingan).
Så om gv-shunten står inställd för enrörssystem, så lär det vara för stort delflöde som går genom gv-slingan.
Enligt följande manual (inte din modell) så är 10 mm insexan för 1-/2-rör och 4 mm för tryckfallet.
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.134_lk-minishunt-m60.pdf
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.134_lk-minishunt-m60.pdf
har googlat ihjäl mig, alla manualer säger olika, chansade ringa uponor och enligt han så om det är "den gamla" med vinklad termostat så är det en 2.5mm innanför 4an som ändrar mellan 1/2-rörs. har provat både max inskruvad och urskruvad på 2.5an men märker ingen skillnad (10an har som en nyckelring i sig och verkar hålla i något bara och man når knappt med nyckeln, ska nog ej användas)Demmpa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag inte riktigt förstår är. Även om jag använder 2.5 eller 4mm så rör sig samma grej (4mm är bara en bricka som sitter fast i stora 10an) men även den snurrar om jag snurrar med 2.5 insex
Om allt snurrar oberoende vilken du skruvar på så har troligen något skruvat en/flera hårt i ändläge så att delarna fastnat i varandra.
Genom att borra upp en 10 mm insexbits så kan man få i de andra insexnycklarna genom 10 mm bitsen, på så sätt kan man hålla fast 10 mm samtidigt som man skruvar på de andra.
Genom att borra upp en 10 mm insexbits så kan man få i de andra insexnycklarna genom 10 mm bitsen, på så sätt kan man hålla fast 10 mm samtidigt som man skruvar på de andra.
Produkter som diskuteras i tråden