Hej!
Skall dra rör från en vattenmantlad kamin till en accumulator tank och fått lite olika förslag till kopplingar. De olika varianterna jag har fått föreslagna är:
- Lödda kopplingar
- Presskopplingar (typ V)
- Klämringskopplingar

En del av de kopplingar som finns sedan tidigare är lödda och andra är presskopplingar, så estetisk kanske det vore att föredra (men vem bryr sig om det estiska i ett "pannrum"). Fördelen med klämringskopplingar är att man kan göra mer själv.

Vad är er åsikt om bästa valet?
 
Hårdlödd koppar är svårslaget. Om man har utrustning att utföra det. Annars presskoppling. Rekomenderar inte att bygga ihop allt med klämringskopplingar (ser hempulat ut).
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Rent estetiskt tycker jag personligen att presskopplingarna ser för jäkliga ut, men jag tror att det också beror på att kunskapskravet för att använda dem är så lågt att vilken tomte som helst kan sätta ihop rör med dem och gör det också. Vilket gör att (i alla fall här på BH) de är överrepresenterade vid totalt hjärndöda installationer som färgat av sig på min uppfattning om dem.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Om man löder en koppling så kan man justera hela rörsystemet så det ser snyggt ut, med presskopplingar måste man vara väldigt noggrann med vinklar och längder om det ska se bra ut
 
  • Gilla
eje64
  • Laddar…
Går hur bra som helst att mjuklöda, det enda är att det blir lika stelt som press. Hårdlödning med gas är då lite bättre. Det går att böja till rören lite då dom blir mjuka och inte passar på någon millimeter i sidled.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att om du ska göra det själv så är det svårt att få till det utan att använda klämringskopplingar (om du inte vill köpa ett lödkit eller presstång). Sen vet jag inte hur hållbarheten är på presskopplingar, är det inte en gummitätning i dessa och hur håller de efter 20-30 år? Jag vet inte så jag kanske oroar mig i onödan men det känns som att läckagerisken är mindre med lödda kopplingar eller klämringskopplingar.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Det primära problemet med presskopplingar är att det är fantastisk marginal på alla delar vilket tenderar att resultera i att det används väldigt många delar. Att det sen ser förjävligt ut spelar som sagt ingen större roll i ett pannrum.

Även om det pressas så skulle jag rekommendera att se till att det går att ta lös rören i lämpliga sektioner, man vet aldrig när man behöver komma åt något runt panna/tank och då är det tråkigt om allt är pressat så man måste kapa.
 
  • Gilla
eje64
  • Laddar…
Jag tycker löda är snyggast. Använder en elektrisk lödapparat (Finns beggat till rimligt pris https://www.proffsmagasinet.se/mask...ntact-2000-lodapparat-2000w-4-m-kabel-3015931). Det går mycket fort, betydligt fortare än klämring men inte lika fort som press. Dessutom är delarna billiga.
Men blir väl lite som press, pga lathet bockar jag inte mycket...

Klämring använder jag bara där det behöver vara det.
 
  • En radiator, verktyg, kopparrör på golvet vid en vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
eje64 och 1 till
  • Laddar…
G
Finns ju rimacbrännare också för ca 1500kr
 
  • Gilla
eje64 och 1 till
  • Laddar…
Mjuklödning gör man enkelt med en billig liten gasbrännare. Klämringskopplingar där det behövs. Annars är det snyggt med gängade rör.
 
  • Gilla
eje64 och 1 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Jag tycker löda är snyggast. Använder en elektrisk lödapparat (Finns beggat till rimligt pris [länk]). Det går mycket fort, betydligt fortare än klämring men inte lika fort som press. Dessutom är delarna billiga.
Men blir väl lite som press, pga lathet bockar jag inte mycket...

Klämring använder jag bara där det behöver vara det.
De böjarna är ju ganska enkla att göra med en Fromax 55 vilket jag tycker blir snyggare då man slipper 90-graders böjarna. Smaksak såklart. Ska man mjuklöda så fungerar en billig gasbrännare bra men då går det inte att löda på plats.
 
  • Gilla
eje64 och 1 till
  • Laddar…
De långa 90gradersböjarna är väl rätt okej. Jag kör alltid på de långa om det inte finns en bra anledning att ha de tvära. Inte för att jag byggt många system.
 
  • Gilla
eje64
  • Laddar…
Där utseendet inte är viktigt som t ex i "pannrum" fungerar klämringskopplingar utmärkt. En klämringskoppling är enkel att dela på och återmontera vid behov.
 
Redigerat:
  • Gilla
eje64
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.