Arbetet med gästtoaletten går vidare och nu är jag framme vid handfatet. Det ska sitta på en vägg som består av 8-9 cm lättbetong klätt med våtrumsskiva som limmats mot den putsade lättbetongen.
Två vattenrör, avloppsrör på badrumsgolv, vita kakelväggar, mörkgrått golv, radiator till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skadad vägg med exponerade rör och isolering, nära en upphängningsskena och brunt golv, tecken på vattenskada eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är lite bekymrad över hållfastheten i väggen. Det gamla hanfatet satt med tre konsoller varav två satt "på tvären" från väggen till vänster - en riktigt ful lösning som jag inte avser tillämpa. Som jag ser det har jag tre alternativ:
  1. Använda konsoller med skruvinfästningar/"pluggar" för lättbetong tillsammans med fransk skruv. Så satte jag fast toalettfixturen i väggen och den verkar sitta fint.
    En förstoringsglas på en plasthandtag med grå plastdelar på en arbetsyta med spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

  2. Konsol - borra och sätta dit gängstång med hjälp av ankarmassa. Hålen i konsollen sitter ju ganska nära varandra och jag är lite orolig att jag gör för micket hål i den inte så kompakta väggen. Blir dock 3 stänger per konsoll så det kompenserar.
    Byggarbetsplats med fokus på kemankartub, suddiga arbetare och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  3. Samma som ovan men bara en gängstång oich fästa diekt i handfatet med hålen på baksidan. Blir snyggast och enklast men jag är orolig för hållfastheten.
    Instruktionsblad för installation av badrumsutrustning med illustrationer och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är era tankar?
 
Hur ser de du ska sätta upp ut?
Det kan vara ett alternativ att limma upp allt.
 
Tack!
H halj skrev:
Lättbetongskruv, exempelvis:
[länk]
Litar inte riktigt på att den håller, har skruvat några saker i lättbetongen men aldrig blivit riktigt nöjd. Har jag fel?
A Alexn72 skrev:
Hur ser de du ska sätta upp ut?
Det kan vara ett alternativ att limma upp allt.
Ganska standard Gustavsberg-fat:
Teknisk ritning av oval tvättställ med måttangivelser och installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.gustavsberg.com/fileadm..._Mounting/GB1921100248_Washbasin_Complete.pdf

Våtrumsskivan är ganska styv men jag är inte säker på hur bra den sitter limmad mot väggen så jag vill ogärna förlita mig på bara den.
 
Jag har fäst en tung grej i lättbetong en gång och då gjorde jag nån blandning av 1 och 2 tror jag. Jag borrade, blåste rent, fyllde hålet med ankarmassa, tryckte i plugg och sen skruvade. Det höll för allt sen.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har fäst en tung grej i lättbetong en gång och då gjorde jag nån blandning av 1 och 2 tror jag. Jag borrade, blåste rent, fyllde hålet med ankarmassa, tryckte i plugg och sen skruvade. Det höll för allt sen.
Topp - det är så jag ser framför mig fast med gängstång. Det är trots allt en fast installation så jag behöver inte bekymra mig om att "möblera om".
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
D Dan M skrev:
Topp - det är så jag ser framför mig fast med gängstång. Det är trots allt en fast installation så jag behöver inte bekymra mig om att "möblera om".
Men sätter du gängstång i pluggen? Expanderar det rätt?
 
Jag hade gjort som @Farstatjej90, skruvat i plugg som sitter i ankarmassa.
 
  • Gilla
Dan M
  • Laddar…
H
D Dan M skrev:
Tack!

Litar inte riktigt på att den håller, har skruvat några saker i lättbetongen men aldrig blivit riktigt nöjd. Har jag fel?

Ganska standard Gustavsberg-fat:
[bild]
[länk]

Våtrumsskivan är ganska styv men jag är inte säker på hur bra den sitter limmad mot väggen så jag vill ogärna förlita mig på bara den.
Bor i ett lättbetonghus. Satte upp brandstegen med såna vilken satt som berget! I övrigt så sitter alla min köksskåp hatthylla osv med samma typ av skruv.

Varje skruv ska klara ca 50kg. Se sida 176 https://www.itwconstruction.se/media/4251/2018-2019_fixing-design-guide_uk_bd.pdf
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Tänkte följa ESSVEs instruktion för ankarmassa:

Tillverkaren av handfatet rekommenderar att det sticker ut 50 mm gängstång ut väggen att fästa fatet på, känns som skruv då är ett sämre alternativ.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det blev såhär, hoppas allt sitter fast när jag trär dit handfatet!
17067333418858378500136463661775.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.