Ska precis installera ett nytt handfat på gästtoan. I instruktionerna för handfatet och montering av blandare står det att man ska se till att ledningarna är renspolade innan blandaren installeras. Någon som kan förklara hur man går tillväga?
 
Bob_the_builder
Kan tänka mig att man tänker på nyproducerade badrum, med nya ledningar som det kan finnas byggdamm mm i. Det enda du ska göra är vad jag förstår att byta ut befintligt handfat och blandare. Då är det ju vatten i ledningarna och någon renspolning behövs alltså inte.
 
Pratade med en kollega som då han var i byggartagen fick samma råd av rörkröken.
Rörkröken visade detta på ett tydligt sätt när han öppnade huvudkranen i gatan och släppte på vatten till ledningen som stack upp ur plattan, en kaskad av sten och div. skräp kom flygande. Tydligen finns det en mängd figurer i vårt samhälle som inte kan se ett hål eller rör utan att stoppa saker i dessa… Varsågod och skölj.
 
Jag har precis kopplat på det kommunala vattennätet där vattnet stått still de senaste 25 åren, detta eftersom huset varit obebott så länge. När de kom med mätaren så drog de ut en slang utomhus för att renspola. Inget vattenlikt kom ut på minst 10 minuter. Därefter testade jag mitt eget prisol system genom att spola utan kranar rätt ner i hink för att få ut eventuella metallbitar från rören. Nästa steg blev att koppla in alla blandarna och det gick också bra. Dock skulle jag ha släppt på vattnet till den nya beredaren först och renspolat då den måste ha innehållit något lila tätningsmedel som givetvis satte sig i blandarnas filter. Det stoppade upp nästan allt vatten. Man lär sig av misstagen heter det väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.