H heimlaga skrev:
Då invasionen kommer gissar jag att moderaterna eller centern kommer med en motion till riksdagen om att mobilisera. Sedan manglas motionen fram och tillbaka med utredningar hit och dit och några politiker som väldigt lämpligt blir kränkta tills ryssen har omringat riksdagshuset.
Litet så gick det ju till i Norge 1940.
Skall det vara nödvändigt att göra det en gång till?
Det är enklare att bara dra ner brallorna som vi svenskar brukar? Färre offer då.

Sen finns ju snart Nato som kanske hjälper till.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Det är nog många som fick bidrag till att bygga skyddsrum/garage som plockat bort skylten för att slippa att grannarna kommer och knackar på.
 
A
Så har även denna tråden spårat ur...
Inga skyddsrum klara en direktträff
rasar det ner ovanifrån kan det bli svårt att ta sig ut.
men visst är en källare bättre än NB när det gäller splitter och stötvåg.

Fast en annan vill ju sitta ute och se skådespelet
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
I
Risken för invasion på Svensk mark är ju väldigt, väldigt liten, än mindre blir den när Sverige blir NATO ansluten vilket nu ser ut att vara på god väg.

Beredskap och skydd ska dock alltid finnas anser jag. Tyvärr är det dock en annorlunda investering som inte syns förens den behövs. Under perioder kan det innebära enbart kostnader men när den väl behövs så är det gult värt. Men eftersom den inte syns och det finns så många andra delar av samhället som behöver finansiering så finns det alltid en risk att man kapar beredskapen. Pandemin var ett bra exempel, när resurserna väl behövdes så visade det sig att man monterat ner det under lång tid, samma gäller militära resurser samt skyddsrum uppenbarligen.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Med tanke på att Orban och Trrumpen båda sitter i famnen på Putin så vet man aldrig vad som kommer.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Med tanke på att Orban och Trrumpen båda sitter i famnen på Putin så vet man aldrig vad som kommer.
Trumph kan man lätt lura i ett f-ttfälla, Putin och Orban är slut som artist.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Trumph kan man lätt lura i ett f-ttfälla, Putin och Orban är slut som artist.
O Ryskor finns det gott om då dom blir ensamma när deras män ofras i kriget..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Annicaekdahl Annicaekdahl skrev:
Hej!
Jag satt och funderade över skyddsrum som bör finnas i närheten. Hittade ett fåtal i närheten. Det krävs inga större matematikunskap för att räkna ut att det är nog att glömma... Det lär bli kaos. Nu till min fråga. Har ett hus i tegel med källare. Väggarna är tjocka och så står det gjutet valv. Kan den duga vid ett flyganfall tex en robot som slår ner i närheten? Det finns ventiler ut med vanliga filter samt aluminium fönster.
Vid en invasion lär inte det första man bombar vara civila villor utan främst militära mål, så källare i brist på annat funkar väll till att börja med. Skyddar ju mot direktsplitter och tryck från detonationer.
Du nämner filter och ventiler så antar att du menar CBRN alltså kemiska/biologiska och nukleära vapen, nej dessa skyddar du dig inte mot till hundra i en källare. Men återigen blir du inte heller direkt exponerad.

Dock har varken putin eller hitler på tiden det begav sig vågat använda dessa vapen i nån större omfattning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Risken för invasion på Svensk mark är ju väldigt, väldigt liten, än mindre blir den när Sverige blir NATO ansluten vilket nu ser ut att vara på god väg.

Beredskap och skydd ska dock alltid finnas anser jag. Tyvärr är det dock en annorlunda investering som inte syns förens den behövs. Under perioder kan det innebära enbart kostnader men när den väl behövs så är det gult värt. Men eftersom den inte syns och det finns så många andra delar av samhället som behöver finansiering så finns det alltid en risk att man kapar beredskapen. Pandemin var ett bra exempel, när resurserna väl behövdes så visade det sig att man monterat ner det under lång tid, samma gäller militära resurser samt skyddsrum uppenbarligen.
Jo, risken för vanliga bomber är nog väldigt liten. Risken för kärnvapen kan dock kanske öka i och med MATO-inträde(?) Men då vi inte har några egna så är det väl i så fall några få väl valda mot kanske vapentillverkning?
N Nyikåk skrev:
Man kan ju köpa en tomt med färdig "källare" och sen bygga huset... 😀
[länk]
Tänker att det bästa väl vore att försvaret köper tillbaka den där. Måste kosta bra mycket mer att bygga en ny.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Den där finns väl med fullständiga ritningar och koordinater på varenda rysk eldledningskarta.

När Sverige skar ned försvaret borde de ha täckt över ingångarna till bunkersystemen och lämnat dem ifred. Då hade de funnits kvar. I stället ordnade man guidade rundturer för varenda spion i Europa och sedan sålde man dem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Räknar nog med att kunna va säker i källaren har så jag kan stämpa upp bjälklaget tillräckligt för att va säker sen är jag inte så sugen på att trängas med hysteriska människor i ett skyddsrum är hellre hemma med familjen och hundarna
 
H heimlaga skrev:
Jag tycker det låter vansinnigt att ni inte har allmänna skyddsrum i städerna i Sverige. Finland har åtminstone i teorin skyddsrumskapacitet för ungefär 4 miljoner stadsbor. Landsbygd anses vara ointressant att bomba men det rekommenderas att man ordnar någon grop åt familjen så man inte syns och är skyddad för splitter om någonting likväl skulle hända.

Vad sysslar era regeringar och er riksdag med egentligen...... ett land utan allmänna skyddsrum. Vansinne.
Va?
Infograf med karta över Sverige visar placering av skyddsrum; information om antal, kapacitet och beredskapstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte samma nivå som Finland som verkar ha rum för ca 85% av invånarna.
Vi verkar ligga på 67%. Beror säkert på Sveriges plötsliga befolkningsexplosion ..
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Räknar nog med att kunna va säker i källaren har så jag kan stämpa upp bjälklaget tillräckligt för att va säker sen är jag inte så sugen på att trängas med hysteriska människor i ett skyddsrum är hellre hemma med familjen och hundarna
Problemet är väl att det är inte säkert det är en weekend-event. Se på Ukraina.

Så det gäller alla "jag stannar hemma" eller "Drar till skogs"
Antingen flyr man (vanligt) eller så fortsätter man livet med jobb, skola osv.
Väldigt få sitter ute i skogen eller i sin källare som en grottmänniska i flera år.

Och då är det lämpligt att ha ett skyddsrum i närheten om ryssen skulle få feeling under kontorstid.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Under kriget här var det en del som grävde sina egna korsur. En korsu är att timrat skyddsrum med flera lager stockar på taket och ovanpå det ris som dämpar stötar och ovanpå det jord.
Skyddar inte mot direktträffar av större bomber men ökar likväl chanserna betydligt.

Jag tycker det låter vansinnigt att ni inte har allmänna skyddsrum i städerna i Sverige. Finland har åtminstone i teorin skyddsrumskapacitet för ungefär 4 miljoner stadsbor. Landsbygd anses vara ointressant att bomba men det rekommenderas att man ordnar någon grop åt familjen så man inte syns och är skyddad för splitter om någonting likväl skulle hända.

Vad sysslar era regeringar och er riksdag med egentligen...... ett land utan allmänna skyddsrum. Vansinne.
Till skillnad mot Finland är vi en moralisk och humanitär stormakt. Det är där pengarna har satsats.

Och det är dags för dig att dämpa din alarmistiska krigshets, det råder nämligen evig fred för det utropade svenska politiker på 90-talet.

Så det så.

Om du nu har blodsprängda ögon och greppar hårt om Morakniven kan jag väl berätta att texten ovan är lätt sarkastisk.

Fördelen med en källare är att man kan bo i den, nog så viktigt. Vid bomba fall orsakas de glest skadorna av glassplitter, och det är rätt lite glas i en källare, sutterräng är värre.

Skulle huset rasa ihop är ju hel källare inte så kul men förvara en motorsåg och spett för utbrutning. Går ju att såga genom träbjälklag.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.