Snailman
Tänkte ha klinker överallt utom möjligen sovrum... Har sett klinker med rätt olika yta, tex
Granit slipad, till en del som är väldigt sträva nästan som sandpapper?

Vad har ni för erfarenhet av ytan hos ert klinker?

Går det bra att städa? Är det halt?

Har ingen direkt erfarenhet av klinkers ännu, så vill inte göra nån dundertabbe:D
 
Jo det finns olika sorters klinker, granitkeramik etc, polerad etc...
Frågan är bara vart är just "den" sortens klinker snyggast! Tex, en polerad kanske inte är så snygg i ett kök etc....
Att städa ett klinkergolv är ju en fröjd, lätt å så.
Halt kan jag inte påstå att det är, har aldrig hört något annat.

Nu har jag inga stora ytor klinkers själv, bara i en liten matkällare.

Men jag håller med om att det är ett bra val som golv, visst kanske lite jobb med det, men resultatet blir oftast snyggt!
 
ska du lägga klinker själv så är mitt råd att INTE ta för matta (oglaserade) plattor, vi gjorde det i köket i sommarstugan och det är grymt svårt att hålla rent tycker jag. Först 20 timmars jobb för att få bort fogrester, och även efteråt så är det svårt att hålla riktigt snyggt. Jag föredrar lite mer glaserade plattor. Matta men glaserade är dock ok.
 
Snailman
ok , tackar det jag menar med halt, är ju om de blanka blir för hala att gå på (om det tex blir blöta), man vet ju hur det kan vara på vintern när man kommer in i en butik, med polerade stenskivor, men man tror ju inte det blir så i en villa direkt, jag tänker mig att blanka är lättare att städa än de med sträv yta.

Viktigast är väl vad man väljer i hallen och i köket skulle jag tro där behöver man ju städa lite oftare. (tvättrummet kan nog tänkas höra dit oxå)

Men som det ser ut nu så går väl de med sträv yta bort... kvartstår gör polerad granit, och glaserade matta och blanka klinkers

tar gärna emot mer synpunkter då jag inte ens har klinker i nuvarande badrummen, så ingen egen erfarenhet.
 
Så länge dom är glaserade är det nog inte så stor skillnad ur städsynpunkt. De klassiska Höganäsplattorna har ju t ex ganska sträv yta men är inga problem att få rena.

Har haft många olika typer av klinker på de ställen jag har bott men aldrig upplevt vare sig halkrisk eller städning som något stort problem. Undvik för ljus fog dock, den är svår att hålla ren. När vi bodde i Italien och hade ljusa klinker och vit fog i badrummet låg vi på knä och skurade längs med fogarna varje vecka. Det blev som en besatthet...
 
Hej har glaserade klinkerplattor 30x30 i köket och de e kanon ur städsynpunkt gjorde en tabbe som fogade ljusgrått i kök bara. mycket skit i fogarna. ändrar färg lite där man "spiller" vid diskbänk och så. blir lite halt när man har använt rengöringsmedel för rostfritt (väldigt fet medel)
sen sak man tänka på att om man väljer t. ex skiffer med raka kanter kan kanterna bli vassa om man får nån liten nivåskillnad. men va gör det det är ju kanonsnyggt... Mvh Patric
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.