På mielen satt de under topplocket.
 
P Pyka skrev:
Precis som electroluxaren nämner. Låter som en magnetventil kärvar.

Jag bytte samtliga 3 ventiler i vår 30 åriga miele. Gick på några hundra. Funkar mycket bra nu i ca 4 år.
Det låter toppen om den går att rädda såpass enkelt och billigt.

Topplocket? Det är väl den översta plattan som jag tar bort, och därunder sitter magnetventilerna då? Jag har skruvat med allt möjligt, men min erfarenhet från just tvättmaskiner är nästan nere på noll.

Jag har bytt ett sprucket luckhandtag för länge sedan. Och även bytt inloppsslang från en sladdrig gummislang, till en metallomspunnen vattenslang. That's it.

Men, magnetventilerna alltså. Vet du om det är vanligt att det är tre stycken ventiler normalt, eller är det just för Miele?

Och var får man tag på nya magnetventiler så billigt som möjligt?

Stort tack för ditt inlägg!
 
A
ReichGBG ReichGBG skrev:
Var sitter den ventilen på min maskin? Har du koll där? Och vad brukar de landa på prismässigt? Tack för svaret!
Där vattenslangen går in
Ca400.-
 
A
ReichGBG ReichGBG skrev:
Det låter toppen om den går att rädda såpass enkelt och billigt.

Topplocket? Det är väl den översta plattan som jag tar bort, och därunder sitter magnetventilerna då? Jag har skruvat med allt möjligt, men min erfarenhet från just tvättmaskiner är nästan nere på noll.

Jag har bytt ett sprucket luckhandtag för länge sedan. Och även bytt inloppsslang från en sladdrig gummislang, till en metallomspunnen vattenslang. That's it.

Men, magnetventilerna alltså. Vet du om det är vanligt att det är tre stycken ventiler normalt, eller är det just för Miele?

Och var får man tag på nya magnetventiler så billigt som möjligt?

Stort tack för ditt inlägg!
Troligen en dubbelventil, köp på Electrolux.se
 
ReichGBG ReichGBG skrev:
Det låter toppen om den går att rädda såpass enkelt och billigt.

Topplocket? Det är väl den översta plattan som jag tar bort, och därunder sitter magnetventilerna då? Jag har skruvat med allt möjligt, men min erfarenhet från just tvättmaskiner är nästan nere på noll.

Jag har bytt ett sprucket luckhandtag för länge sedan. Och även bytt inloppsslang från en sladdrig gummislang, till en metallomspunnen vattenslang. That's it.

Men, magnetventilerna alltså. Vet du om det är vanligt att det är tre stycken ventiler normalt, eller är det just för Miele?

Och var får man tag på nya magnetventiler så billigt som möjligt?

Stort tack för ditt inlägg!
Mina satt som du säger under översta plattan.
Jag hade innan dess aldrig pillat på en tvättmaskin. Dock ganska tekniskt lagd.

Du har fått bra tips från elektroluxaren vart du kan söka.
 
electroluxaren skrev:
[länk]
Tusen tack för dina tips! Jag ska absolut investera i en dubbelventil och försöka mig på ett byte. Jag tror att det kommer att lösa sig, bara jag får hem dubbelventilen och numera har ett litet hum om hur jag ska gå tillväga. Tack igen!

P Pyka skrev:
Mina satt som du säger under översta plattan.
Jag hade innan dess aldrig pillat på en tvättmaskin. Dock ganska tekniskt lagd.

Du har fått bra tips från elektroluxaren vart du kan söka.
Precis. Jag får börja med att skruva loss överdelen så att jag kommer åt på rätt ställe. Det kommer förhoppningsvis att lösa sig nu. Min tvättmaskin är i övrigt mycket fräsch och välfungerande, sånär som på vattenpåfyllningen då. Men snart kommer den att fungera som önskat igen. Stort tack för ditt inlägg också!
 
Jag hittade den här videon på YouTube. Är det här den delen som ska bytas ut på min maskin?


Om så, lär det inte vara några större problem för mig att lösa! :)
 
A
ReichGBG ReichGBG skrev:
Jag hittade den här videon på YouTube. Är det här den delen som ska bytas ut på min maskin?

[media]
Om så, lär det inte vara några större problem för mig att lösa! :)
Den visar rätt arbetsgång även om detaljer avviker
 
electroluxaren skrev:
Den visar rätt arbetsgång även om detaljer avviker
Den svårighetsgraden lär jag kunna lösa utan några problem. Nu känner jag mig mycket taggad över att få ordning på min maskin. Tack för svaret!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Då fick jag beställt en ny 2-delad inloppsventil och har installerat den i min maskin. Och fått ordning på mitt tidigare problem. Nu fungerar min maskin som om den vore ny.

Och antagligen hade den ena delen av min gamla ventinul kärvat ihop långt tidigare, då maskinen inte kunnat spola rent behållaren för sköljmedlet på en mycket lång tid.

Nu fungerar allt som det ska och båda facken får det vatten maskinen behöver.

Att montera den nya inloppsventilen är mycket lätt. Bara att skruva loss ovansidan på maskinen och lyfta bort plattan.

Sedan ta en kombinationstång och klämma åt slangklämmorna mot den gamla ventilen. Och få bort slangarna.

Därefter klicka loss de små kontaktdonen från ventilen. Sedan vrida ventilen ett kvarts varv för att få loss den från tvättmaskinens chassie.

Därefter återmontera den nya ventilen i omvänd ordning, skruva på tvättmaskinens ovandel med två skruvar i maskinens bakkant.

Slutligen sätta fast inloppsslangen, sticka i 230-uttaget och provköra. Och nu fungerar allt som det ska igen.

Stort tack till alla som hjälpt mig i den här processen! :)
 
  • Internt av tvättmaskin, elanslutningar, komponenter, tvättmedelsbehållare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
ReichGBG ReichGBG skrev:
Då fick jag beställt en ny 2-delad inloppsventil och har installerat den i min maskin. Och fått ordning på mitt tidigare problem. Nu fungerar min maskin som om den vore ny.

Och antagligen hade den ena delen av min gamla ventinul kärvat ihop långt tidigare, då maskinen inte kunnat spola rent behållaren för sköljmedlet på en mycket lång tid.

Nu fungerar allt som det ska och båda facken får det vatten maskinen behöver.

Att montera den nya inloppsventilen är mycket lätt. Bara att skruva loss ovansidan på maskinen och lyfta bort plattan.

Sedan ta en kombinationstång och klämma åt slangklämmorna mot den gamla ventilen. Och få bort slangarna.

Därefter klicka loss de små kontaktdonen från ventilen. Sedan vrida ventilen ett kvarts varv för att få loss den från tvättmaskinens chassie.

Därefter återmontera den nya ventilen i omvänd ordning, skruva på tvättmaskinens ovandel med två skruvar i maskinens bakkant.

Slutligen sätta fast inloppsslangen, sticka i 230-uttaget och provköra. Och nu fungerar allt som det ska igen.

Stort tack till alla som hjälpt mig i den här processen! :)
de kärvar inte utan det är gummimembranen från PRC som ruttnar och spricker
 
  • Gilla
ReichGBG
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.