Hej!

Håller på att bygga badrum/spa i källaren. Där ska finnas 2 duschar, ett inbyggt badkar och en bastu.

Nu till min fråga: De två duscharna ska placeras bredvid varandra på en yta som är 160 cm bred och 120 cm djup. Tänkte köra väggnära golvbrunnar från Unidrain, men då de kostar ca 5000 kr styck undrar jag om det räcker med EN golvbrunn (110 cm bred) istället för två stycken (60 cm)? Eller måste man ha två om det finns två duschar? Vad säger Säker Vatten/försäkringsregler etc om detta?

Tack!
 
Antar att det inte blir någon form av vägg mellan duscharna? Isåfall så räcker det gott med en bred brunn.
Ha gärna lite mer fall än rekommenderat, kanske 2.5-3cm fall på dina 160cm
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vet inte om du har något att hämta från säker vatten här men från BBR har du följande att ta hänsyn till

Spillvatteninstallationer skall utföras så att de kontinuerligt kan avleda ett spillvattenflöde på 150% av de tillhörande tappställenas rekommenderade normflöden.

Detta kan påverka dimensioneringen av brunn om de två duscharna har ett bra flås, speciellt om ni gillar modell blästerstråle snarare än något snålspolande
 
M myrstack skrev:
Vet inte om du har något att hämta från säker vatten här men från BBR har du följande att ta hänsyn till

Spillvatteninstallationer skall utföras så att de kontinuerligt kan avleda ett spillvattenflöde på 150% av de tillhörande tappställenas rekommenderade normflöden.

Detta kan påverka dimensioneringen av brunn om de två duscharna har ett bra flås, speciellt om ni gillar modell blästerstråle snarare än något snålspolande
Tack, okej så då låter det ju som att det BBR kommer behövas två brunnar?
 
Du får kolla vad brunnen sväljer och se vad duschen levererar.
Kanske sätta en extra någonstans.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C cwald skrev:
Tack, okej så då låter det ju som att det BBR kommer behövas två brunnar?
Inte nödvändigtvis men kolla vad brunnen klarar och sedan får du väl kolla vad du får för flöde över två duschblandare.

Har dålig koll på vad en Unidrain kan svälja och om den är betydligt sämre än en "normal" brunn. Skulle tro att en normal brunn klarar vad två moderna snålspolande duschblandare kan ge.

Om man ska vara extreeeeemt petig och om man ger sig ut i BBR-världen och den strikt formella regelverket så är det ofta så att om detta hade varit en större nyproduktion att man då kollat på om samtliga av badrummets tappställen och att 150% av dessa klarar att avledas. Dvs ett extemt scenario av att blandarna vid handfatet står fullt öppet och allt vatten rinner ner på golvet, att tvättmaskinen har gått sönder och allt vatten forsar ut samtligt som man duschar. Ett helt orealistiskt scenario mao men konstigt nog så golvbrunnar ska dimensioneras.

För en renovering eller ombyggnation hemma tycker jag man gott kan hålla sig till att se att golvbrunnen klarar ett mer realistiskt scenario med marginal dvs två duschande och sedan marginal för att hantera att tex golvsilar naturligt har ett begränsande flöde pga rengöringsbehov osv.

Som ett exempel på kraven vid nybyggnadsdimensioner se tex följande artikel: https://www.vvsforum.se/2023/11/50-millimeters-golvbrunn-kan-visst-klara-flodet/

"Sajad Mirkhalafi ger exempel på ett badrum med dusch (0,2 l/s), ett stort badkar (0,3 l/s), dubbla tvättställ (0,2 l/s) och en tvättmaskin (0,2 l/s) som skulle ha en total normflödesbelastning på 0,9 l/s.

– ENLIGT BOVERKETS BYGGREGLER, BBR 6:641, bör spillvatteninstallationen kunna avleda minst 150% procent av detta, vilket ger en flödeskapacitet på minst 1,35 liter per sekund. Något som överstiger kapaciteten för en 50 millimeters golvbrunn som Siv, säger han."

Notera dock att artikeln i sitt orginalformat har ett extremt olyckligt fel i och med att en nolla har fallit bort så det vilket jag rättade när jag klippte in citatet ovan. (fetmarkerade delen som i artikeln felaktigt anges som 15% men som ska vara 150%)
 
Sen står det bör inte skall
 
BirgitS
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Inte nödvändigtvis men kolla vad brunnen klarar och sedan får du väl kolla vad du får för flöde över två duschblandare.

Har dålig koll på vad en Unidrain kan svälja och om den är betydligt sämre än en "normal" brunn. Skulle tro att en normal brunn klarar vad två moderna snålspolande duschblandare kan ge.

Om man ska vara extreeeeemt petig och om man ger sig ut i BBR-världen och den strikt formella regelverket så är det ofta så att om detta hade varit en större nyproduktion att man då kollat på om samtliga av badrummets tappställen och att 150% av dessa klarar att avledas. Dvs ett extemt scenario av att blandarna vid handfatet står fullt öppet och allt vatten rinner ner på golvet, att tvättmaskinen har gått sönder och allt vatten forsar ut samtligt som man duschar. Ett helt orealistiskt scenario mao men konstigt nog så golvbrunnar ska dimensioneras.

För en renovering eller ombyggnation hemma tycker jag man gott kan hålla sig till att se att golvbrunnen klarar ett mer realistiskt scenario med marginal dvs två duschande och sedan marginal för att hantera att tex golvsilar naturligt har ett begränsande flöde pga rengöringsbehov osv.

Som ett exempel på kraven vid nybyggnadsdimensioner se tex följande artikel: [länk]

"Sajad Mirkhalafi ger exempel på ett badrum med dusch (0,2 l/s), ett stort badkar (0,3 l/s), dubbla tvättställ (0,2 l/s) och en tvättmaskin (0,2 l/s) som skulle ha en total normflödesbelastning på 0,9 l/s.

– ENLIGT BOVERKETS BYGGREGLER, BBR 6:641, bör spillvatteninstallationen kunna avleda minst 150% procent av detta, vilket ger en flödeskapacitet på minst 1,35 liter per sekund. Något som överstiger kapaciteten för en 50 millimeters golvbrunn som Siv, säger han."

Notera dock att artikeln i sitt orginalformat har ett extremt olyckligt fel i och med att en nolla har fallit bort så det vilket jag rättade när jag klippte in citatet ovan. (fetmarkerade delen som i artikeln felaktigt anges som 15% men som ska vara 150%)
Tusen tack för bra och informativt svar!

Har kollat upp nu att Unidrainen sväljer 1 liter/sekund, vilket väl är lite mindre än en vanlig 50 mm.

Vad duscharna sprutar ut är ju en fråga om vilket tryck man har, men Tapwells duschar som jag tänkt ha kommer med ett tryckfallsdiagram som ser ut som på bilden nedan. Tar man medianen där på 3.5 bar, vilket väl är ett typ normalt vattentryck (?), så får man ca 0.19 liter per sekund. Två duschar ger då 0.38 l/s och 150% av det är ju 0.57 l/s. Så då är man ju på den säkra sidan.

Dessutom tänkte jag skicka in en vanlig brunn i bastun, och under det inbyggda badkaret finns dessutom en egen brunn.

Så då bör man väl vara safe även om duscharna, badkaret och handfatet i badrummet skulle stå på fullt blås enligt det sjuka mardrömsscenariot som ett nybyggt hus ska palla? (Detta är ju dessutom en renovering av ett 90 år gammalt hus…)
 
  • Graf som visar relationen mellan flöde (l/s) och tillgängligt tryck (kPa) för en produkt (EVM 168).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
För mig låter detta som en helt rimlig dimensionering så jag skulle inte vara orolig med en golvbrunn då
 
  • Gilla
cwald
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.