Detta är efter jag låtit fläkten stå på max i ca 15 min, då börjar det rinna vatten.
Se filmen; jag blir tokig.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ta och linda toapapper runt renslocket på avloppet, spola sedan vatten i köket på övervåningen.
Kontrollera sedan om toapapperet är tort eller blött.
Ja det blev lite blött
 
...men rinner det vatten när du kör fläkten eller när du spolar vatten?
 
Om slangen försvinner uppåt så kan det ju vara kondensvatten från värmeväxlaren.
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men rinner det vatten när du kör fläkten eller när du spolar vatten?
Uppenbarligen verkar det kanske vara båda? tror jag!
 
D Daniel 109 skrev:
Om slangen försvinner uppåt så kan det ju vara kondensvatten från värmeväxlaren.
Ja, den försvinner uppåt
 
L Lovenordgren90 skrev:
Uppenbarligen verkar det kanske vara båda? tror jag!
Jag tror att det behöver mer undersökning. Det är osannolikt att båda sker.

Antingen är det tappvatten, avlopp eller kondens från ventilationen.

Att kondensvatten från ventilationen nästan omedelbart hamnar i den där tratten och rinner ut i skvallerröret låter lite osannolikt. Det borde vara rejäl fördröjning på det och inte vatten i stora mängder snabbt.

Om det läckte på tappvattnet skulle det sannolikt spruta lite hela tiden och inte bara när du tappar vatten vilket leder till att avloppet är mest troligt.
 
  • Gilla
Nikodemus42
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror att det behöver mer undersökning. Det är osannolikt att båda sker.

Antingen är det tappvatten, avlopp eller kondens från ventilationen.

Att kondensvatten från ventilationen nästan omedelbart hamnar i den där tratten och rinner ut i skvallerröret låter lite osannolikt. Det borde vara rejäl fördröjning på det och inte vatten i stora mängder snabbt.

Om det läckte på tappvattnet skulle det sannolikt spruta lite hela tiden och inte bara när du tappar vatten vilket leder till att avloppet är mest troligt.
Vem tycker du jag bör höra av mig till ? De som fixade vårt badrum? En rörmokare i övrigt eller vem tycker du jag ska kontakta för att få detta undersökt?
 
L Lovenordgren90 skrev:
Vem tycker du jag bör höra av mig till ? De som fixade vårt badrum? En rörmokare i övrigt eller vem tycker du jag ska kontakta för att få detta undersökt?
Jag skulle kontakta de som hade fixat badrummet, iaf om du fick ett gott intryck av dem. De har ju varit och rivit i väggarna och bör kunna ha en rimlig förklaring eller gissning på vad det handlar om.
 
Jag skulle testa mer själv först. Typ låta bli att använda vattnet i köket alls under några timmar. Om fler i hushållet - tejpa en lapp på kranen.
Sedan typ koka pastavatten och se om det händer något i röret. Sedan testa tvärt om, efter att köket inte använts under flera timmar. Gå dit och spola i kranen.
 
Ring rörmockare om du inte är typen som vill riva upp saker själv...

Jag tycker det ser ut som vatten i hela skåpet. Det droppar från det gamla pluggade vita röret, det räfflade röret och verkar vara vatten både på avloppsrör och väggen bakom (svårt att se?)

Tyder på ganska ordentligt läcka högre upp som letar sig ner där det kan?

Rör hörn, isolering, vita markeringar, frågetecken, otydligt, potentiell vattenläcka eller byggfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karrock och 1 till
  • Laddar…
Hålet i golvet innanför, är det vatten i det? Och vart tar det vägen?

Den grå slangen som går mot badrums väggen, skaka lite lätt på den, då brukar man höra om det är en slang i den, om det inte är det så är det troligen den som går till den vita i badrummet och är någon form av skvallerrör från nåt ställe.
Eller går det hålet i golvet till den vita?

Verkar ju som att det även droppar från proppade röret, det bör åtgärdas, hur långa är dom rörbitarna?
 
L Lovenordgren90 skrev:
Vem tycker du jag bör höra av mig till ? De som fixade vårt badrum? En rörmokare i övrigt eller vem tycker du jag ska kontakta för att få detta undersökt?
Just nu lutar det åt en rörmokare om du inte vill/kan (har full respekt för det) felsöka mer själv.
 
Börja med att bara göra en sak i taget, dvs spola massa vatten i köket en stund, låt det stå på och rinna och gå ner och kolla i luckan, droppar det? Om så har det inte något med fläkten att göra.
Händer det inte något så stäng av vattnet och låt det vara av i ca 30min för att vara på den säkra sidan.
Kontrollera att det inte droppar något och gå där efter och slå på fläkten enbart. Vänta 15min eller vad du nu misstänker att det tar och kontrollera luckan.
Kontrollera om det är så att vattnet som droppar från det pluggade röret kommer från pluggen eller om det rinner längs utsidan på själva röret.

Rinner det på utsidan av röret behöver du ju kontrollera bättre uppåt vart det kommer ifrån. Har ni något ftx system i huset? Om så är det väl troligt att det är någon form av kondensavledning som @frankie365 nämnde. Men varför röret då är pluggat är ju lite oklart.
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.