T
Ska flytta in i en bostadsrätt och fick precis ett välkomstbrev från Solørbioenergi.

Där stod deras prislista och sen ett avtal som skulle signeras digitalt.

Det här är första gången jag köpt en bostad med fjärrvärme. Jag har inte kontaktat något bolag ang detta.
Är det obligatoriskt att ansluta sig till denna leverantör? Eller varför kommer det ett dokument att signera utan att jag bett om det?

Om jag måste ansluta mig till dom för att de har anläggningen, kan jag välja en annan elleverantör för förbrukad fjärrvärme?

Tabell över avgifter för uppvärmning: fast avgift, energipris, effektavgift för småhus och övriga fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
"kan jag välja en annan elleverantör för förbrukad fjärrvärme?"

Elleverantörer levererar el. Fjärrvärmeleverantören levererar Fjärrvärme.

Nej, du kan inte byta leverantör.

Är din brf ett rad eller kedjehus?

Med den där prislistan hade jag skrivit på, men ganska omgående börjat titta på att konvertera till värmepump om din brf tillåter det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
Brf:en är ett parhus skulle man kunna säga. Det är ett hus med två våningar. En lägenhet per våning.

Så i princip har jag inget val än att skriva på detta avtal?
Det är inte så att jag besviken över avtalet eller liknande. Men i alla andra fall så jämför man alltid leverantörer och priser mot varandra.
Men här finns inget att jämföra mot.
 
T Tovin skrev:
Brf:en är ett parhus skulle man kunna säga. Det är ett hus med två våningar. En lägenhet per våning.

Så i princip har jag inget val än att skriva på detta avtal?
Det är inte så att jag besviken över avtalet eller liknande. Men i alla andra fall så jämför man alltid leverantörer och priser mot varandra.
Men här finns inget att jämföra mot.
Finns ju knappast någon annan som kan putta in varmvatten i fjärrvärmeledningen...
Men det var attans dyrt, till och med direktverkande elelement skulle kunna vara billigare?
 
Förvånansvärt höga priser jfr vad tex jag betalar i Växjö. Både fasta och rörliga priser ligger riktigt högt.

Som sagts, det kan vara aktuellt med en iofs dryg investering i bergvärme eller LVVP, räkna på det och kolla om det är ok att fimpa fjv helt i din BRF.
___
PS. Här är aktuella priser i Växjö, jag blev litet förbannad att de höjt så mycket procentuellt från 2023 både på det fasta och rörliga. Men inser nu att det finns värre...

https://www.veab.se/privat/fjarrvarme/priser/
 
Redigerat:
T
Tack för era inputs.
Känns som man är rätt livegen när man bestämmer sig för att installera fjärrvärme.

Man kan varken byta bolag eller leverantör. Dom sätter sina egna prisnivåer och det går inte att byta ut dem.
Att byta uppvärmningssystem känns inte aktuellt, för det kommer ta bra många år att tjäna in pengarna för ett sånt byte.
 
T Tovin skrev:
Att byta uppvärmningssystem känns inte aktuellt, för det kommer ta bra många år att tjäna in pengarna för ett sånt byte.
Är fjärrvärmen då så dyr?

När man jämför mellan olika uppvärmningssystem så behöver man titta på totalkostnaden under tex en 50-årsperiod.

I totalkostnaden ingår tex:
Inköp, installation, anslutning, service, fast årskostnad, rörlig taxa, elförukning, utbyte (inköp, installation, etc), mm.

För en 50-årsperiod så är man troligen knappt halvvägs inne på andra fjv-centralen, eller ca halvvägs på tredje xVVP.
 
Siffrorna som TS presenterade upplevde jag som väldigt dyrt för fjv, både fast och rörligt pris.

Som jämförelse så försöker även jag med betydligt lägre fasta och rörliga fjv-kostnader att dra ner detta till ett minimum via att köra så mycket av värmen som möjligt via - i mitt fall - LLVP.

De "värme-kilowatt" jag får ut av denna LLVP via COP 3-4 typiskt, och som då ersätter fjv på 86 öre / kWh nu för värmeeffekt 1:1, gör att elen får vara förbannat dyr om det ska vara värt att köra fjv. Annorlunda när det är riktigt kallt såklart men det är det sällan i sydsverige.

En ytterligare parameter i just mitt fall är att all el jag köper för att driva LLVP för uppvärmning får en kostnadsreduktion med 60 öre eftersom jag över året säljer mer el än jag köper. Men även utan denna kompensation (momsersättning egentligen, inte subvention) så hade det varit värt för oss att maxa vad LLVP kan ge för att ersätta förhållandevis dyr fjv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Detta är exakt varför vi kommer se en död av fjärrvärmebolag i framtiden. Priserna är så höga att t.o.m. direktverkande el är attraktivt

I mitt område (inkl mitt hus) har alla fjärrvärme men nästan alla har installerat luft/luft-värmepump. Jag använder fjärrvärmen nästan enbart för varmvattnet nuförtiden.

Är osäker på om jag kan säga upp avtalet eller om jag är tvingad att ha det kvar
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
Jo jag tror det behövs ett uppvaknande vad gäller prissättning fjärrvärme.

Som konsument förstår jag mycket väl hur en utbyggd välfungerande fjärrvärme avlastar elsystemet i en nära framtid där effekt blir en ännu dyrare bristvara än det är idag.

Men... som just konsument har jag inte samhällsmålen som högsta prio. Jag har mina privatekonomiska mål och prioriterar minimal uppvärmningskostnad, givetvis.

Hade fjärrvärmen varit prissatt konkurrenskraftigt mot värmepumpsalternativen så kan det fungera. Nu är det sällan det, inte ens här med VEAB som exempel (Växjö). Därför använder jag så litet fjärrvärme som möjligt.

Problemet är självklart eskalerande, ju fler som gör som jag att (i vårt fall) halvera fjv-konsumtionen pga de galopperande priserna senaste året, ju dyrare blir det för alla pga de enorma fasta kostnaderna för att hålla fjv-systemet i drift. Och när de fasta kostnaderna blir orimligt höga så väljer fler och fler att avsluta kopplingen till fjv-nätet och välja värmepumpsalternativ istället.

Konsekvens: fjv blir ännu dyrare för de som av en eller annan anledning tvingas vara kvar i detta, systemet kollapsar.

Så de som sitter på fjv-systemen och bestämmer om div avgifter behöver agera snabbt nu. När massflykten inträffar så händer det mycket raskt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har också Solör med Ockerpriser utanför Ljungby i Småland.
8000+ för Jan/Feb, har svårt att tro deras kalkyl på 22k på helåret håller.

Då jag bor i hus så kanske det lönar sig att gå ifrån Fjärrvärme till Bergvärme.
Eller helt enkelt sätta igång oljepannan igen :/
 
Vi har nyligen gått från fjärrvärme till bergvärme av precis dessa anledningar. Priset ökade med 35% till 131 öre/kwh i vår kommun och det lär inte öka med blygsamma 3-5% kommande år heller som det annars gjort hos Solör Bioenergi.
2023 ökade priset med 13% och det var illa nog.
Visst, bergvärme är en stor investering men när man omgående ser över 70% minskad förbrukning så känns det mycket bra med bytet.

Vår fjärrvärmecentral var från 90-talet så det hade ändå snart varit dags att byta ut den.
 
K Krille1984 skrev:
Vår fjärrvärmecentral var från 90-talet så det hade ändå snart varit dags att byta ut den.
Varför skulle det ändå vara dags att byta ut den?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför skulle det ändå vara dags att byta ut den?
Den började kräva en del underhåll till o från, tekniska livslängden sägs ha närmat sig sitt slut också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.