Hejhej, jag håller på att snickra några platsbyggda garderober i furu och tänkte olja in dem med kokt linolja. Min fråga är dock om det egentligen är någon skillnad på linolja och linolja. Ska jag beställa en 5l dunk från Ottosons (eller andra linoljefärgsmärken) eller kan jag lika gärna svänga förbi Jula påväg hem från jobbet och köpa några flaskor Hagmans kokta linolja? Är det samma sak eller skiljer sig kvalitén (och därmed slutresultatet) på oljan

https://ottossonfarg.com/linolja/kokt-linolja-3/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../lacker-och-ytbehandling/kokt-linolja-005336/
 
Klart det är skillnad på linolja och linolja
Det är som olivolja och olivolja, båda kan vara extra Virgin men smaka helt olika.
Råvara, metod för utvinning och sen hanteringen.

Tycker Ottossons är fin, men hade det krisat så hade jag köpt den från jula med
 
  • Gilla
jonaskop
  • Laddar…
Jag som östgöte vill slå ett slag för ljus östgötsk linolja, helst köpt direkt från odlaren men jag tror att de flesta seriösa färgtillverkare och linoljeförsäljare egentligen har motsvarande kvalite även om priset säkert kan vara högre i små snygga förpackningar med ett känt namn på.

Om man bara behöver en liter tror jag Claessons trätjära kan leverera fullgod svensk linolja antingen direkt eller via sina återförsäljare.
 
Karrock
Det är skillnad på rå och kokt i tillämpning och (som jag förstår) kallpressad och varmpressad i kvalite, där kallpressad är bättre.
 
Köp en kvalitets olja, tex Ottosson, wibo eller liknande. Dessa är normalt kallpressade och har äkta pigment.
Det är extremt drygt, en liter eller två räcker till många garderober.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, det blev en beställning på en 5l dunk från Ottosons.
 
G guggen skrev:
Köp en kvalitets olja, tex Ottosson, wibo eller liknande. Dessa är normalt kallpressade och har äkta pigment.
Det är extremt drygt, en liter eller två räcker till många garderober.
En linolja har väl varken äkta eller oäkta pigment och TS tänkte väl olja och inte måla.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag som östgöte vill slå ett slag för ljus östgötsk linolja, helst köpt direkt från odlaren men jag tror att de flesta seriösa färgtillverkare och linoljeförsäljare egentligen har motsvarande kvalite även om priset säkert kan vara högre i små snygga förpackningar med ett känt namn på.

Om man bara behöver en liter tror jag Claessons trätjära kan leverera fullgod svensk linolja antingen direkt eller via sina återförsäljare.
Som annan östgöte med rapsfält utanför husknuten undrar jag var man hittar denna lokala linolja?

Tror rapsen som skördas här åker till Karlshamn (eller liknande).
 
tensiden tensiden skrev:
Som annan östgöte med rapsfält utanför husknuten undrar jag var man hittar denna lokala linolja?

Tror rapsen som skördas här åker till Karlshamn (eller liknande).
Linolja framställs genom pressning av linfrön, det är således lin som odlas, så det skall vara "blå rapsfält". Vi har några enstaka lokala linodlare som odlar och pressar själva, det är faktiskt dessutom ofta billigare än i handeln.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
Vad jag skulle vilja veta är när man ska använda rå eller kokt linolja. För 20 år sen sa någon till mig att den råa är att föredra för molekylerna har inte polymeriserats av kokningen och att den därför tränger in bättre.

Jag har en lågpris femlitersdunk rå som har räckt i 10 år.
 
Redigerat:
tensiden tensiden skrev:
Som annan östgöte med rapsfält utanför husknuten undrar jag var man hittar denna lokala linolja?

Tror rapsen som skördas här åker till Karlshamn (eller liknande).
På den förpackning jag har innomhus står det" Rå kallpressad linolja från egen odling i Svanhals" Egdals lin och oljeprodukter 59021 Väderstad, men du kan höra med din närmaste rapsbonde om han även odlat nån lin och vill sälja dig nån olja.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Linolja framställs genom pressning av linfrön, det är således lin som odlas, så det skall vara "blå rapsfält". Vi har några enstaka lokala linodlare som odlar och pressar själva, det är faktiskt dessutom ofta billigare än i handeln.
Det är ännu bättre om det är 'blå linfält' tycker jag
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ännu bättre om det är 'blå linfält' tycker jag
Det är dessutom ännu en fin bieffekt av att använda linolja, vackra fält.
Tyvärr är pressarna inte helt billiga, så det är knappast en lönsam affär i små volymer.
 
G guggen skrev:
Linolja framställs genom pressning av linfrön, det är således lin som odlas, så det skall vara "blå rapsfält". Vi har några enstaka lokala linodlare som odlar och pressar själva, det är faktiskt dessutom ofta billigare än i handeln.
Nämen så klart. Den tankevurpan från min sida var inte att leka med. Ursäkta, jag går och lägger mig nu.
 
F fribygg skrev:
På den förpackning jag har innomhus står det" Rå kallpressad linolja från egen odling i Svanhals" Egdals lin och oljeprodukter 59021 Väderstad, men du kan höra med din närmaste rapsbonde om han även odlat nån lin och vill sälja dig nån olja.
Svanhals/Väderstad alltså. Bara ett par stenkast bort. Tack för infon! (Alla turer till Väderstad är välkomna, för då kan man passa på att smita in på caféet. 😋)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.