Funderar på att göra ett rum i garaget. Nu ligger där bara betonggolv. Måste man isolera det isf? Om jag lägger golv vad måste man ha under golvet?

Där är element inne så där är värme , det sitter ihop med huset.

väggarna är gips och dem är isolerade för det ligger ett hus intill på andra sidan ommed.

enda man får isolera där garageluckan är o stänga den o sätta fönster.

nån som vet vad detta kan kosta?
 
måste o måste.. finns ju tofflor..

Testa en vinter o se hur kallt det blir..

Ska du isolera så är det mycket jobb.. Bila upp plattan gräva ur.. dränera... Isolera.. gjuta.. Kanske lägga ner golv värme när man ändå håller på?

 
Per-Erik skrev:
måste o måste.. finns ju tofflor..

Testa en vinter o se hur kallt det blir..  

Ska du isolera så är det mycket jobb..  Bila upp plattan gräva ur.. dränera... Isolera.. gjuta..  Kanske lägga ner golv värme när man ändå håller på?
måste man göra allt sådant, kan man inte lägga isolering isf på betongen o sen golv på det?
ja man får testa isf.
 
I mitt förra hus hade man reglat upp en del av garagegolvet, funkade utmärkt, dock blir det aldrig lika varmt som om man gör det på riktigt.

För att få en rimlig kostnad och arbetsinsats hade jag nog helt enkelt reglat upp ovanpå betongen och så isolerat med matta. Sedan på med diffspärr och golvspånskiva.
 
Anders Nilsson skrev:
I mitt förra hus hade man reglat upp en del av garagegolvet, funkade utmärkt, dock blir det aldrig lika varmt som om man gör det på riktigt.

För att få en rimlig kostnad och arbetsinsats hade jag nog helt enkelt reglat upp ovanpå betongen och så isolerat med matta. Sedan på med diffspärr och golvspånskiva.
hur isolerat med matta? vad är diffspärr? och sen ovanpå skivan lagt golv sen? Kommer isf ha plast el vinyl matta.

Innanför garagedörren så är där en lucka i golvet, har inte kollat vad det ärm nån gissade på avloppsrör osv. Kunde man inte lagt golv fram till dess och sen haft som en lös bänk ovanför luckan, så att om dem måste till(radhus) så kan man bara lyfta bort bänken? Borde ju gå. Om jag då sätter fönster , el kanske dörr med så kan dem ju komma in det hållet.
 
jo visst går det att fuska ;) ... Problemet är att det kan straffa sig i längden.. :-/

Problemet är fukten som kommer upp ur plattan. vart ska den ta vägen?

Diffspärr är plast kan man säga som ska hindra fuktvanring. Efter som betong golvet har direkt kontakt med fuktig mark.

Isola har en teknik/lösning på hur man kan göra.. sen hur bra det är vet jag inte.. sen om det går att isolera under det vet jag heller inte...

http://www.isola.se/appl.asp?id=146

När Anders Nilsson menar att isolera med matta så menar han nog detta..
http://sg-isover.inforce.dk/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=4124b&typ=bygg

Gör du som Anders Nilsson tipsar om måste du ha stål reglar, trä kommer ruttna/möggla.

Finns många inredda källare som har just möggel/fukt problem....
 
Per-Erik skrev:
jo visst går det att fuska  ;) ... Problemet är att det kan straffa sig i längden..  :-/

Problemet är fukten som kommer upp ur plattan. vart ska den ta vägen?

Diffspärr är plast kan man säga som ska hindra fuktvanring. Efter som betong golvet har direkt kontakt med fuktig mark.

Isola har en teknik/lösning på hur man kan göra.. sen hur bra det är vet jag inte.. sen om det går att isolera under det vet jag heller inte...

[länk]

När Anders Nilsson menar att isolera med matta så menar han nog detta..
[länk]

Gör du som Anders Nilsson tipsar om måste du ha stål reglar, trä kommer ruttna/möggla.

Finns många inredda källare som har just möggel/fukt problem....
måste man isolera överhuvudtaget?
Kan man inte bara lägga plastmatta direkt på betongen, el bara ha nåt emellan? Där är ju varmt inne. Garaget ligger mellan två hus, alltså sitter ihop med vårt och grannens hus. Det ska isf bli hundrum där inne.
ja som ni hör kan jag ingenting.
Någon som vet vad det kan kosta om man gör på andra sätt och reglar o isolerar o allt ni sa?

 
nja.. Plast mattan är ju ganska tät.. kan tänka mig att det funkar.. Se till att göra rent betong golvet först bara.. Du har inte funderat på att måla? kan ju vara ett vättigt alternativ.. då kan betongen andas som den ska..

Ett "hund rum".. Hundar har ofta päls och blir det kallt kan man ju alltid ha dom ligga på en madrass eller liknande.. så för en 4 fota vänn är det nog inga problem..


Min hund uppskattar iallafall som det är nu (varmt) att ligga o svalka ner sig på betongen..

Att regla o hålla på.. Matreal kostnad kanske runt 10 tusen? vet inte vad Isola tar för sin lösning.. Men den är säkert "dyr"... Sen vet jag inte heller inte hur stort rummet är.. En yrkes man som fixar rummet tar nog 450:- i timmen eller mer.. räkna med kanske 3 dagars jobb..

Tänk på att jag höftar ganska rejält nu...
 
Per-Erik skrev:
nja.. Plast mattan är ju ganska tät.. kan tänka mig att det funkar.. Se till att göra rent betong golvet först bara.. Du har inte funderat på att måla? kan ju vara ett vättigt alternativ..  då kan betongen andas som den ska..

Ett "hund rum".. Hundar har ofta päls och blir det kallt kan man ju alltid ha dom ligga på en madrass eller liknande.. så för en 4 fota vänn är det nog inga problem..


Min hund uppskattar iallafall som det är nu (varmt) att ligga o svalka ner sig på betongen..

Att regla o hålla på.. Matreal kostnad kanske runt 10 tusen? vet inte vad Isola tar för sin lösning..  Men den är säkert "dyr"... Sen vet jag inte heller inte hur stort rummet är..  En yrkes man som fixar rummet tar nog 450:- i timmen eller mer..  räkna med kanske 3 dagars jobb..

Tänk på att jag höftar ganska rejält nu...
Jo på ett sätt kanske jag hade kunnat måla, men är lite rädd att det blir för kallt då. Vill inte att hundarna ska bli sjuka.
Om du undrar varför jag ska ha hundrum, så har vi kennel. Har ett hund rum nu men tänkte att man kanske kunde utnyttjat garaget med=) Det är bra att ha ett till dem så man kan sätta alla hundsaker där inne.

usch det blir ganska dyrt att regla och allt=(

Blir det lätt fukt så i betongen?
 
Ber om ursäkt om jag kommit med dåliga råd, men dels uppfattade jag det som att det viktigt att det var billigt, dels har jag själv ingen dålig erfarenhet av uppreglade konstruktioner.

I mitt tidigare hus hade man byggt ut köket med en extra betongplatta där man tryckt ner träreglar direkt i betongen utan fuktskydd, sedan reglat på kors. 30 år senare när jag bytte golvspånskivorna för att få bort knakljud så var dessa reglar fortfarande intakta. Likaså hade man reglat upp ovanpå garagegolvet genom att bara ställa reglarna direkt på betongen och så lagt isolering mellan reglarna och ovanpå en plastfolie. Sedan låg det golvspånskiva överst. Inga fuktproblem i den konstruktionen heller.

När jag sålde huset tog jag en doldafelförsäkring. Killen som kom körde ner proben till fuktmätaren i de ingjutna reglarna och konstaterade en något förhöjd fukthalt men inga mögelproblem.

Den fukt som kommer upp från betongplattan i garaget beror ju bland annat på hur väl dränerat det är under samt betongens kvalitet. Om man inte vet vad man håller på med är det väl bäst att tala med en byggnadsingenjör som ved om det fungerar eller ej, men min egen erfarenhet är alltså att det fungerar.

Om du följer den här länken och söker på "platon" får de lite mer information:

http://www.byggahus.se/bygga/svar_golv.htm

Jag hade nog lagt platonmatta i botten och kört med ventilerade socklar, men som sagt, tala med en byggnadsingenjör!
 
Anders Nilsson skrev:
Ber om ursäkt om jag kommit med dåliga råd, men dels uppfattade jag det som att det viktigt att det var billigt, dels har jag själv ingen dålig erfarenhet av uppreglade konstruktioner.

I mitt tidigare hus hade man byggt ut köket med en extra betongplatta där man tryckt ner träreglar direkt i betongen utan fuktskydd, sedan reglat på kors. 30 år senare när jag bytte golvspånskivorna för att få bort knakljud så var dessa reglar fortfarande intakta. Likaså hade man reglat upp ovanpå garagegolvet genom att bara ställa reglarna direkt på betongen och så lagt isolering mellan reglarna och ovanpå en plastfolie. Sedan låg det golvspånskiva överst. Inga fuktproblem i den konstruktionen heller.

När jag sålde huset tog jag en doldafelförsäkring. Killen som kom körde ner proben till fuktmätaren i de ingjutna reglarna och konstaterade en något förhöjd fukthalt men inga mögelproblem.

Den fukt som kommer upp från betongplattan i garaget beror ju bland annat på hur väl dränerat det är under samt betongens kvalitet. Om man inte vet vad man håller på med är det väl bäst att tala med en byggnadsingenjör som ved om det fungerar eller ej, men min egen erfarenhet är alltså att det fungerar.

Om du följer den här länken och söker på "platon" får de lite mer information:

[länk]

Jag hade nog lagt platonmatta i botten och kört med ventilerade socklar, men som sagt, tala med en byggnadsingenjör!
Jag vet som sagt inget om detta så alla tips är välkomna, även ditt=)
Låter skönt att du ej haft problem.
Det här med dräneringen har jag ingen aning om då det som sagt är ett radhus, vi bekostar bara sakerna inne.
Och du har rätt jag vill ej ha ett för dyrt alternativ.
nu har jag lite tips på vad man kan göra så då vet jag lite mer vad vi kan kolla upp.
Tack för alla era svar.
 
Anders..

Det är mycket bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Utan erfarenheter skulle forumet bli ganska tomt... Fukt problemen är inte en garanti men det är tyvvär mycket vanligt..
det kan fungera utan problem i flera, flera år..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.