Hej, jag har lite funderingar inför ett husköp. Vi kan eventuellt få ett rätt nytt Älvsbyhus (12 år gammalt) för en överkomlig summa. Dock uppenbarade sig vissa problem med huset när vi var på visning. Vi kan ta att det är lite jobb på huset men vill inte att det ska skena iväg.

1. Vinden är oinredd och oisolerad, det rann kondens nerför insidan taket när vi var på visningen. Fukt på spånskivegolvet, inget mögel vad jag kunde se. Kan va för att man öppnat luckan för trappen och det är vinter. Men kändes inte så bra. Detta i kombination med att det varit så i 12 år är väl inte bra men behöver det vara så farligt om man gör något åt det nu?

2. Krypgrunden hade ingen plast på botten, det var små vita prickar liknande mögel på masoniten under golvet. Klickgolvet hade fläkt upp en del. Hårt skurat eller fukt underifrån, vet ej. Kan man klara sig med att lägga plast/ få ner fuktigheten så möglet ger sig?

3. Bör man backa eller kan det vara värt att ta renoveringarna som krävs? Att bygga övervåning lär ju kosta en del också.

Tacksam för input!
 
Jag hade inte vågat köpa det huset utan att göra en överlåtelsebesiktning och låta en besiktningsman titta på det, göra fuktmätningar mm och komma med ett utlåtande. Det går att skriva kontrakt med besiktningsförbehåll, dvs en klausul som säger att köpet går tillbaka om besiktningen visar på allvarliga fel och/eller att ni kommer överens med säljaren om en ny summa med avdrag för bristerna.

Åtgärda fukt i krypgrunden handlar om att dränera, ha fungerande stuprör, inga planteringar runt grunden, isolera kallvattenledningar, rensa ut material i krypgrunden och sedan täcka med plast som du säger.
 
  • Gilla
frisken
  • Laddar…
Kondensen på vinden låter märkligt. Stod luckan till vinden öppen under hela visningen, och det var kallt ute, så kan det vara en anledning, men jag skulle nog vilja att en besiktningsman kollade det.
Grunden hade jag också velat få ordentligt genomgången av en besiktningsman. Älvsbyhus hade lite tveksamma lösningar i sina grunder förr. Dock har jag svårt att tro att det är så pass fuktigt i grunden att golvet rest sig innomhus. Det låter inte så utifrån din beskrivning. Det är troligen ägaren som misshandlat golvet. Men även här kan ju besiktningsman ge besked.
Vinden ska inte behöva renovering om du inte vill inreda. Grunden däremot behöver åtgärdas. Det kan du lösa själv men kommer kosta en del med avfuktare mm. Prisavdrag kanske kan förhandlas?
 
R robert0614 skrev:
Hej, jag har lite funderingar inför ett husköp. Vi kan eventuellt få ett rätt nytt Älvsbyhus (12 år gammalt) för en överkomlig summa. Dock uppenbarade sig vissa problem med huset när vi var på visning. Vi kan ta att det är lite jobb på huset men vill inte att det ska skena iväg.

1. Vinden är oinredd och oisolerad, det rann kondens nerför insidan taket när vi var på visningen. Fukt på spånskivegolvet, inget mögel vad jag kunde se. Kan va för att man öppnat luckan för trappen och det är vinter. Men kändes inte så bra. Detta i kombination med att det varit så i 12 år är väl inte bra men behöver det vara så farligt om man gör något åt det nu?

2. Krypgrunden hade ingen plast på botten, det var små vita prickar liknande mögel på masoniten under golvet. Klickgolvet hade fläkt upp en del. Hårt skurat eller fukt underifrån, vet ej. Kan man klara sig med att lägga plast/ få ner fuktigheten så möglet ger sig?

3. Bör man backa eller kan det vara värt att ta renoveringarna som krävs? Att bygga övervåning lär ju kosta en del också.

Tacksam för input!
Min erfarenhet är att kondens på en kall vind uppstår riktigt kvickt om man har luckan öppen vilket kan vara en "felfri" förklaring. En sak som talar för detta är att du säger att du inte sett någon påväxt på vinden trots rinnande kondens. Jag är ingen expert men om det hade varit så pass blött att det till och med rinner under någon längre period så hade jag nog förväntat mig någon typ av påväxt.

Två möjliga felkällor vid fukt på vinden som jag själv stött på är om luckan är otät, eller om ångspärren inte är ansluten korrekt mellan övervåningens ytterväggar och tak. En läckande lucka fixar man ju själv med lite tätningslist för en hundring. Att ansluta ångspärren korrekt mot taket fixade jag visserligen också själv, men i mitt fall var problemet begränsat till ett rum med knappt 3 meter yttervägg. Hade det varit alla ytterväggar så hade det ju blivit en hel del jobb med att göra om alla ytskikt.
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.