Tänker installera FTX i ett 50-talshus, och har ursprungligen planerat ett roterande aggregat (t.ex. Heru 160 S EC) på kallvinden. Men av diverse anledningar (bland annat för trång vindslucka) kan det vara mer attraktivt att istället ha aggregatet placerat inne i det vidbyggda garaget. Men får man det, med tanke på alla regler för brandceller osv?

Jag vill helst inte bara ha lösa åsikter om detta, utan gärna en referens till tillämplig lagstiftning (typ från Boverket eller liknande) som tydligt nämner om det är tillåtet. Har själv letat runt i BBR, men det är så flummigt beskrivet när det gäller brandskydd att det är omöjligt för mig att förstå exakt vad som gäller.

Det jag förstått (också från trådar i detta forum) är att man inte kan inkludera två skilda brandceller (dvs hus och garage) i samma FTX-system (såvida man inte installerar svindyra brandventiler eller liknande). Men min tanke är INTE att garaget ska ventileras av aggregatet, det ska bara stå där.

Så alla rör från FTX:en kommer att gå rakt upp genom garagetaket, svänga 90 grader (utomhus), sen in till kallvinden via husets gavelvägg. Både huset och garaget har väggar av lättbetong, men i övrigt är det inte så mycket bevänt med brandcellsegenskaperna. Innertaket i garaget består bara av spontat trä, inga gipsskivor osv, så brinner garaget så mycket att elden kommer upp genom papptaket så lär den även fjutta eld på husgavelns takutskjut, och sen in i spånet på vinden.

Jag har även källare där FTX:en i teorin kunde stå (mer info om huset finns i https://www.byggahus.se/forum/posts/5606738/). Men dragning av två st grova spirorör rakt från källaren upp till vind blir inte rolig, så vill helst undvika detta. Dessutom är enda tänkbara källarplaceringen av FTX:en rakt under vårt huvudsovrum, vilket känns obra ljudmässigt.
 
Redigerat:
Hej

Om samtliga rör i garaget isoleras med 50mm brandmatta så är det inga problem. då har du fortsatt avskiljt EI30 mot garaget, dubbelkolla så även aggregatet har tillräcklig isolering, alternativt gör en isolerad eller gipsad låda till den med rätt brandklass.
 
O ogget skrev:
Om samtliga rör i garaget isoleras med 50mm brandmatta så är det inga problem. då har du fortsatt avskiljt EI30 mot garaget, dubbelkolla så även aggregatet har tillräcklig isolering, alternativt gör en isolerad eller gipsad låda till den med rätt brandklass.
Har du nån referens till detta? Boverket? Eller andra regler? Att jag frågar beror på att jag vet om några installationer där FTX:en står just i garaget, utan några särskilda åtgärder runt rören. Har dock inte koll på om dessa är korrekta eller inte, enligt brandreglerna.

En bekant har också nyligen installerat på detta sätt, och menar att det är ju "så man gör". Ritningarna (inkl. placeringen av FTX) har gjorts av ett ventilationsföretag, men han har sedan själv installerat allt. Han har skickat in bygganmälan till kommunen i god tid, utan att få klagomål, men har ännu inte gjort OVK:n.
 
Regelverket är att det ska brandavskiljas EI30 mot garage, om du isolerar med 50mm brandmatta så klarar du EI30.

Det är klart man kan skippa att brandavskilja, det är ingen som kommer att kontrollera om du gjort rätt,
OVKn kontrollerar normalt inte brandskydd, möjligtvis kan det tas upp som "bra att veta" Det är väl när det väl börjar brinna det kan upptäckas.

När jag gjort en bygganmälan till kommunen fick jag godkänt, med en rad där dom skrev att man ska tänka på eventuella brandkrav, men inget dom tittar specifikt på.
 
  • Gilla
eplgh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.