Hej,

Har sökt runt en massa här på forumet och även på nätet, men har inte riktigt hittat någon info kring en relativt tjock betongplatta utan armering gällande hållfasthet.

Lång historia kort: Vi har en byggnad som byggdes 1992 och tanken på den tiden var att detta byggdes som ett extrahus på tomten till huvudfastigheten. När vi köpte bostaden så hade tomten styckats och huvudbostaden är nu en annan fastighet.

Även om vårt hus är byggt 1992, så är det inte enligt dåtidens standard. Ytterväggar är totalt cirka 200mm, så lite mer åt fritidshus-standard med andra ord.

Genom åren så har vi gjort rätt så omfattande renoveringar och nu är vi redo att ta steget att bygga en övervåning på cirka 55kvm över centrum på nedre plan. Har nu en fundering kring vår betongplatta. När vi genom åren har renoverat så upptäckte vi att den är cirka 30 cm tjock. Se bilder i denna tråd. Jag hittade dock aldrig några armeringsjärn så det verkar som att det endast är betong som man har använt.

Frågan är nu, går det att ta reda på hur pass mycket tryck betongen pallar? Enligt originalritningarna så skulle plattan vara cirka 12cm tjock mot mitten, men tycker att vi hittade cirka 30cm mer eller mindre överallt.

Vi ska få tag i en konstruktör som kan titta på plats, men det kanske finns folk här som har koll på vad 30cm tjock betong bör klara i last? Självklart beror det väl på hur den är blandad, vilket jag såklart inte vet :)

Håller tummarna att någon annan här kanske har haft något liknade fall. Jag vet inte hur vanligt det är med så pass tjock platta utan armering. Verkar finnas cirka 5-7cm isolering under betongen iallafall.

Stort Tack på förhand!

Mvh Tobbe
 
  • Hus under renovering, grävmaskin, nyanlagd grund, kvällsljus, geotextilduk, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående byggarbetsplats med öppen golvsektion, isolering, träramar och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggarbetsplats med öppen golvsektion, trappstege, isolering och trästommar. Oordnat och under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tobias Aschbacher och 1 till
  • Laddar…
Ser väldigt avvikande ut, voter brukar vara 30 cm. ( Voter gör man under där största lasten ska tas, ytterväggar & vissa innerväggar gjörs tjockare & armeras vid gjutningen)

Att gjuta en platta 30 cm tjock förbättrar inte särskilt mycket om underlaget inte bär vikten den ska bära, utan "svagaste länken" är alltid totalt sett.
Bygger man på lerbotten för ex, så kan en större bärande yta "hjälpa" att bära upp vikten, eller att man pålar då all anläggningsyta på pålarna tar upp vikten. ( om man inte pålar ända ned till berg)

Om det kommer bli bra eller inte för dig beror på hur markförutsättningarna är under platten, & om underarbetet är bra gjort.

Betong i sig själv är väldigt starkt, men inte om det betongen står på inte stödjer betongen.

MvH Jawen
 
  • Gilla
Tobias Aschbacher
  • Laddar…
Hej igen!

Har nu kikat igenom lite fler gamla bilder (tänk va bra att man tar en massa bilder med telefonen när man renoverar), och ser nu att det verkar ligga lite armering i plattan rätt så nära ytan.

Hittade även en bild från arkivet. Där anges plattan till 12cm, men av någon anledning så är den tjockare.

Således bör ju själva Voten också vara armerad kan man tycka (hoppas på).

Oavsett så behöver vi ha en konstruktör som skall kika på projektet, så jag antar att den personen behöver inspektera huset lite mer på plats.

Spännande detta :)
 
  • Teknisk ritning, arkitektur, konstruktionsdetaljer, måttangivelser, byggnadsplan, svartvitt foto, liggande format, plansch i pärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobias Aschbacher skrev:
Hej igen!

Har nu kikat igenom lite fler gamla bilder (tänk va bra att man tar en massa bilder med telefonen när man renoverar), och ser nu att det verkar ligga lite armering i plattan rätt så nära ytan.

Hittade även en bild från arkivet. Där anges plattan till 12cm, men av någon anledning så är den tjockare.

Således bör ju själva Voten också vara armerad kan man tycka (hoppas på).

Oavsett så behöver vi ha en konstruktör som skall kika på projektet, så jag antar att den personen behöver inspektera huset lite mer på plats.

Spännande detta :)
Konstruktören som ritat din grund/Vot ser ut att vara från den gamla goda sorten! ( den bästa!)

Och du har 3 stycken armeringsjärn i botten på voten samt ett längre armeringsjärn med 3 böjar som löper i hela voten och även upp & går ett par cm precis under ytan. ( & även armeringsnät 8150 ell 6150 under översta armeringsjärnet)

Så grunden & armeringen är perfekt!
Det som kan hända beroende på hur hög hållfasthet cellplasten/isoleringen under betongen har, är att den i sig själv inte är lämpad för "stora" laster, & att den därmed kan komprimeras något när lasterna blir för stora.

Det positiva här är att du endast har 50mm & att den procentuellt inte kommer kunna komprimeras nått särskilt. Hade du däremot haft 300mm (för mjuk cellplast), så hade den kunnat komprimeras flera centimeter pga för hög last. (hoppas du förstår hur jag menar)

Det står ju 50 ECOPRIM på ritningen, så du kanske kan ta reda på vilken hållfasthet den har?
( Idag heter ju cellplast hållfastklassning S60, S80, S100, MX200, 300 o.s.v, där ett högre nummer oftast tål en högre last)

Och standarden på isolering under plattan 1990/91/92 fanns knappt, ofta användes precis som i ditt fall 50mm eller vissa drog på & använde "hela" 100 mm.

Lägg inte ner så mycket pengar på rådgivning av s.k experter/ingenjörer, ingen av dom kommer garantera någonting men fakturera saftigt!

Det viktiga här är att du försöker räkna ut vad totalvikten på din nya byggnadsdel (d.v s dem ca 55 kvm blir) , och dela sedan totalvikten på dom 55 kvm så får du ut tryck per kvadrat" extra"

Såg nu att du har 70mm i voten & 50mm över resten av plattan.

MvH Jawen
 
Tack så mycket Jawen! :) Jag kollar med Paroc vad de säger.

Fick även tag på en till bild från Kommunens Arkiv igår som jag bifogar här. Svårt att tyda det handskrivna, men står det kanske K25 på betongkvalitet?
 
  • Svårtydd handskrift, anteckningar eller beräkningar inkluderar siffror, ord och några matematiska symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobias Aschbacher skrev:
Tack så mycket Jawen! :) Jag kollar med Paroc vad de säger.

Fick även tag på en till bild från Kommunens Arkiv igår som jag bifogar här. Svårt att tyda det handskrivna, men står det kanske K25 på betongkvalitet?
K 25 motsvarar 18 MPa vilket var standard, du ser också byglar 170 kg & det är dom längre järnen med 3 böjar som går i hela voten.

Din grund är exemplarisk gjord även om det vore bra att få fram tryckfasthålligheten på din cellplast/isolering
 
  • Gilla
Tobias Aschbacher
  • Laddar…
Det är bara kantbalken som är tjock. Plattan i övrigt är ju bara ca 10cm. Enligt ritningen är den också armerad.
Men, sen är det så att betong tål oerhört mycket tryck. Även utan armering. Arnering har man mest för att betong har dålig draghållfasthet. Samt att den spricker, när den härdar, utan armering.
 
J jawen skrev:
K 25 motsvarar 18 MPa vilket var standard, du ser också byglar 170 kg & det är dom längre järnen med 3 böjar som går i hela voten.

Din grund är exemplarisk gjord även om det vore bra att få fram tryckfasthålligheten på din cellplast/isolering
Känns lovande på något sätt :) Återkommer när / om jag får svar från Paroc.

Tack för att du kunde tyda anteckningarna där Jawen!
 
A AG A skrev:
Det är bara kantbalken som är tjock. Plattan i övrigt är ju bara ca 10cm. Enligt ritningen är den också armerad.
Men, sen är det så att betong tål oerhört mycket tryck. Även utan armering. Arnering har man mest för att betong har dålig draghållfasthet. Samt att den spricker, när den härdar, utan armering.
Där vi har bilat upp golvet genom åren så har vi stött på minst 25cm betong och då är det en bra bit från kantbalken. Kanske beror på att första ägaren hade en verkstad i ena delen av huset. Stämmer hur som haver inte in med 12cm enl K-Ritningen som jag hittade från kommunen :)

I vilket fall som helst, så är det viktigaste att kantbalkarna är starka så vi kan bära en andra våning. Har 2-3 olika konstruktörer som skall uppskatta pris för K-ritningar och komma med rekommendationer, så vi får se vart det bär.

Spännande är det i alla fall :D
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.