L Lojsi skrev:
Hej tack snälla för ditt svar ! Är verkligen tacksam för ditt och alla er andras bra svar ! Men Hur menar du - du skriver så ”dör frågan redan då ”? Menar du att om de inte anmält till oss att fler containers behövs och ändå beställer 2 extra så får det stå för husleverantören?
Som jag förstår det menar entreprenören att det ingår två containers i avtalet. Om entreprenören är i behov av mer förvaringsutrymme verkar det rimligt att hyra för en till container ska betalas av beställaren. Men om entreprenören inte aviserar om att han är i behov av mer förvaringsutrymme för att material inte ska bli förstört eller skadas, hur ska du då kunna hjälpa honom med att ställa dit en tredje container om vi förutsätter att du inte är synsk och allvetande?
Med det sagt menar jag inte att jag tycker att det är rimligt med en tredje container, utan snarare att hans argument att du ska stå för kostnaden av förstört material är orimligt även ur denna aspekt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
HabanLaban och 4 till
  • Laddar…
L Lojsi skrev:
Nej så är det inte . Om du svarar så läs gärna förutsättningar . Tror du missat lite tack ändå. Det står för det första inte i avtal . Och det har slängts enbart pga av att det inte täcktes samt hade beställts ca 48 balar för mycket. För att vara tydlig det hade räckt med 2 containers om inte snickaren låtit 48 balar bli genomblöta o måste kastas och om husföretaget hade beställt rätt mängd isolering. Dvs då hade Ingen isolering behövt slängas . Så oavsett så har husföretaget o snickaren pga rent slarv med hantering och för stor mängd beställt material som vi fått betalt - orsakat de 2 extra containrarna. En containers kan kosta 50-60000 kr och isolering 1000 Kr / bal. Tack för dina svar jättesnällt men du har helt missuppfattat situationen och att du gissar är ingen hjälp.
Har ni alltså fått en faktura både på den felaktigt beställda isoleringen samt de containers som behövdes för att slänga isoleringen när den blev förstörd p g a regn? D v s 10-12 tkr för två containers samt 48 tkr för de onödiga balarna isolering? (Antar att du skrev fel och menar 5-6000 kr för en container?)

Be dem specificera vad containrarna användes till och var de till isoleringen ser jag ingen som helst anledning för dig att betala varken för containers eller isolering.

/Krille
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Som jag förstår det menar entreprenören att det ingår två containers i avtalet. Om entreprenören är i behov av mer förvaringsutrymme verkar det rimligt att hyra för en till container ska betalas av beställaren. Men om entreprenören inte aviserar om att han är i behov av mer förvaringsutrymme för att material inte ska bli förstört eller skadas, hur ska du då kunna hjälpa honom med att ställa dit en tredje container om vi förutsätter att du inte är synsk och allvetande?
Med det sagt menar jag inte att jag tycker att det är rimligt med en tredje container, utan snarare att hans argument att du ska stå för kostnaden av förstört material är orimligt även ur denna aspekt.
Vi talar nog om kostand för avfallscontainer. Inte förvaring. TS syftar till att det felbeställda behövts kaseras i container pga att de inte tagits hand om det. Står ingen stans att entreprenören skall debitera TS för isoleringen, utan bara för avfallshanteringen. Det är ju dock orimligt att TS skall betala för "transport" av deras felbetällning.
 
Jag trooor att jag förstår. Men TS utrycker sig på ett minst sagt inte tydligt sätt. Det blir lite svårt att följa och att ”fakta” är lite olika i olika svar.

Du vill att någon ovan skall läsa ditt inlägg igen och jag måste säga att destomer jag läser desto otydligare blir det för mig.

Hur vet man att det beställts för mycket isolering?
Varför har man inte skyddat denna?
Är containrarna till för att kasta grejor i eller är det byggbodar för förvaring?

Det känns som att det saknas lite fakta och att detta kanske bara är ett missförstånd.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Riktigt tråkigt och rent slarv som leder till merkostnader och jobb.

Hade kunnat varit i samma situation.
Jag tog själv mot paroc-leveransen fast det skulle vara på byggarnas bord.

Åkte från jobbet och bar in alla paket och täckte resterande noga. Som de levererades så hade de inte klarat något regn alls.

Nu hade jag förmånen att få nästan samma överskott men som såldes av mig på blocket för 20% under bygghandelns pris. Gav fint netto tillsammans med en pall OSB.

Skulle blivit skogstokig om man fått betala för att bli av med förstört överskott.

Hur kan man som entreprenör bara beställa hämtning och helt medvetet skicka på kunden en väldigt dyr deponi utan samråd.

Som privatperson så kan jag lämna isolering gratis på tippen, så det jag kan köra bort på 2-3 timmar med egen bil och stor vagn som alternativ ska ingen byggare ta sig friheten att forsla bort på dyrast tänkbara sätt.

Något som kunde gett dig en skaplig slant tillbaka har ju bara kostat massor.
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt om jag förklarat otydligt . Vet inte vad TS är men du frågar hur man vet att det var för mkt isolering . Det beror på att efter de isolerat klart fanns 48 balar kvar som ” ingår” i priset dvs.husftg har räknat fel. Dessutom av de balar som kunde användas gick det bara att ta mittenpartiet resterande fick slängas pga av att snickaren inte täckt isoleringen den blev blöt . OM husftg hade beställt rätt mängd isolering OCH om snickaren inte hade låtit den ligga ute i spöregn så hade det inte krävts någon EXTRA Container. Men oavsett så står det ingenstans att vi ska betala för extra containers om det inte räcker med 2 för avfall. Det är rörigt vet inte ens de själva vet vad som gäller men jag kan tyvärr inte förklara tydligare . Förstår att du tycker det är rörigt . Men vi vill - oavsett belopp för 2 extra containers - betala för att husftg o snickare slarvat . Och det har varit genomgående. Med material som legat ute i regn , för mycket material tex 20 pkt för mycket panel felaktiga ritningar osv osv.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…

Bästa svaret

L Lojsi skrev:
Ber om ursäkt om jag förklarat otydligt . Vet inte vad TS är men du frågar hur man vet att det var för mkt isolering . Det beror på att efter de isolerat klart fanns 48 balar kvar som ” ingår” i priset dvs.husftg har räknat fel. Dessutom av de balar som kunde användas gick det bara att ta mittenpartiet resterande fick slängas pga av att snickaren inte täckt isoleringen den blev blöt . OM husftg hade beställt rätt mängd isolering OCH om snickaren inte hade låtit den ligga ute i spöregn så hade det inte krävts någon EXTRA Container. Men oavsett så står det ingenstans att vi ska betala för extra containers om det inte räcker med 2 för avfall. Det är rörigt vet inte ens de själva vet vad som gäller men jag kan tyvärr inte förklara tydligare . Förstår att du tycker det är rörigt . Men vi vill - oavsett belopp för 2 extra containers - betala för att husftg o snickare slarvat . Och det har varit genomgående. Med material som legat ute i regn , för mycket material tex 20 pkt för mycket panel felaktiga ritningar osv osv.
TS = trådstartaren.

Ok så någon har beställt för mycket isolering (48balar).

Någon har inte räckt över detta (och annat) på ett nödvändigt sätt så att det har behövt kastas.

Sen har någon dessutom beställt containrar för att kasta det som är förstört.

Och då har dem mage att tycka att ni skall betala för alla misstag?

Isf förstår jag dig och hade varit riktigt förbannad. Förslagsvis är det den som beställt för mycket isolering som gjort fel.

Eller kan det vara så att byggarna har använt för lite i bygget?
 
  • Gilla
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
Vem gjorde förresten avropet av isoleringen i detta fallet?

Jag är ju ganska övertygad om att i entreprenadbeskrivningen så ligger det en text om vilken part som är ansvarig för mottagning och kontroll av gods samt säkerställer att det förvaras korrekt.

Jag tror ju inte dörrar, fönster och värmepanna mm bara står ute.

I mitt fall så gjorde husleverantören och jag klart att avropet av isoleringen skulle göras av mig X antal dagar före leverans.
Men att byggfirman var ansvarig för mottagande och inbärning.
Nu var ju jag på plats ändå och jag vill minnas att bygget stod ett par veckor i väntan på att stommen skulle bli helt torr och kunna skivas igen.
= Snickarna hade annat uppdrag dessa veckor och 7 mil bort.
 
  • Gilla
Lojsi
  • Laddar…
L Lojsi skrev:
Nej så är det inte . Om du svarar så läs gärna förutsättningar . Tror du missat lite tack ändå. Det står för det första inte i avtal . Och det har slängts enbart pga av att det inte täcktes samt hade beställts ca 48 balar för mycket. För att vara tydlig det hade räckt med 2 containers om inte snickaren låtit 48 balar bli genomblöta o måste kastas och om husföretaget hade beställt rätt mängd isolering. Dvs då hade Ingen isolering behövt slängas . Så oavsett så har husföretaget o snickaren pga rent slarv med hantering och för stor mängd beställt material som vi fått betalt - orsakat de 2 extra containrarna. En containers kan kosta 50-60000 kr och isolering 1000 Kr / bal. Tack för dina svar jättesnällt men du har helt missuppfattat situationen och att du gissar är ingen hjälp.
Herr Charmig!
Jag har läst alla inlägg. Men för att försäkra mig om att jag uppfattat saker och ting rätt, så frågade jag. Jag förstår dock nu att det var djupt kränkande. Framförallt då jag sa saker som du önskar vore annorlunda.
Lycka till!
 
  • Ledsen
  • Wow
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Är det material som beställts fel eller saker som snickaren förstört så ska den parten som gjort fel betala container.
Man kan inte lägga över sitt slarv på kunden.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
O
D Dr Benz skrev:
Eller kan det vara så att byggarna har använt för lite i bygget?
Detta är ju verkligen något att kolla extra på! Är tex innerväggarna isolerade? Skulle de vara det? Eller är det bara så att någon har klyddat till det riktigt och beställt för mycket.

Oavsett TS så förstår jag att du är upprörd. Men då jag uppfattar att det är två olika byggare/parter så måste du kolla otroligt noga så att den mottagande parten hade på sig att ta emot isoleringen. Det finns en risk att sånt faller mellan stolarna (vet jag med mig från stora infrastrukturprojekt).

Men är alla avtalen klara på det, betala inte en krona extra!
 
  • Gilla
Johan Glisell och 1 till
  • Laddar…
Min stora fråga är varför man överhuvudtaget kastar isolering om det är glas eller sten.
En bortskänkes annons på blocket hade garanterat lös de.
Men de tipsen är lite sent för nu
 
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Min stora fråga är varför man överhuvudtaget kastar isolering om det är glas eller sten.
En bortskänkes annons på blocket hade garanterat lös de.
Men de tipsen är lite sent för nu
Byggarna tog inte hand om den och den blev förstörd.
 
  • Gilla
Lojsi
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Byggarna tog inte hand om den och den blev förstörd.
Nä den blev blöt.
Det är inte samma sak som förstörd
 
  • Gilla
  • Älska
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nä den blev blöt.
Det är inte samma sak som förstörd
Att i ett husbygge öppna och torka 48 balar finns varken tid eller plats till.

Att få en byggare som inte tar sitt ansvar att ordna en annons på blocket och skänkas bort är inte heller möjligt.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.