Vi håller på att flytta och ibland verkar Booli spot on i deras värdering och ibland är de typ 50% fel, flera miljoner fel. Eftersom data ofta finns på objekt…de har sålts kanske 2003, 2017 o 2020….skall man reagera om värdet är off?
Det är ofta i kombination med att taxeringsvärdet är lågt i förhållande till pris?

Hur resonerar ni?
 
Jag litar inte alls på deras värderingar - jag skulle gärna göra det men de värderar i alla fall vårt hus 30-50% för högt.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Jag litar inte alls på deras värderingar - jag skulle gärna göra det men de värderar i alla fall vårt hus 30-50% för högt.

/Krille
Ja, just nu låter det rimligt. Men ett hus som värderas mellan 6,9 - 7,3 mille som är ute för 9,9? Skumt?
 
Du kan ju göra en egen analys. Leta fram de fastigheter som sålts i närheten senaste året och bedöm själv. Det går att komma ganska långt även utan algoritmer.
 
BirgitS
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, just nu låter det rimligt. Men ett hus som värderas mellan 6,9 - 7,3 mille som är ute för 9,9? Skumt?
Eller bättre skick än andra som har sålts i området eller bättre garage eller bättre biytor eller mer ostört läge etc. Booli kan ju inte ta hänsyn till alla faktorer.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Unikt namn
Taxeringsvärdet bygger väl delvis på egeninlämnade uppgifter.
Det finns ju flera anledningar till att vissa vill hålla nere sitt taxeringsvärde och därför kanske skarvar i den inrapporteringen.

Booli är bra ibland, och off ibland. Beror väl ffa på hur bra det statistiska underlaget är (antal mätpunkter).

Men det är ju ett smidigt sätt att se slutpriser på hus och bilda sig viss uppfattning om områdets prisnivå utan att ta det som ett facit.

I vårt område verkar taxeringsvärdet ökat med ca 50% och ligger numeta rätt nära försäljningspris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.