På uppmaning här så kommer en redogörelse av mina användarerfarenheter med några veckors test av, i mitt tycke, en av de mest intressanta energioptimeringsapplikationerna. Och gratis (MIT licens)!

Som bakgrund är energioptimering inget trivialt problem, vi har många variabler och olika mål med optimeringen. Dessutom finns en teknisk utmaning i att integrera data från vitt skilda system!

Så. För att integrera alla system - home assistant. Jag har integrerat solceller, hemmabatteri, växelriktare, billaddning, elbil, värmepumpen, väderdata, elpriser. Varje integration har sina utmaningar och det krävs ett stort mått av tekniskt intresse och tålmodighet för att få ihop allt, i mitt fall driftat på en stackars raspberry pi. Men det är värt det. Via home assistant kan jag kan alltså styra laddning av bilen, se elpriset timme för timme, se hur mycket solcellerna producerar, slå på och av laddning av hemmabatteriet, ja ni fattar. Allt på ett ställe.

Nu kommer vi till ämnet, EMHASS, som är ett tillägg till home assistant och vars jobb är att göra optimeringsberäkningen, och föreslå beslut. Jag låter ännu inte EMHASS styra något, utan bara föreslå.
För att EMHASS ska kunna göra något alls så behöver den rätt förutsättningar. Den vill veta hur din solcellsinstallation ser ut, den vill veta om du har batteri eller inte, den vill veta vart i landet ditt hus är (för att använda väderprognos och soleffektprognos), den vill veta vilket slags el-abonnemang du har. Den vill också veta vad du vill styra, du kanske har en elbil och en varmvattenberedare som är värt att försöka optimera. Till sist vill den veta vad ditt hus förbrukar.

Allt detta behöver du själv ordna. Du behöver ordna en effektmätare i home-assistant som exkluderar lasterna du vill styra, i mitt fall så saknar jag effektmätare annat än den jag fick med min växelriktare, som mäter allt, men genom att skapa en virtuell mätare som tar växelriktarens effekt och subtraherar bilens förväntade laddeffekt, så löser den mitt problem. Elpriserna är klurigare, du behöver skapa en automation som dagligen uppdaterar EMHASS, men tacksamt nog har skaparen av EMHASS dokumenterat exempel för just detta.
Du måste också berätta i din konfiguration vad du vill optimera mot: Profit, Cost, eller Self-consumption. Det finns ett 50-tal andra parametrar men de jag nämnt är de viktigaste.
När EMHASS väl konfigurerats är det dags att låta algoritmen jobba. Du ber EMHASS skapa optimeringen (jag har en automation för detta som jag kör dagligen, strax efter att nordpool-priserna kommit in), sedan ber du den publicera datan.
Optimeringsresultatet landar i en tabell. EMHASS ger dig en enkel websida som presenterar datan i några enkla grafer och i rå tabellform.

Här är ett exempel från forumet på home assistant:
Graf och tabell som visar resultat från optimering av energisystem över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kan vi alltså se när det lönar sig att ladda bilen, sälja el, ladda i eller ur hemmabatteriet, ni fattar. EMHASS har som ett delsteg alltså prognosticerat husets förbrukning! Bara sådär...

Jag låter alltså inte EMHASS styra något ännu, jag har bara kört det en vecka, men av vad jag hittills sett är jag väldigt imponerad. Jag planerar att låta det tugga på några veckor till.

Det hade varit intressant att höra era erfarenheter om EMHASS, ni måste vara en del som provat?
 
  • Gilla
fredrikru och 6 till
  • Laddar…
D
Jag har kika lite mer på EMHASS nu och frågan är om man inte ska ha åtminstone batteri för att det ska vara lönt. Själv saknar jag detta men styr med hjälp av Tibbers Price_Level attribut, kör vissa förbrukare efter detta, vet inte riktigt vad som hade kunnat adderas.
 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
OpiMaza
Jag har kikat och försökt mig på men jag tycker det ser riktigt intressant ut men tyvärr lite för mycket handpåläggning. Jag har gjort ett tappert försök men har fastnat i hur jag ska gå vidare.
 
E
Tänkte själv sätta upp EMHASS inom kort.

Håll gärna tråden uppdaterad med faktiska resultat.
 
OpiMaza
@henkepenk kör du fortfarande med Emhass? Jag har fått igång det men osäker på när o hur man ska köra ”scripen”. Om du fått igång det har du lust o dela med dig av hur dina inställningar ser ut?
 
Kul! Min ligger latent då jag kör checkwatt, och utan kontroll av hemmabatteriet så har jag tyvärr inget större behov :-/
Önskar att V2G skulle finnas, då attans
 
OpiMaza
H henkepenk skrev:
Kul! Min ligger latent då jag kör checkwatt, och utan kontroll av hemmabatteriet så har jag tyvärr inget större behov :-/
Önskar att V2G skulle finnas, då attans
V2G ?
 
E
OpiMaza OpiMaza skrev:
V2G ?
Veichle to grid. Alltså att kunna använda bilbatteriet till huset typ.
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
OpiMaza
H henkepenk skrev:
Kul! Min ligger latent då jag kör checkwatt, och utan kontroll av hemmabatteriet så har jag tyvärr inget större behov :-/
Önskar att V2G skulle finnas, då attans
Ok men har du kvar dina Nodpool commands och vill dela med dig av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.