Husleverantören har genomm att beställa för mycket isolering o att snickaren inte täckt med presenning, orsakat 2 extra containers som de nu kräver att vi ska betala. Rätt?

De påstår att det står i något
Avtal vi inte sett eller skrivit på att vi ska stå för extra containers om det krävs mer än 2 . Men dels har vi inte sett sådant avtal eller skrivit på , dels anser vi att de genom att beställa ca 40 balar för mycket isolering dels fyllt 2 extra containers med blöt isolering för att de inte täckt - att det är husleverantörens samt snickarens fel . Vi har inte orsakat att containers fyllts utan det har orsakats av dem anser vi. Vad kan vi göra ? De kommer fakturera oss nu säger de. Vet inte heller hur mycket pengar det rör sig om för 2 containers? Hur som helst anser vi inte att vi orsakat 2 extra containers. Vad tycker ni?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Ledsen
OFP och 1 till
  • Laddar…
Har du haft samtal med deras säljare/projektledare?

En container kan kosta från typ 8 till typ 25k beroende på vad som slängts, om det är blandat, vikt osv.

Propsa hårt på vad som är skrivet!
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har du haft samtal med deras säljare/projektledare?

En container kan kosta från typ 8 till typ 25k beroende på vad som slängts, om det är blandat, vikt osv.

Propsa hårt på vad som är skrivet!
Hej Robert, tusen tack för ditt svar. Ja vi har haft samtal med husleverantören samt snickarens företag och sagt att vi inte kommer betala då vi anser att de orsakat de 2 extra containers. Problemet är att vi litade på dem och inte har några bild bevis på de 2 överfulla containrarna med blöt isolering. Vad gäller avtal har vi bett dem visa var det står att vi ska betala extra containers men ännu inte visat.
 
L Lojsi skrev:
Hej Robert, tusen tack för ditt svar. Ja vi har haft samtal med husleverantören samt snickarens företag och sagt att vi inte kommer betala då vi anser att de orsakat de 2 extra containers. Problemet är att vi litade på dem och inte har några bild bevis på de 2 överfulla containrarna med blöt isolering. Vad gäller avtal har vi bett dem visa var det står att vi ska betala extra containers men ännu inte visat.
Skickar de fakturan ändå är det viktigt att ni bestrider den och tar upp den med hustillverkaren så de inte stoppar bygget.

Ni kan även säga att eventuella tillkommande (ÄTA) som inte är utöver avtal ska framställas skriftligen och efter ert godkännande regleras när bygget är klart.

Det är brukligt att göra så vid entreprenader.

Tycker det låter som en miss byggarna gjort som hustillverkaren försöker skjuta på er. Byggarna har väl avtal med hustillverkaren som ni har avtal med i en totalentreprenad?
 
R Robert-san01 skrev:
Skickar de fakturan ändå är det viktigt att ni bestrider den och tar upp den med hustillverkaren så de inte stoppar bygget.

Ni kan även säga att eventuella tillkommande (ÄTA) som inte är utöver avtal ska framställas skriftligen och efter ert godkännande regleras när bygget är klart.

Det är brukligt att göra så vid entreprenader.

Tycker det låter som en miss byggarna gjort som hustillverkaren försöker skjuta på er. Byggarna har väl avtal med hustillverkaren som ni har avtal med i en totalentreprenad?
Hej Robert ,stort tack för ditt svar och bra råd. Ja vi ska som du säger bestrida fakturan. Ja en material miss från båda som de försöker lägga på oss gm att säga att det framgår av ett avtal de inte visat men oavsett vad så har de orsakat de 2 extra containrarna. Frågan är hur vi bevisar det och vem avgör ?
 
L Lojsi skrev:
Hej Robert ,stort tack för ditt svar och bra råd. Ja vi ska som du säger bestrida fakturan. Ja en material miss från båda som de försöker lägga på oss gm att säga att det framgår av ett avtal de inte visat men oavsett vad så har de orsakat de 2 extra containrarna. Frågan är hur vi bevisar det och vem avgör ?
Vad har ni för typ entreprenadavtal? Är det ett enligt en standard eller är det ett kontrakt som tillverkaren upprättat?

Det är även viktigt att hålla reda på vem som anlitar vem. Har ni något kontrakt med snickarna eller är det hustillverkaren?

Ni kan bara ha en dialog med den nu har avtal med, både på gott och ont. Så har snickarna något att invända mot er måste de ta det med husfirman och om ni har något att invända mot snickarna måste ni också ta det med husfirman. Vem som är avtalspart är viktigt.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vad har ni för typ entreprenadavtal? Är det ett enligt en standard eller är det ett kontrakt som tillverkaren upprättat?

Det är även viktigt att hålla reda på vem som anlitar vem. Har ni något kontrakt med snickarna eller är det hustillverkaren?

Ni kan bara ha en dialog med den nu har avtal med, både på gott och ont. Så har snickarna något att invända mot er måste de ta det med husfirman och om ni har något att invända mot snickarna måste ni också ta det med husfirman. Vem som är avtalspart är viktigt.
Tusen tack Claes . Lite komplicerat vi har totalentreprenad men där vi skrivit kontrakt med både husftg och entreprenör/snickare som vi blivit hänvisade till av husftg. Av dessa avtal står inget om antal containers att det ingår 2 el att vi ska stå för dessa oavsett. Men snickaren hänvisar till ett avtal vi varken sett el skrivit på där det ska stå att 2 C ingår o utöver dessa så ska vi bet. Till saken hör att deras slarv att inte täcka över samt antalet dvs ca 40 balar för mycket beställt av husföretaget - orsakat att det gick 2 containers endast för blöt kasserad isolering - som de båda dvs husftg o snickare orsakat . Avtal har vi inte sett där detta nämns men oavsett så har de själva orsakat 2 extra containers. Inte vi . Har inte slängt en tändsticka.
 
Har ni avtalat direkt med respektive yrkesgrupper?

Dvs ett med snickarna, ett med grund osv och ett avtal om leverans av material från husleverantör?

Isf är det husleverantör som ansvarar för att det dem skickat fel returneras/återvinns.

Det är lite risk om ni direkt avtalat separat med de olika. Då står ni som samordnare, arbetsmiljöansvarig osv om det inte är avtalat bort till någon.

Du får ta fram alla avtal och granska dem i detalj. Kan vara bra att göra ett organisationsschema så du ser vem som ansvarar för vad.

Låter minst sagt lite rörigt och som det är en delad entreprenad...

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/bygg/nytt/sa-valjer-du-ratt-entreprenadform/
 
Om vi för sakens skull utgår från att det är avtalat att ni ska betala för extra containers.
Har totalentreprenören anmält att de är i behov av fler containers på grund av mängden material de behöver förvara? Om inte dör ju frågan redan av den anledningen.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Hur kommer det sig att så mycket oanvänd isolering hamnat i containern? Den skulle väl kunnat lämnas tillbaka till leverantören?
Eller var det isolering som stod ute i regnet, och därför tvingades kastas i containern?
Själva containerkostnaden borde ju vara en struntsumma, i förhållande till den förstörda isoleringen. Vem står för den kostnaden? Rimligen borde ju den som betalar den kostnaden, även betala för de extra containrarna.
MEN, å andra sidan är det inte omöjligt att det faktiskt står, i kontraktet, att ni ska betala för containrar. Oavsett hur många det blir. Då ska ni betala, även om det är fräckt.
 
D Disktrasan skrev:
Om vi för sakens skull utgår från att det är avtalat att ni ska betala för extra containers.
Har totalentreprenören anmält att de är i behov av fler containers på grund av mängden material de behöver förvara? Om inte dör ju frågan redan av den anledningen.
Hej tack snälla för ditt svar ! Är verkligen tacksam för ditt och alla er andras bra svar ! Men Hur menar du - du skriver så ”dör frågan redan då ”? Menar du att om de inte anmält till oss att fler containers behövs och ändå beställer 2 extra så får det stå för husleverantören?
 
E
Är du säker på förloppet att de hade för mycket isolering som sen blev förstörd och måste kasseras?

Kan det vara så att de förstörde den första omgången isolering och sen beställde en ny?

Jag hade velat se deras fakturor för isoleringen. Tyvärr är byggbranschen rätt usel på att hantera överskottsmaterial. Eftersom du inte sett containrarna kanske din isolering ligger ute på blocket vid det här laget.

Kan man säga något generellt om ansvaret att hantera returer och överskott vid olika entreprenadformer?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur kommer det sig att så mycket oanvänd isolering hamnat i containern? Den skulle väl kunnat lämnas tillbaka till leverantören?
Eller var det isolering som stod ute i regnet, och därför tvingades kastas i containern?
Själva containerkostnaden borde ju vara en struntsumma, i förhållande till den förstörda isoleringen. Vem står för den kostnaden? Rimligen borde ju den som betalar den kostnaden, även betala för de extra containrarna.
MEN, å andra sidan är det inte omöjligt att det faktiskt står, i kontraktet, att ni ska betala för containrar. Oavsett hur många det blir. Då ska ni betala, även om det är fräckt.
Nej så är det inte . Om du svarar så läs gärna förutsättningar . Tror du missat lite tack ändå. Det står för det första inte i avtal . Och det har slängts enbart pga av att det inte täcktes samt hade beställts ca 48 balar för mycket. För att vara tydlig det hade räckt med 2 containers om inte snickaren låtit 48 balar bli genomblöta o måste kastas och om husföretaget hade beställt rätt mängd isolering. Dvs då hade Ingen isolering behövt slängas . Så oavsett så har husföretaget o snickaren pga rent slarv med hantering och för stor mängd beställt material som vi fått betalt - orsakat de 2 extra containrarna. En containers kan kosta 50-60000 kr och isolering 1000 Kr / bal. Tack för dina svar jättesnällt men du har helt missuppfattat situationen och att du gissar är ingen hjälp.
 
R
Returer och överskott ligger inte på kunden utan är hustillverkarens ansvar…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R
L Lojsi skrev:
Nej så är det inte . Om du svarar så läs gärna förutsättningar . Tror du missat lite tack ändå. Det står för det första inte i avtal . Och det har slängts enbart pga av att det inte täcktes samt hade beställts ca 48 balar för mycket. För att vara tydlig det hade räckt med 2 containers om inte snickaren låtit 48 balar bli genomblöta o måste kastas och om husföretaget hade beställt rätt mängd isolering. Dvs då hade Ingen isolering behövt slängas . Så oavsett så har husföretaget o snickaren pga rent slarv med hantering och för stor mängd beställt material som vi fått betalt - orsakat de 2 extra containrarna. En containers kan kosta 50-60000 kr och isolering 1000 Kr / bal. Tack för dina svar jättesnällt men du har helt missuppfattat situationen och att du gissar är ingen hjälp.
En container med slängd isolering kan inte kosta 50-60000kr, skrev du fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.